Keinukytkin merkkivalolla
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Keinukytkin merkkivalolla
Tuli ostettua Biltemasta keinukytkimiä, joissa on merkkivalo. Huomasin, ettei mukana tullut mitään ohjetta kytkemisestä ja lisäksi kannat on vain numeroitu 1,2 ja 3. Varmaan se merkkivalo on 12V jännitteelle sopiva? Bilteman kytkin lienee tarkoitettu autokäyttöön kuitenkin. Mitenköhän tuo muuten toimii? Olisiko keskimmäinen (napa 2) maa ja 1 tai 3 merkkivaloa varten ja jäljelle jäävä sitten kytkeytyy kytkimen mukana vai miten lie?
Viimeksi muokannut LOK, 16.12.2017 19:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki kadonneeseen sivuun poistettu.
Syy: Linkki kadonneeseen sivuun poistettu.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Keinukytkin merkkivalolla
Luultavasti toinen laitimmaisista liittimistä on merkkilampun miinusta varten. Ehkä keskimmäiseen tulee plussa ja jäljelle jäävästä lähtö kuormalle. Kokeilua, mittailua vaan.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Keinukytkin merkkivalolla
Yleismittarilla selvisi seuraavaa: 1 ja 2 toimii, kuten normaali on/off kytkin. Muille väleille en saanut resistanssilukemia aikaan, mutta kun mittasin, herkkä merkkivalo syttyi erittäin himmeästi, mutta havaittavasti, ilmeisesti yleismittarin omasta jännitteestä kakkosen ja kolmosen välille kun kytkin oli päällä. Voiko merkkivalo sitten kestää 12V jos se himmeästi paloi jo yleismittarin ilmeisesti aika olemattomalla resistanssinmittausjännitteellä? Tarviiko ison vastuksen tms. siihen väliin? Hassua sekin, että valo paloi, kun ohmialue oli 200 ja ei palanut muilla ohmialueilla. No tarviipa jatkaa ihmettelemistä...
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Keinukytkin merkkivalolla
Siellä kytkimen sisällä lienee ledi ja sopiva vastus 2 ja 3 navan välillä. 1,5V paristolla ei valo syttynyt kumminkaan päin. 9V paristo sytytti valon, kunhan miinusnapa oli kolmosessa ja + kakkosessa ja kytkin on-asennossa. Taidan sitten laittaa sen toimimaan 12V jännitteellä. Se jäi mainitsematta, että kytkintaulu on tekeillä ja ohjailen releitä, jotka toimittavat vaihdemoottorin virkaa. Joskus käytin kytkimiä, jotka vaati nelikanttisen reiän ja olipa hankalaa. Nyt on helppoa, kun poraan vain pyöreitä reikiä sinne, mihin kytkin tulee. Reikä vaatii tosoin aika ison halkaisijan.