Hienoa että Haapamaen museoveturiyhdistys on saanut oman sivustonsa, johan tätä odoteltiinkin. http://www.haapamaenmuseoveturiyhdistys.fi/
Upea paikka muutenkin (Myös höyryveturipuiston takia), joka kesä siellä tullut päivä tai pari vietettyä ja yhdistyksen kalustoa ihailtua.
Laihasti aiheeseen liittyen, onko tietoa missä kunnossa Höyryveturipuiston pienoisrautatie nyt on? Viimeksi nähnyt 2006 joulukuussa ja kaikki veturit "remontissa". Voin laittaa joskus kuvia ko radasta vuodelta 1993?, jolloin siellä oli 1 Dv12, 2 vemppua, 1 Br216? ja v200, yms, joista sakemanni-dizelit ajossa sillon.
Enpä ollut itsekään nähnyt tuota rataa. Mikä on tuon radan nykytilanne? Netissä sitä mainostetaan, mutta ei kerrota juuri mitään. Se ei taida olla automaattisesti toimiva?
Tuli käytyä pari päivää sitten höyryveturipuistossa. Olimme emännän kanssa yötä "hilttonissa" ja molempina päivinä kävimme puistossa.
Pienoisrautatietä tuli tutkittua ja kuvattua.
Rata ei ollut varsinainen silmänilo. Moni paikka oli rempallaan ja olisi vaatinut korjausta. Liikkuvaa junaa lukuunottamatta, ei tainnut yksikään veturi tahi vaunu olla raiteillaan, vaan lepäsivät poikittain radoilla tai penkalla.
Monet puut, figuurit ja valopylväät olivat kumossa.
Radalla kulki yksi juna, veturinaan ilmeisesti br365, kuitenkin vempun väreihin maalattuna.
On toki ymmärrettävää, että henkilökuntaa ja aikaa on vähän, mutta pienellä panostuksella rata saataisiin näyttämään hyvältä myös läheltä tarkasteltuna.
Haapamäen höyryveturipuiston sivuilla olleessa esittelyvideossa näkyi pätkä pienoisrautatiestäkin. Jotain saksalaisia höyryjä siinä meni. Suomi-vaunujakin näkyi, mm. oranssinvärinen postivaunu. Sen tulkitsin Pe-sarjan "postisäkkivaunuksi". Jotain muitakin suomalaisia vaunuja oli, mutta ei Suomi-vetureita. Mihin ne oikein ovat kadonneet?
Jimi kirjoitti:Haapamäen höyryveturipuiston sivuilla olleessa esittelyvideossa näkyi pätkä pienoisrautatiestäkin. Jotain saksalaisia höyryjä siinä meni. Suomi-vaunujakin näkyi, mm. oranssinvärinen postivaunu. Sen tulkitsin Pe-sarjan "postisäkkivaunuksi". Jotain muitakin suomalaisia vaunuja oli, mutta ei Suomi-vetureita. Mihin ne oikein ovat kadonneet?
Koneistojen kuluminen loppuun on yksi vaihtoehto. Varsinkin jos veturi on suhannut vuodesta 1988 lähtien.
Onkohan uutta Suomi-vetokalustoa tulossa joskus? Mitähän niille loppuunajetuille vetureille on tehty...
Toivottavasti ei kuitenkaan heitetty roskiin...
Epäkunnossa oleva tahi muutoin käytöstä poistettu kalusto on varaston perillä, hyödynnetään varaosiksi. Mm. monesta vaunusta on otettu laakerit parempikuntoisiin.
Jarko Häkkinen kirjoitti:Epäkunnossa oleva tahi muutoin käytöstä poistettu kalusto on varaston perillä, hyödynnetään varaosiksi. Mm. monesta vaunusta on otettu laakerit parempikuntoisiin.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt on Haapamäen pienoisrautatiellä ollut myös Mallijunien Hv-vetureita, jos ei ajossa niin ainakin jossain päin rataa seisomassa. Onko ne vielä tallessa, ja jos ei niin mitä niille on tapahtunut?
Psi kirjoitti:Mikäli olen oikein ymmärtänyt on Haapamäen pienoisrautatiellä ollut myös Mallijunien Hv-vetureita, jos ei ajossa niin ainakin jossain päin rataa seisomassa. Onko ne vielä tallessa, ja jos ei niin mitä niille on tapahtunut?
pekka
Ainakin yksi Hv katosi radalta jo vuosia sitten - sain sellaisen käsityksen aikoinaan, että se olisi varastettu tai että ei ainakaan tiedetä miten se sieltä on hävinnyt. Toisaalta puistolle mallit on aikanaan myyty, joten omistajahan saa tehdä niillä ihan mitä tykkää - vaikka nakata roskikseen. Valmiiksi kootut Hv:t ovat tosin huomattavan arvokkaita verrattuna esimerkiksi johonkin Rocon vehkeisiin.