Tri-Ang kalustoa

Keskustelua vetureita, vaunuista, autoista, ym...

Valvojat: jhr, Hermanni

Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 166
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Tri-ang class 08 diesel shunter

Tämän veturin korissa oli huomattavat vauriot keulan alueella, josta kori kiinnittyy runkoon. Muovi oli haljennut ja suurehko pala puuttui. Tämäkin korjausprojekti on jo muutaman vuoden takaa. Veturin kori on polystyreenimuovia, ja samaa materiaalia sopivassa paksuudessa löytyi pysäköintikiekosta. Yhden tällaisen otin joskus pienoismalliprojektien raaka-aineeksi.

Tässä kuvassa nähdään korin vauriot.
shunter1.JPG
Korin korjaus on aloitettu. Pysäköintikiekon muovista tehdyt korjauspalat sopivat paikalleen. Toinen lyhty piti muotoilla tyhjästä. Käytin sen tekemiseen myös ohuempaa polystyreenimuovia.
shunter2.JPG
Maalasin korjatun vauriopaikan Revellin keltaisella. Sävy oli vähän eri, mutta sopii vanhaan veturiin. Päätin, että tehdyt korjaukset saavat näkyä.
shunter3.JPG
Veturin ulkoasu koheni huomattavasti ja korin kiinnitys on samalla myös vahvempi.
shunter4.JPG
Veturi valmiina työhön.
shunter5.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hyvin onnistunut korjaus. Värisävyä tuskin huomaa. Ehkä livenä vähän paremmin.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 166
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Kiitoksia. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Laitetaanpa bonuskuvia sisarvetureista. Kokoelmassani on sinisen veturin ohella myös musta ja vihreä yksilö. Kumpaakin on tuunattu. Vihreä sai teräksisillä pyöränrenkailla varustetut pyörät, samanlaiset kuin tuossa sinisessä veturissa. Alun perin vihreän veturin pyörät olivat tuollaiset umpinaiset sinkkimetalliseoksesta valetut, kuten aiemmin esittelemässäni satulatankkiveturissa.

Musta veturi onkin erikoisempi. Ostin aikanaan eBaystä pelkän korin ja siihen alustan ja muut osat erikseen. Alusta on muutaman vuoden koria uudempi ja siten varustettu noilla teräsrenkaisilla pyörillä. Tässäkin oli alun perin aiemmin kuvatun kaltaiset valupyörät.
13005.JPG
shunters1.JPG
shunters2.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Ilmeisesti uudemman ja vanhemman veturin osat olivat sen verran yhteensopivia että sai helposti koottua niistä toimivan yksilön? Huomaan, että joidenkin vetureitten toisenpuoleiset kytkimet puuttuvat - onko tämä tarkoituksella ja ovatko ne kuinka helposti vaihdettavissa?
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Testailin muuten tuota laippojen viilaamista N veturin pyörillä ja kyllä se vaikuttaa toimivan pienemmänkin mittakaavan malleilla. Irroitin pyöräkerran ja sain akselin aika tukevasti porakoneen istukkaan. Kovahkoa metallia joten menee hetki, mutta eihän tässä minnekään kiire ole.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 166
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

tv_tyyppi kirjoitti: 21.07.2023 08:17 Ilmeisesti uudemman ja vanhemman veturin osat olivat sen verran yhteensopivia että sai helposti koottua niistä toimivan yksilön? Huomaan, että joidenkin vetureitten toisenpuoleiset kytkimet puuttuvat - onko tämä tarkoituksella ja ovatko ne kuinka helposti vaihdettavissa?
Yhteensopivuus oli hyvä, sillä malleja ei ole kovin paljoa muuteltu tuotannon aikana. Alustassa oli suurin ero korin kiinnityspisteissä, joita piti muovikorin puolelta hieman muuttaa. Lähinnä kahta neliskulmaista reikää kaivertaa suuremmaksi, mikä oli helppo homma. Sitten kori asettui nätisti paikalleen uudemmalle rungolle.

Jouduin lainaamaan kytkimiä vihreän ja mustan veturin kesken, sillä kytkimistä oli pulaa vetureita kasatessa. Vieläkin puuttuvat, mutta luultavasti saan niitä varaosakalustosta tai voi löytyä jostain etsimällä. Omassa purkuosakokoelmassakin saattoi pari olla. Tasakärkiruuvilla ovat kiinni, joten vaihtaminen käy helposti. Toki halutessaan voisi sovittaa vaikka NEM-pidikkeen.

