Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Keskustelua moduuleista ja moduuliradoista.

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 417
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

Niin kuin otsikkokin kertoi, onko onko järkeä ottaa fremo standardia Märklin moduuliradan perustaksi.
Mietityttää vaan kaaresäteet ja kiskojen mittojen jako suhteessa fremo moduulin mitoitukseen.
Olishan se mukava raahta joskus oma moduulinpätkä näyttelyynkin....
Pkh
Ratavartija
Viestit: 45
Liittynyt: 04.02.2007 10:24

Viesti Kirjoittaja Pkh »

Terve!
Hieman menee ohi aiheen, mutta mistä olet ostanut noita suomalaisia vaunuja? kenties tuolta tampereen risteysasemalta?
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Pkh kirjoitti:Terve!
Hieman menee ohi aiheen, mutta mistä olet ostanut noita suomalaisia vaunuja? kenties tuolta tampereen risteysasemalta?
Jos tarkoitat sinisiä Gdln umpivaunuja niin niitä tehtiin Rigassa samaan aikaan kuin säiliöaunuja ja uusia Gbln vaunuja tulenee tässä kevään mittaan.
Juutuupissa on pätkä niistä vaunuista http://www.youtube.com/watch?v=UX_nBI7KmLg Pätkässä näkyvät säiliövaunut on maalattu Suomiväreihin Rocon vaunuista ja Hermanni varmaan muistanee mistä vaunuista ne muut pätkällä olevat umpivaunut on muunnettu.
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 586
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Hermanni kirjoitti:onko järkeä ottaa fremo standardia Märklin moduuliradan perustaksi
Hyvä kysymys! Kokemus on kai osoittanut, että lähes mitkä vaan moduulit saa toimimaan yhteen (jos ei muuten, niin pienellä virittelyttä). Fremossa ja muissakin suositaan usein DCC, mutta eihän keskinastoja ole pakko käyttää joka tilanteessa vaikka ne siinä olisikin. Fremossa on mielestäni hyvänä puolena se, että asioita on tosissaan pyritty määrittelemään, mutta huonona esim. 46mm väli rinnakkaisissa radoissa (keskeltä keskelle) käytettäessä esim. 3.2a päätyprofiilia. Se vastaa vajaata 4m ja on mielestäni aivan liian lähellä toisiaan ainakin mutkissa).

Veikkaan, että kannattaa laatia omista lähtökohdista löyhä "standardi" omaan käyttöön ja luottaa vain siihen, että kyllä ne osat sitten tarvittaessa koplataan jotenkin yhteen vaikkapa messuilla.

Sorry, että jatkan off-topicia, mutta tuo Rigan juttu rupesi kiinnostamaan? Voisiko joku aloittaa siitä uuden aiheen ja kertoa jotain perusasioita?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 586
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Fremossa näyttäisi olevan määritelty modulien rajan kiskoliitos siten, että mitään liitospaloja ei ole. Kiskot vain kiinnitetään reunaan oikealle kohdalle tukevasti kiinni juottamalla messinkiruuviin kiinni ja kenties viilataan vähän kiskon muotoa... Jotenkin epäilyttää toimiiko tällainen kunnolla. Onkohan suomalaisissa paloissa ollut sama käytäntö ja onko toiminut?

Kuva

Jotenkin vaikutti toimivammalta tuo Tapiolan PRK:n sivuilla kuvattu systeemi, missä kiskot jätettiin muutamaa senttiä vajaaksi reunasta ja pienet irtopalat kiinnitettiin väliin. Toisaalta tällainen on takuulla nopea asentaa, jos se vain todella toimii kunnolla.

Kuinkahan yleisiä FREMO-palat on suomessa? Googletin tuossa juuri aika tovin ja pädyin mm. norjalaisille sivuille.
http://home.online.no/~bjornrl/
Heillä on aika suosittua tuo FREMO-rakentelu ja näytti kuvien perusteella olevan paljoja vaikka kuinka. :D Luulisi, että jos Norjassa löytyy, niin löytyisi meiltäkin.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti:Niin kuin otsikkokin kertoi, onko onko järkeä ottaa fremo standardia Märklin moduuliradan perustaksi.
Mietityttää vaan kaaresäteet ja kiskojen mittojen jako suhteessa fremo moduulin mitoitukseen.
Olishan se mukava raahta joskus oma moduulinpätkä näyttelyynkin....
...ehdotomasti!!!
Tässä on mun tuoret videot meidän moduuliradasta ModelExpossa...
...valittetavasti vain tasavirta:
http://www.youtube.com/watch?v=56FoiJOetFw
http://www.youtube.com/watch?v=8GajDHzmIS8
http://www.youtube.com/watch?v=T9PsXP554fE
http://www.youtube.com/watch?v=956Snl5PkeY
Oli mukava tavata ja tutustua ModelExpossa.
Anteksi, jos kielimuuri on lian korkea minulle, mutta silti yritän keskustela moduuliajatuksistani veturitallissa, jos sopii asemapäällikölle.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Jaska kirjoitti:Fremossa näyttäisi olevan määritelty modulien rajan kiskoliitos siten, että mitään liitospaloja ei ole. Kiskot vain kiinnitetään reunaan oikealle kohdalle tukevasti kiinni juottamalla messinkiruuviin kiinni ja kenties viilataan vähän kiskon muotoa... Jotenkin epäilyttää toimiiko tällainen kunnolla. Onkohan suomalaisissa paloissa ollut sama käytäntö ja onko toiminut?

