EMD F7 kirjoitti:Hankin tuossa muutaman Feniks-valmistetta olevan ven säiliövaunun. Yhdessä niistä on jokin automaattikytkin.
1.Onko näitä kytkimiä saatavana erillisenä esim NEM-istukkaan?
2.Onko vaunujen kytkemiseen esim Märklinin RELEX-kytkimeen tai lyhytkimeen jotain hyväksihavaittua niksiä?
Itse olen suunnitellut rautalangasta "ystävyyssidettä". Rikkinäisestä TELEX:istä muokatulla kytkimella varustetulla
välivaunulla olen pystynyt kytkemään vaunun junaan, vähän niinkuin 87:1 Hkbar..
Ei ole akuutti hätä, säiliökuljetukset ovat radallani joululomalla

1) Jos kyseessä on Kadee, niin kuin täällä on arveltu, niin on. Suoraan NEM-istukkaan käyvät seuraavat Kadee-kytkimet:
nro 17, erittäin lyhyt varsi (7,11 mm)
nro 18, lyhyt varsi (8,63 mm)
nro 19, keskipitkä varsi (10,76 mm)
nro 20, pitkä varsi (11,68 mm)
Näistä valitaan asennustilanteeseen sopivin.
Toisaalta kannattaa ottaa huomioon, että Kadee toimii parhaiten vaunun runkoon asennettuna, mihin käy esim. nro 5, joka sisältää 2 paria kytkimiä ja vetolaitteita. (Eli kahteen vaunuun.) Vetolaite voidaan liimata tai ruuvata suoraan vaunun runkoon, ja siihen asennetaan itse kytkin. Vaikeampia asennuksia varten on saatavissa pitkä- ja lyhytvartisia kytkimiä sekä malleja, joissa varsi on kytkimen keskilinjan ylä- tai alapuolella. Mikäli kalustoon vaihtaa pysyvästi Kadee-kytkimiä, suosittelen harkitsemaan runkoasennusta. Lisäetuna on, että puskinpalkkiin pystyy asentamaan detaljeja, kun kytkintasku ei enää pyyhi laidasta laitaan...
Kadee toimii parhaiten runkoon asennettuna, koska se antaa kytkeytyneenä pienen liikkumavaran joka suuntaan. Kytkin itse ei käänny vetolaitteessa kovinkaan paljoa, mutta sallii kyllä seuraavan vaunun kytkimen kääntyillä vapaasti irtoamatta. Tämä mahdollistaa kytkeytymisen jopa loivassa vaaka- tai pystykaarteessa, viimeistään vähän sivusta tökkäämällä... Esikuvanmukainen kytkentäetäisyys on mahdollista saavuttaa, mikäli kytkimet asennetaan oikein, koska keskuspuskimellisessa kalustossa ei tyypillisesti ole sivupuskimia. Lähikytkinkulissin toiminta taas perustuu siihen, että kulissien välissä on periaatteessa jäykkä palkki, joka pitää kytkintaskut oikeassa linjassa vaunujen liikkeiden suhteen. Eritoten Kadeeta ei kannata Liman tyyliin asentaa suoraan teliin: sillä tavalla saa ongelmia S-kaarteissa, koska suoraa sivuttaissiirtymää kytkin ei juuri salli.
2) Tätä olen juuri tutkinut itsekin: kokeilin esim. viilata Kadee-kytkimen yläosaan uran, johon lenkkikytkimen lenkki solahtaisi... Ei toiminut oikein kunnolla. Kehittely jatkuu. Toisaalta välivaunuhan on aivan pätevä ratkaisu, jota itsekin olen käyttänyt Rocon ja Fleischmannin vaunujen välillä, kun Fleischmannilla on ollut oma omituinen kytkimensä. Sitäpaitsi välivaunuja joutuu tekemään silloinkin, jos on junarunkoja, joissa on veturin kanssa yhteensopimattomat lähikytkimet (minkään kanssa yhteensopimattomia kytkimiä ovat esim. Fleischmannin alkuperäinen, Fleischmann Profi, Roco I, Roco II...)
Esikuvassa "ystävyyslenkkiä" on kaiketi käytetty enimmäkseen vetureissa? Tietääkö joku tarkemmin? Ainakin jos haluttaisiin olla ihan tarkkoja, niin nykyaikaisen Sr1:n, Sr2:n, Dv12:n ja Dr14:n näkyvimpänä kytkimenä pitäisi olla nimenomaan SA-3:n vastine... Tuli mieleen asia, jota pitää kokeilla kotiin päästyä (nyt olen reissussa 200 km päässä omista Kadeistani

) eli että ystävyyslenkin voisi tehdä kiinteäksi Kadeen takaosaan: poraisi pienen reiän, johon pujottaisi pystyyn pätkän rautalankaa, josta jäisi ehkä 3-4 mm näkyviin. Tähän tipahtaisi eurokytkimen lenkkiosa. Toinen mahdollisuus olisi tehdä Deeverin vaihtotyökytkintä jäljittelevä silmukka esim. 0,5 mm pianolangasta, jota varten poraisi kytkimen varteen reiän niin eteen kuin se on rikkomatta mahdollista, tai sitten liimaisi pienen putkenpätkän epoksilla tms. saranaksi (kestääkö vetoa?) Tämän voisi sitten nostaa (joku viisas voisi vielä kehitellä vaikka telexistä tai muistilangasta tähän jonkun vapiti-mekanismin) sitten eurokytkimen tappiin, tai miksei vaikka esikuvanmukaiseen koukkuun... Maalaisi hökötyksen keltamustaraitaiseksi tai vaikka vain keltaiseksi, niin menisi täydestä kuin väärä raha...
Taidankin kokeilla "vapitia" mun SW600:aan, varastossa on vielä muutama ylimääräinen Kadee vitonen...