Samanlaisia, mutta uudempia Hornbyn NEM-kytkimiä minulla olisikin 10kpl, joten tämä ratkaisu voisi olla toimiva. Täytyy tuumailla. Eurooppalaisenkin kytkimen saisi halutessaan helposti vaihdettua, jos olisi tuo NEM-standardin mukainen kiinnike.
tv_tyyppi kirjoitti: 21.07.2023 14:10 Testailin muuten tuota laippojen viilaamista N veturin pyörillä ja kyllä se vaikuttaa toimivan pienemmänkin mittakaavan malleilla. Irroitin pyöräkerran ja sain akselin aika tukevasti porakoneen istukkaan. Kovahkoa metallia joten menee hetki, mutta eihän tässä minnekään kiire ole.
Hienoa, että onnistui! Porakone on kyllä kätevä työkalu. Siitä on moneksi.
Avatar
mudhoney
Lämmittäjä
Viestit: 383
Liittynyt: 12.06.2007 13:32

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja mudhoney »

Jälleen hienoa entisöintiä.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 166
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

mudhoney kirjoitti: 23.07.2023 12:24 Jälleen hienoa entisöintiä.
Kiitoksia. Voin taata, että lisää saman sarjan kunnostusprojekteja on tulossa tähän viestiketjuun.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 166
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

20T Brake van katon kunnostus

Tri-ang jarruvaunuistani huonokuntoisin pääsi kesäkuisena iltapäivänä kattoremonttiin. Vaunu tuli minulle kolhuisena. Katon reunoista puuttui isoja paloja. Mielessä alkoi kyteä suunnitelma katon korjaamiseksi vanhaa säästäen.

Lähtötilanne.
20Tbrake_01.JPG
20Tbrake_02.JPG
Katon vaurioituneet osat leikattu kaarevaa sadeveden ohjauslistaa(?) myötäillen.
20Tbrake_03.JPG
Korjauspalojen sovittelua ja liimausta. Tein palat polystyreenilevystä.
20Tbrake_04.JPG
Katon korjausta. Melkoista palapeliä paikoin. Pikaliimaa ja kuivumisen jälkeen hiomista.
20Tbrake_05.JPG
20Tbrake_06.JPG
Koeviimeistely tehty Revellin mattavalkoisella nro. 5. Väri sopii vaunuun, sillä näitä on valmistettu valkoisella katolla ja mattaväri häivyttää joitakin epäkohtia viimeistelyssä. Vaatii vielä ehkä välihiontaa ja toisen maalikerroksen. Vaunu on nyt periaatteessa liikennöintikunnossa. Vaihdoin vanhojen muovipyörien tilalle modernit Hornbyn metallipyöräkerrat, joiden ansiosta vaunu rullaa nätisti.
20Tbrake_07.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 315
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Oikein hyvä esimerkki siitä miten saa kuluneen vaunun taas kuntoon. Enää viimeinen silaus.
Avatar
Jimi
Lämmittäjä
Viestit: 166
Liittynyt: 05.12.2007 15:10

Re: Tri-Ang kalustoa

Viesti Kirjoittaja Jimi »

Tri-ang 21T hopper wagon

Kuvan vaunu saapui samassa erässä kuin edellinen jarruvaunu. Tämäkin vaunu oli kovassa käytössä kulunut. Korista puuttui huomattavan kokoinen pala ja yhtä lukuunottamatta kaikki kulmien tolpat olivat poikki.
21Thopper1.jpg
Korjauspalat muotoutuivat parkkikiekon polystyreenistä sekä Evergreenin levyn paloista. Tein korin kulmiin uudet tolpat puuttuvien paikalle.
21Thopper2.JPG
21Thopper3.JPG
21Thopper4.jpg
Viimeistely tehty sinne päin sekoitetulla maalilla. Tähänkin vaunuun vaihtui muovipyörien tilalle uudet metallipyörät. Teen jossain vaiheessa selostuksen kuinka pyörien vaihto tapahtuu näihin vanhempiin metallirunkoisiin vaunuihin, joihin kartiopäiset modernit akselit eivät heittämällä käy paikoilleen.
21Thopper5.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.