Kuva

Jotenkin vaikutti toimivammalta tuo Tapiolan PRK:n sivuilla kuvattu systeemi, missä kiskot jätettiin muutamaa senttiä vajaaksi reunasta ja pienet irtopalat kiinnitettiin väliin. Toisaalta tällainen on takuulla nopea asentaa, jos se vain todella toimii kunnolla.

Kuinkahan yleisiä FREMO-palat on suomessa? Googletin tuossa juuri aika tovin ja pädyin mm. norjalaisille sivuille.
http://home.online.no/~bjornrl/
Heillä on aika suosittua tuo FREMO-rakentelu ja näytti kuvien perusteella olevan paljoja vaikka kuinka. :D Luulisi, että jos Norjassa löytyy, niin löytyisi meiltäkin.
Pääkaupunkiseudulla olemme noin 4-6 messinkijunaharrastajaa, jotka osallistuvat FREMO-toiminnassa, toiset on pikutarka saksalaisten standardin kanssa ja toiset tekevät omat viritelmät tilanten mukaan.
Itse olen avoin, joustava ja suvaitseva, en ole ahdasmielinen, mitä koske kapearata tai vaihtovirta.
Fakta on, että pohjoismaaissa ei voi toteuta ihan samat asiat, mitä keskieurooppalaiset tekee, koska on eri kulttuuri, eri ajatusmaailmaa, eri markkinnat, jne. Suomessa, sama kun Norjassa ja Kreikassa, täytyy improvisoida, että pystymme leikkiä yhdessä pienoisrautatien kanssa kaikeilla keinoilla. Tekniikat ja standardit onneksi on jo keksitty, vain synergia on vaikea toteuta tässä nokiamaassa. Kaikki voi onnistu, jos on tahto. ModelExpon jälkein tutkin vähän Märklinin kiskogeometriat ja esitän pian omat konkreetiset ehdotukset, mitä koskee rinnakaisajelu samalla moduuliradala, eli käytönnössä tasavirta-Digitrax ja vaihtovirta-MobileStation vierekain tasa-arvoisesti.
jhr
Asemapäällikkö
Viestit: 415
Liittynyt: 07.02.2006 18:34

Viesti Kirjoittaja jhr »

Moi ja tervetuloo juttelemaan ja pohtimaan :)
Joo oli tosi mukava turista expossa.

Mielenkiinnolla odottelen sun kommentteja asiasta.
Tässä ite aloin hahmottelemaan yhtä modula ja kunhan työt antaa periksi niin haen vaneria ja väsään modulin. Minkä paksusesta vanerista teidän modulit oli tehty? Näyttivät mukavan kepeiltä.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

jhr kirjoitti:Moi ja tervetuloo juttelemaan ja pohtimaan :)
Joo oli tosi mukava turista expossa.

Mielenkiinnolla odottelen sun kommentteja asiasta.
Tässä ite aloin hahmottelemaan yhtä modula ja kunhan työt antaa periksi niin haen vaneria ja väsään modulin. Minkä paksusesta vanerista teidän modulit oli tehty? Näyttivät mukavan kepeiltä.
12-16mm paksu vanerilevy voi ola, koska pittää upota puuruuvipäät sivulevyjen kiinnitämisen varten. Lisäksi jalat tarvitevät oman kiinnitysmekanismin, että moduuli seisoo 1,30 metri korkeudella.
Sunnuntai sain ykköspalkinnon ja FST nauhoiti ruotsikielisen haastatelun meidän FREMO-osastolla. Ensi viikolla teen inventaarion omista näyttelyssa käytetystä moduuleista ja sitten ehdotan oman AC-DC-synergia-moduuliratkaisun keskusteltavaksi.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 417
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Re: Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

kreikkalainen kirjoitti: Oli mukava tavata ja tutustua ModelExpossa..
Kuin myös.....
kreikkalainen kirjoitti: Anteksi, jos kielimuuri on lian korkea minulle, mutta silti yritän keskustela moduuliajatuksistani veturitallissa, jos sopii asemapäällikölle.
Tietenkin sopii, kaikki kiskoliikenneharrastajat ovat tottakait tervetulleita foorumille.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti:
kreikkalainen kirjoitti: Oli mukava tavata ja tutustua ModelExpossa..
Kuin myös.....
kreikkalainen kirjoitti:
Sinun (tai toisen kaverin) ehdotus Märklin-loopista oli hyvä idea, näin säästämme tila näyttelyosastossa.
XTrkCadin avulla yritän hahmota minkä näköinen voisi olla yhdistety moduulirata, missä ajetaan sekä DCC:lla että MobileStationilla. Teen erilisen projektikotisivun, että kaikki pystyy kommentoiman, myös veturitallin ulkopuoliset.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Re: Märklin moduulirata, moduuliksi fremo vai joku muu?

