Sekoitin ennen hankintaa Grubenbahnin ja Feldbahnin, edellinen on kaivosrata joka kuvaa sähkövetureita, ja siinä tosiaan on magneettikytkentä vaunuille. Feldbahnissa on lenkkikytkimet. Ostin aloituspakkauksen, jossa veturi ja kolme kippivaunua, ja rataovaali. Veturi kulkee hienon hitaasti 3 voltin jännitteellä, jota syötetään oletuksena paristosta, onneksi sitä pystyy käyttämään myös ulkoisen virtalähteen kautta. Ostin myös jonkun verran lisäkiskoja. Nyt kun olen yrittänyt tehdä ratasuunnitelmia kapearaiteiselle radalle, olen katunut että ostin Buschin hyvin hintavia kiskoja. Esikuvan näköisiä ne ovat vain siinä suhteessa että ratapölkyt ovat suhteellisen harvassa; kuitenkin keskiosan magneettinen metalli tuhoaa ulkonäön ilman massiivista maisemointia. Pahempi asia on se, että kiskoja on vain muutamaa variaatiota, eikä geometria tahdo toteutua kirveelläkään rataa suunnitellessa. Silmukoita ja sivuraiteita on todella vaikea saada kohdistumaan, koska tarjolla on liian vähän vaihtoehtoja. Flexi-kiskoakaan ei ole valikoimissa. Nyt olen ajatellut käyttää Z-kiskoa, jota löytyy paljon paremmat valikoimat. Tietenkin sen ratapölkyt ovat liian tiuhassa ja vaativat maisemointia, ja veturin pohjassa olevalle magneetille täytyy piilottaa radan alle vastavoimaksi metallia. En usko että tämän ratkaiseminen on ongelma.
Mainittakoon, että AnyRail-ohjelmassa oli aiemmin virhe, joka teki Buschin kiskoilla suunnittelun entistä vaikeammaksi. Näköjään sitten viime yrittämän tämä on korjaantunut. Mutta eipä Wintrackinkaan "Connect tracks automatically" saa laskettua Buschin kiskoille kahden pisteen yhdistäviä ratkaisuja kovinkaan helposti.
Tai sitten yritän vain sitkeästi saada yksinkertaisen radan aikaan Buschin kiskoilla. Ohessa on eräs kokeilu joka vaatisi peruuttamista kaivokselle. Pari liitosta siinäkin on lähellä, mutta ei ihan kiinni, tiedä sitten miten paljon pystyy venyttämään kiskoja liittäessä.
kapearaiteinen.png
T. E 60
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.