Olisihan se ajatuksena ihan mielenkiintoinen nähdä joskus Märklin-Fremot yhdistettynä Fremo-FIN-rataan, mutta omat haasteensa siinä on. Tuskin kuitenkaan mitään ylitsepääsemätöntä, mikäli halua löytyy (molemmilta osapuolilta).
Esikuvalliset tekijät:
Fremo-FIN edustaa suomalaista rataa, sekä maisemaltaan että kalustoltaan, joten Fremo-FIN-puolelle tuskin halutaan liikennöivän sekalaista yleiseurooppalaista vaunustoa. Mutta liikkuuhan Suomen rataverkolla myös ulkomaalaisia vaunuja, joten siinä voisi hyvinkin toimia ajatus kansainvälisestä liikenteestä, jossa letkat tulevat ja poistuvat "ulkomaille" Märklin-fremon puolelle.
Esimerkkinä sopivista yhdysliikenteen junista voisivat olla kansainväliset pikajunat Repin, Tolstoi ja Sibelius, venäläiset tavarajunat, sekä mahdollisesti Rialship/Searail/Transwaggon vaunut.
Pyöräkerrat:
Fremo-FIN-standardi sallii NEM-pyöräkertojen käytön, kunhan niiden sisämitta on vähintään 14,3 mm, ja laipan korkeus max 1,1 mm. Näin ollen esim Rocon, Trixin yms kaksikiskopyöräkerrat toimivat Fremo-FIN-radalla ongelmitta. Näin siis ainenkin 2000-luvulla valmistetuissa malleissa, vanhemmissa voi olla eroja mitoituksessa.
Ilmeisesti Rocot ja Trixit kulkevat myös Märklinin vaihteista ongelmitta?
Kiskotus:
Niin kauan kuin yhdysliikenteessä käytettävät vaunut vain kulkevat Märklin-puolella, eivät Fremo-FIN standardit millään lailla kosketa Märklinin puolta. Märklinistit voivat siis unohtaa Fremon minimikaarresäteet ja NMRA:n speksit.
Tosin kiskotuksessa kannattaisi muistaa 2 asiaa:
- Joillakin vaunuilla ilmenee ongelmia tiukoissa kaarteissa sekä kytkimien että telien kääntymisen kanssa, esimerkkinä Rautatiemuseonkin myymät venäläiset pikajunavaunut. Liian tiukkoja kaarteita on siis syytä välttää.
- Aika suuressa osassa venäläisten tavaravaunujen H0-malleista on Kadee-kytkimet, joissa kytkinkoukun alla on kaarelle taivutettu rautalanka kytkimien magneettista irrotusta varten. Tämä lanka tulee hyvin lähelle kiskojen yläpintaa, joten kannattaa etukäteen varmistaa niiden kulkú Märklinin vaihteiden korotettujen keskinastoituksien yli.
Kulku ratojen rajan yli:
Tämä on kaikkein kriittisin tekijä. Kaikkein tärkeintä on varmistaa, etteivät näiden kahden ratojen sähköjärjestelmät pääse kosketuksiin keskenään missään tilanteessa. Itse en luottaisi edes ehdotettuun metrin virrattomaan pätkään, siinäkin kun on mahdollisuus kosketukseen joko kaluston pyörien tai maadoitettujen runkojen kautta tms kautta.
Ylitystä varten voisi tehdä pienen kaksiraiteisen rajamodulin, jossa olisi relekytkennöin ja puomein varmistettu sähköjärjestelmän valinta.
Alkutilanteessa aseman molempien päiden puomit ovat kiinni. Puomi avataan Märlkinradan puolelta, jolloin raja-alue saa sähkönsä Märklin-radalta. Niin kauan kuin Märklin-päädyn puomi on auki, ei Fremon puoleista puomia saa auki. Juna vedetään rajamodulille Märklin-veturilla, jonka jälkeen veturi irroitetaan, ajetaan hieman eteenpäin, ja toisen raiteen kautta takaisin Märklin-radalle. Sen jälkeen Märklin-päädyn puomi suljetaan, jolloin myös Märklin-radan virroitus irroitetaan kiskoista jättäen rajamodulin virratta.
Kun Märklin-puomi on suljettu, pystytään avaamaan Fremon puoleinen puomi, jolloin raja saa sähkönsä Fremo-radalta, josta pääsee veturi noutamaan junan. Rajaliikennettä varten on valittava sellaiset veturit, joiden kulku Märklinin vaihteissa on varmistettu. Nämä veturit saavat hakea junan rajalta, ja kuljettaa sen seuraavalle asemalle, tai kenties suoraan määränpäähänsä asti.
Rajalle olisi myös hyvä asentaa kytkin, jolla voidaan tunnistaa kiskoista mahdollinen oikosulku, jotta märklin-pyöräkerrat havaittaisiin ennen fremo-puomin avaamista.
Raja-modulin kiskotus olisi kai hyvä olla C-kiskoa, jossa käsittääkseni voi helposti erottaa kiskot toisistaan, ja on hieman K:ta tiukemmin mitoitettu. (Minulla ei ole lainkaan Märklin-kokemusta, oletukseni perustuu täysin täältä luettuihin viesteihin. Korjatkaa, jos olen väärässä.)
Noh, tämä nyt oli lähinnä ajatusleikkiä, palataan sitten asiaan, kun ensimmäiset Märklin-fremot ovat valmiita
-MattiH.