Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Hei Maksim
(Hrucach tällä foorumilla)
Tahdon vielä kiittää sinua erittäin henoista, detaljirikkaista ja hyvin tomivista H0 SR1 pienoismallivetureistasi joita olet tehnyt Suomen Valtion aikoinaan 1970-luvulla Neuvostoliitosta Novotšerkasskin tehtaalta ostamista maamme ensimmäisistä sähkövetureistamme. Eli niistä sadoista SR1 sähkövetureista, jotka edelleenkin Suomessa ovat pääosin vielä käytössä ja joita vieläkin ainakin osin kutsumme "Kaalihäkeiksi" tai "Siperian Susiksi" jne. Yhden sellaisen erittäin detaljirikkaan ja hienon veturin itsekin ostin sinulta.
Kysymys sinulle Maksim:
Olisiko sinulla mitään mahdollisuuksia tai haluja maassasi toteuttaa sen itsenäisen Suomen kuuluisimman höyryveturn HR1 (Ukko-Pekka) pienoismalli skaalassa H0? Uskon kyllä, että suomalaiset alan harrastajat tähän projektiin antaisivatten aivan kaiken saatavissa olevan tukensa, niin piirustuksien kuin neuvojenkin muodossa! Kyseisen veturin tarkat piirrustukset lienevät myös saatavissa Suomen Rautatiemuseosta Hyvinkäältä.
Terveisin
Kentsu (magnuken)
(Hrucach tällä foorumilla)
Tahdon vielä kiittää sinua erittäin henoista, detaljirikkaista ja hyvin tomivista H0 SR1 pienoismallivetureistasi joita olet tehnyt Suomen Valtion aikoinaan 1970-luvulla Neuvostoliitosta Novotšerkasskin tehtaalta ostamista maamme ensimmäisistä sähkövetureistamme. Eli niistä sadoista SR1 sähkövetureista, jotka edelleenkin Suomessa ovat pääosin vielä käytössä ja joita vieläkin ainakin osin kutsumme "Kaalihäkeiksi" tai "Siperian Susiksi" jne. Yhden sellaisen erittäin detaljirikkaan ja hienon veturin itsekin ostin sinulta.
Kysymys sinulle Maksim:
Olisiko sinulla mitään mahdollisuuksia tai haluja maassasi toteuttaa sen itsenäisen Suomen kuuluisimman höyryveturn HR1 (Ukko-Pekka) pienoismalli skaalassa H0? Uskon kyllä, että suomalaiset alan harrastajat tähän projektiin antaisivatten aivan kaiken saatavissa olevan tukensa, niin piirustuksien kuin neuvojenkin muodossa! Kyseisen veturin tarkat piirrustukset lienevät myös saatavissa Suomen Rautatiemuseosta Hyvinkäältä.
Terveisin
Kentsu (magnuken)
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Hei!
Anteeksi etten vastannut heti, minulla oli älytön kiire.
Olen hyvin iloinen siitä, että arvostat työtämme niin korkealle. Valitettavasti meidän mahdollisuutemme pienoismallien rakentamisen suhteen ovat todella pienet. Ehdimme juuri ja juuri rakentaa Sr1-malleja - tällä hetkellä teemme valkovihreää versiota. Aikatauluumme ei mahdu niin vaikea veturi kuin Ukko-Pekka, vaikka se on kysytty ja mielenkiintoinen. Ehkä voi järjestää joukkotilauksen Petri Salliselle? Taikka etsiä vanhojen rakennussarjojen valmistajan?
Anteeksi etten vastannut heti, minulla oli älytön kiire.
Olen hyvin iloinen siitä, että arvostat työtämme niin korkealle. Valitettavasti meidän mahdollisuutemme pienoismallien rakentamisen suhteen ovat todella pienet. Ehdimme juuri ja juuri rakentaa Sr1-malleja - tällä hetkellä teemme valkovihreää versiota. Aikatauluumme ei mahdu niin vaikea veturi kuin Ukko-Pekka, vaikka se on kysytty ja mielenkiintoinen. Ehkä voi järjestää joukkotilauksen Petri Salliselle? Taikka etsiä vanhojen rakennussarjojen valmistajan?
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Kiitoksia Maksim vastauksestasi!
Mitä Petri Sallinen sanoo? Olisiko sinun firmallesi mahdollinen sellainen joukkotilaus HR1 H0-malleista, esim. täysin complete ja sitten ehkäpä jonkin sortin rakennussarja?
Kuinka monesta veturiyksilöstä (vaikkapa etukäteen maksetuista) puhutaan, että tällainen projekti etenisi ja yhden käyntivalmiin HR1 veturin hinnaksi jäisi noin 1000-1500 euroa? Onko yhtälö täysin mahdoton?