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Jos halutaan rakentaa joskus kaksiraiteisia pääratamoduulia, ajolanka, ym., suositelen yksi seuraavista standardeista:
1.) http://www.nord-modul.de sähköveturit keskieurooppailaiselle pääradalla on se saksalainen idea, sopii myös märklinisteille
2.) https://www.ete.org/ sähköveturit keskieurooppailaiselle pääradalla on se jenkki-idea

...koska niiden raideetäisyys (57mm) perustuu Märklinin K-kiskogeometriasta, missä käyttetään "laihat" vaihteet.
En usko, että FREMO olisi sopiva Märklin-kiskogeometrialle, kun 2E99-profiilissa on vain 46mm raideetäisyys.
Toki voidaan tehdä sovinto- ja rajapintamoduuleja.
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki korjattu.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hei vaihtovirtamoduuliharrastajat,

jatkuva keskusteluaihe on jalkakorkeusongelma, kun halutaan esitä moduuliradan nuorelle yleisölle julkisissa paikoissa.
Virallinen aikuisten korkeus 130cm "FREMO-treffeille" on lian korkea nuorisolle. Kysymys, nyt:
Onko järkevä moduuliratakorkeus 100cm nuorisolle vai 75cm pienlapsille vai 0cm (eli lattialla) vauvoille?
Kuitenkin moduulirakentaminen on tärkeämpi, että saada näytekapaleita valmiksi syksyn pienoisrautatiepäiville Tamperella.
Avatar
Hermanni
Asemapäällikkö
Viestit: 417
Liittynyt: 07.02.2006 18:05

Viesti Kirjoittaja Hermanni »

kreikkalainen kirjoitti:Hei vaihtovirtamoduuliharrastajat,

jatkuva keskusteluaihe on jalkakorkeusongelma, kun halutaan esitä moduuliradan nuorelle yleisölle julkisissa paikoissa.
Virallinen aikuisten korkeus 130cm "FREMO-treffeille" on lian korkea nuorisolle. Kysymys, nyt:
Onko järkevä moduuliratakorkeus 100cm nuorisolle vai 75cm pienlapsille vai 0cm (eli lattialla) vauvoille?
Kuitenkin moduulirakentaminen on tärkeämpi, että saada näytekapaleita valmiksi syksyn pienoisrautatiepäiville Tamperella.
No voi jummi.....
Jalat on jo teetetty huonekaluputkesta ja minulla niissä säätövara on vain 120cm-130cm välillä (Tarkoitus oli käyttää niitä myös kotona).
Muutenkin 130cm on sikäli hyvä että juuri nuorimmat ei yletä vikkeline sormineen rataan ja kalustoon!
Käytännössä kaikki kouluikäiset näkevät kyllä ja ymmärtävät yleensä että kalustoon ei saa koskea.
Model expossa huomasin että vanhempien ei ole mikään ongelma ottaa pienempiä harteilleen katsomaan ratoja, näin vahinkovaarakin pienenee oleellisesti.
Tästä viestistäni ei pidä luulla ettenkö haluaisi pienimpienkin näkevän rataa, syy on vain ykinkertainen, hirvittää tuoda monien satojen eurojen kalustoa jos ei sitä pysty valvomaan vahinkojen varalta!
Kokemuksestakin tiedän kotoa, vahinkoja on sattunut parissa minuutissa (kun on selkänsä kääntänyt) ja eikä pienimmille voi olla edes vihainen koska syy on tietenkin oma.
kreikkalainen
Lämmittäjä
Viestit: 113
Liittynyt: 31.03.2007 22:02

Viesti Kirjoittaja kreikkalainen »

Hermanni kirjoitti: No voi jummi.....
Jalat on jo teetetty huonekaluputkesta ja minulla niissä säätövara on vain 120cm-130cm välillä (Tarkoitus oli käyttää niitä myös kotona).
Muutenkin 130cm on sikäli hyvä että juuri nuorimmat ei yletä vikkeline sormineen rataan ja kalustoon!
130cm sopii minulle ja hyväksyn sinun perustelu ja ymmerettävä pelko.
Kun tulen lomalta takaisin, toteutan oma moduulisuunnitelma ja dokumentoin pian nettisivuilla.