Tri-ang class 08 diesel shunter
Tämän veturin korissa oli huomattavat vauriot keulan alueella, josta kori kiinnittyy runkoon. Muovi oli haljennut ja suurehko pala puuttui. Tämäkin korjausprojekti on jo muutaman vuoden takaa. Veturin kori on polystyreenimuovia, ja samaa materiaalia sopivassa paksuudessa löytyi pysäköintikiekosta. Yhden tällaisen otin joskus pienoismalliprojektien raaka-aineeksi.
Tässä kuvassa nähdään korin vauriot.
Korin korjaus on aloitettu. Pysäköintikiekon muovista tehdyt korjauspalat sopivat paikalleen. Toinen lyhty piti muotoilla tyhjästä. Käytin sen tekemiseen myös ohuempaa polystyreenimuovia.
Maalasin korjatun vauriopaikan Revellin keltaisella. Sävy oli vähän eri, mutta sopii vanhaan veturiin. Päätin, että tehdyt korjaukset saavat näkyä.
Veturin ulkoasu koheni huomattavasti ja korin kiinnitys on samalla myös vahvempi.
Veturi valmiina työhön.
Tri-Ang kalustoa
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Tri-Ang kalustoa
Hyvin onnistunut korjaus. Värisävyä tuskin huomaa. Ehkä livenä vähän paremmin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Kiitoksia. Olen tyytyväinen lopputulokseen. Laitetaanpa bonuskuvia sisarvetureista. Kokoelmassani on sinisen veturin ohella myös musta ja vihreä yksilö. Kumpaakin on tuunattu. Vihreä sai teräksisillä pyöränrenkailla varustetut pyörät, samanlaiset kuin tuossa sinisessä veturissa. Alun perin vihreän veturin pyörät olivat tuollaiset umpinaiset sinkkimetalliseoksesta valetut, kuten aiemmin esittelemässäni satulatankkiveturissa.
Musta veturi onkin erikoisempi. Ostin aikanaan eBaystä pelkän korin ja siihen alustan ja muut osat erikseen. Alusta on muutaman vuoden koria uudempi ja siten varustettu noilla teräsrenkaisilla pyörillä. Tässäkin oli alun perin aiemmin kuvatun kaltaiset valupyörät.
Musta veturi onkin erikoisempi. Ostin aikanaan eBaystä pelkän korin ja siihen alustan ja muut osat erikseen. Alusta on muutaman vuoden koria uudempi ja siten varustettu noilla teräsrenkaisilla pyörillä. Tässäkin oli alun perin aiemmin kuvatun kaltaiset valupyörät.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Tri-Ang kalustoa
Ilmeisesti uudemman ja vanhemman veturin osat olivat sen verran yhteensopivia että sai helposti koottua niistä toimivan yksilön? Huomaan, että joidenkin vetureitten toisenpuoleiset kytkimet puuttuvat - onko tämä tarkoituksella ja ovatko ne kuinka helposti vaihdettavissa?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Tri-Ang kalustoa
Testailin muuten tuota laippojen viilaamista N veturin pyörillä ja kyllä se vaikuttaa toimivan pienemmänkin mittakaavan malleilla. Irroitin pyöräkerran ja sain akselin aika tukevasti porakoneen istukkaan. Kovahkoa metallia joten menee hetki, mutta eihän tässä minnekään kiire ole.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Tri-Ang kalustoa
Yhteensopivuus oli hyvä, sillä malleja ei ole kovin paljoa muuteltu tuotannon aikana. Alustassa oli suurin ero korin kiinnityspisteissä, joita piti muovikorin puolelta hieman muuttaa. Lähinnä kahta neliskulmaista reikää kaivertaa suuremmaksi, mikä oli helppo homma. Sitten kori asettui nätisti paikalleen uudemmalle rungolle.tv_tyyppi kirjoitti: ↑21.07.2023 08:17 Ilmeisesti uudemman ja vanhemman veturin osat olivat sen verran yhteensopivia että sai helposti koottua niistä toimivan yksilön? Huomaan, että joidenkin vetureitten toisenpuoleiset kytkimet puuttuvat - onko tämä tarkoituksella ja ovatko ne kuinka helposti vaihdettavissa?
Jouduin lainaamaan kytkimiä vihreän ja mustan veturin kesken, sillä kytkimistä oli pulaa vetureita kasatessa. Vieläkin puuttuvat, mutta luultavasti saan niitä varaosakalustosta tai voi löytyä jostain etsimällä. Omassa purkuosakokoelmassakin saattoi pari olla. Tasakärkiruuvilla ovat kiinni, joten vaihtaminen käy helposti. Toki halutessaan voisi sovittaa vaikka NEM-pidikkeen.
Samanlaisia, mutta uudempia Hornbyn NEM-kytkimiä minulla olisikin 10kpl, joten tämä ratkaisu voisi olla toimiva. Täytyy tuumailla. Eurooppalaisenkin kytkimen saisi halutessaan helposti vaihdettua, jos olisi tuo NEM-standardin mukainen kiinnike.
Hienoa, että onnistui! Porakone on kyllä kätevä työkalu. Siitä on moneksi.tv_tyyppi kirjoitti: ↑21.07.2023 14:10 Testailin muuten tuota laippojen viilaamista N veturin pyörillä ja kyllä se vaikuttaa toimivan pienemmänkin mittakaavan malleilla. Irroitin pyöräkerran ja sain akselin aika tukevasti porakoneen istukkaan. Kovahkoa metallia joten menee hetki, mutta eihän tässä minnekään kiire ole.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Tri-Ang kalustoa
Jälleen hienoa entisöintiä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10