Terkuin¨
Kentsu
0400-156994
Mitä Petri Sallinen sanoo? Olisiko sinun firmallesi mahdollinen sellainen joukkotilaus HR1 H0-malleista, esim. täysin complete ja sitten ehkäpä jonkin sortin rakennussarja?
Kuinka monesta veturiyksilöstä (vaikkapa etukäteen maksetuista) puhutaan, että tällainen projekti etenisi ja yhden käyntivalmiin HR1 veturin hinnaksi jäisi noin 1000-1500 euroa? Onko yhtälö täysin mahdoton?
Terkuin¨
Kentsu
0400-156994
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Hr1-rakennusarjan verollinen myyntihinta olisi noin 450-500 euroa. Jos vetureita haluttaisin myydä valmiiksi koottuina, on päälle laskettava kokoonpanotyö, joka on käytännössä mallikohtaista työtä näin pienillä määrillä. Tällöin valmiin veturin verollinen loppuhinta olisi noin 2000 euroa.magnuken kirjoitti:Mitä Petri Sallinen sanoo? Olisiko sinun firmallesi mahdollinen sellainen joukkotilaus HR1 H0-malleista, esim. täysin complete ja sitten ehkäpä jonkin sortin rakennussarja?
Kuinka monesta veturiyksilöstä (vaikkapa etukäteen maksetuista) puhutaan, että tällainen projekti etenisi ja yhden käyntivalmiin HR1 veturin hinnaksi jäisi noin 1000-1500 euroa? Onko yhtälö täysin mahdoton?
Etelä-Koreasta voi tilata minimissään 500 kappaleen eriä valmiita vetureita käytännössä mistä tahansa aiheesta. Korealaisten minimimäärät ovat kuitenkin aivan liian suuria Suomen markkinoille. Lisäksi hankkeen investointikustannukset ovat luokkaa 50 000—75 000 euroa. Etelä-Koreassa teetetyn valmiin mallin verollinen loppuhinta olisi luokkaa 1500-1700 euroa sillä edellytyksellä, että pieneksi asettuvan myyntimäärän liikevaihdolla olisi myös katettava varastoon jäävien mallien valmistuskustannus. Kustannuslaskelma ei ota kantaa investoinnin edellyttämän rahan hintaan tai hankkeeseen sisältyvään pääomariskiin. Maailmalla myytävien mallien yksikköhinta perustuu aina suureen volyymiin, joka jää valitettavasti Suomen oloissa aina äärimmäisen pieneksi.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Kiitoksia PeS tiedoista! Ei tuo luokkaa 2000€ ajovalmiista H0 mittakaavan HR1 veturista nyt aivan pahalta kuulosta. Tämä siis jos vertaamme esim. siihen ajovalmiiseen erinomaisen hienosti toteutettuun venäläiseen Maksimin SR1 dieselveturiin, hintaan noin 1000€.PeS kirjoitti:
Hr1-rakennusarjan verollinen myyntihinta olisi noin 450-500 euroa. Jos vetureita haluttaisin myydä valmiiksi koottuina, on päälle laskettava kokoonpanotyö, joka on käytännössä mallikohtaista työtä näin pienillä määrillä. Tällöin valmiin veturin verollinen loppuhinta olisi noin 2000 euroa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Höyryveturi on selvästi työläämpi kuin dieselveturi tai moottorivaunu — kankoneiston virittäminen toimintakuntoiseksi vie aina oman aikansa. Ohessa kuvia asiakkaiden tilaamista Dm4-moottorivaunuista (molemmat moottoritelit vetävät; lisäksi tarjolla on kaksi erilaista välityssuhdetta, 1:50 ja 1:29)). Valmiin Dm4-mallin verollinen myyntihinta on 1500 euroa. Asiakkaalla on mahdollisuus tietyissä rajoissa vaikuttaa mallin versiointiin. Kuvissa esim. toinen malli on alkuperäisessä värityksessä ja toinen turvavärin lisäämisen jälkeisessä asussa. Venäläiseen hinnoitteluun verrattuna erona lienee ainakin suomalainen arvonlisävero — lisäksi verottaja ottaa omansa myös tuloksesta.
Mallimme on aina maalattu ja lakattu kaksikomponenttimaaleilla ja lakoilla, joten maalipinta on erittäin kestävä.


Valmiin telipuuvaunun verollinen hinta on noin 650 e.
Mallimme on aina maalattu ja lakattu kaksikomponenttimaaleilla ja lakoilla, joten maalipinta on erittäin kestävä.


Valmiin telipuuvaunun verollinen hinta on noin 650 e.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Ei tuo mielestäni ole mitenkään mahdoton hinta jos HR1/TR1 on rakennettu samalla pieteetilla kuin Maksimin SR1 veturit!najatuw4646 kirjoitti:Tällöin valmiin veturin verollinen loppuhinta olisi noin 2000 euroa.
-
- Ratavartija
- Viestit: 10
- Liittynyt: 26.07.2015 10:44
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Vieläkö Sr1 veturia olisi mahdollisuus saada ostettua? Märklin versiona? Maksim??
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Totta kai Sr1-malleja on saatavilla. laita vaan viesti postiin. Hrukach@yandex.ru
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 17.03.2016 14:25
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Sm4 (Pupu) olisi hyvä ja sopiva projekti Maksimille.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Hei Maksim, (Hrukach)
Oletko ajatellut jossakin vaiheessa vielä tekeväsi N-mittakaavaan (1:160) vetureita tai tiedätkö onko tähän mittakaavan saatavissa yleensäkään Venäjällä valmistettua kalustoa?
Terveisin
Kentsu
Oletko ajatellut jossakin vaiheessa vielä tekeväsi N-mittakaavaan (1:160) vetureita tai tiedätkö onko tähän mittakaavan saatavissa yleensäkään Venäjällä valmistettua kalustoa?
Terveisin
Kentsu
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Hei Kentsu!
Tietenkin Venäjällä keräillään N-skaalan malleja, mutta paljon vähemmän verrattuna H0-skaalaan. Meidän kauppojen valikoima on varmasti samanlainen kuin Suomessa. Meillä rakennetaan myös piensarjojen malleja ja täysin käsintehtyjä, mutta kaikki ne ovat neuvostolaisten tai venäläisten vetureiden malleja, maksavat todella paljon ja tuskinpa kiinnostavat suomalaisia harrastajia.
Ainoa malli, joka olisi todella kiinnostava, näkyy kuvassa.
Se on ehkä monellekin tuttu vanha PICO:n malli Ammendorfin 1970-luvun matkustajavaunusta. Suomessa näitä vaunuja voitiin nähdä LT- ja Repin-junissa.
Parhaillaan se on melko harvinainen pienoismalli, mutta sen voi ostaa kaikista tunnetuista kaupoista. Sitten se on maalattava uudestaan.
Olen myös päättänyt, että seuraavaksi teen Sm2:n piensarjana. Malli on nyt kehitteillä. Kun saan joitakin tuloksia, avaan uuden keskustelupalstan. Luulen, että ensimmäiset koemallit valmistuvat Suuri Snadi -messuihin mennessä.
Tietenkin Venäjällä keräillään N-skaalan malleja, mutta paljon vähemmän verrattuna H0-skaalaan. Meidän kauppojen valikoima on varmasti samanlainen kuin Suomessa. Meillä rakennetaan myös piensarjojen malleja ja täysin käsintehtyjä, mutta kaikki ne ovat neuvostolaisten tai venäläisten vetureiden malleja, maksavat todella paljon ja tuskinpa kiinnostavat suomalaisia harrastajia.
Ainoa malli, joka olisi todella kiinnostava, näkyy kuvassa.
Se on ehkä monellekin tuttu vanha PICO:n malli Ammendorfin 1970-luvun matkustajavaunusta. Suomessa näitä vaunuja voitiin nähdä LT- ja Repin-junissa.
Parhaillaan se on melko harvinainen pienoismalli, mutta sen voi ostaa kaikista tunnetuista kaupoista. Sitten se on maalattava uudestaan.
Olen myös päättänyt, että seuraavaksi teen Sm2:n piensarjana. Malli on nyt kehitteillä. Kun saan joitakin tuloksia, avaan uuden keskustelupalstan. Luulen, että ensimmäiset koemallit valmistuvat Suuri Snadi -messuihin mennessä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 420
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Varaan heti pari "samia" itselleni jos projekti toteutuu, mielenkiinnolla odottaen..Hrukach kirjoitti:Olen myös päättänyt, että seuraavaksi teen Sm2:n piensarjana. Malli on nyt kehitteillä. Kun saan joitakin tuloksia, avaan uuden keskustelupalstan. Luulen, että ensimmäiset koemallit valmistuvat Suuri Snadi -messuihin mennessä.
Ylläpito
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Ehdotus uudeksi projektiksi Maksimille?
Minäkin asetun Sm2 jonoon!
Terveisin
Kentsu M.
Terveisin
Kentsu M.