Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 17
- Liittynyt: 23.08.2014 19:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Mielenkiintoinen. Onko tuo siis jotenkin saman ideainen kuin vaikkapa Fleischmannin FMZ - muuntajat? Vai mikä tuo pulssi-juba on?
-
- Ratavartija
- Viestit: 17
- Liittynyt: 23.08.2014 19:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Mielenkiintoinen - mikä on tuon ´pulssi´- jutun idea?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Siinä pelataan DC:n pilkkomisella. Annetaan moottorille, määrätyllä taajuudella, pulssien pituutta säätäen, pulssijonoa. Lyhyemmät pulssit, pienempi vauhti, jne. Olennaista on se, että jokainen pulssi on täyttä jännitettä. Siten moottorin vääntö aina pulssin aikana on täyttä. Maximinopeus taas on pulssien pituus maximissaan, oikeastaan lähes suoraa tasasähköä. Ja silti on veturin mekanismin hyvä olla kunnossa, huollettuna, voideltuna, toimia vähin jarruin.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Pulssinleveysohjatun ajolaitteen voi rustailla helposti ja edullisesti vaikkapa näistä komponenteista:
TASAJÄNNITE/PULSSINLEVEYSMUUNNIN Velleman K8004
ja siihen teholähteeksi vaikkapa tämä
DC-HAKKURIVIRTALÄHDE 15V 1,2A 18W
Uups. Meinasi unohtua.
Ajosuunnan vaihtoon tarvitaan vielä kaksinapainen vaihtokytkin - vaikkapa tämmöinen
2-NAPAINEN PIENI VIPUKYTKIN ON/OFF/ON
//kari
TASAJÄNNITE/PULSSINLEVEYSMUUNNIN Velleman K8004
ja siihen teholähteeksi vaikkapa tämä
DC-HAKKURIVIRTALÄHDE 15V 1,2A 18W
Uups. Meinasi unohtua.
Ajosuunnan vaihtoon tarvitaan vielä kaksinapainen vaihtokytkin - vaikkapa tämmöinen
2-NAPAINEN PIENI VIPUKYTKIN ON/OFF/ON
//kari
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Tuo Velleman on toimiva. Itselläkin sellaiset. Tarvitsee vielä laitekotelon ("saippuakotelon", jollaisiin rakenneltiin kidekoneita, joskus) ja potikan 1K lin. Ehkä merkkivalonkin sähkön päälläolon merkiksi, toinen, suuntamerkkivalo 2-väriledillä, 2 viiksisellä. Suunnanvaihtokytkin on hyvä olla keskiasentoinen, ts. keskellä nolla-asento, siis, on-off-on.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Kuka ei halua itse pusata sellaista pulssiajolaitetta niin vinkkinä, että niitä 1980-luvun pulssilaitteita on edelleenkin saatavilla esim. Saksan Ebaystä. Hakusanoina Impulsbreitensteuerung, impulsfahrregler, impulssteuergerät, impulsfahrpult jne.
Noita löytyy siis esim Rocolta ASC 1000 ja 2000 sekä ainakin Tilligiltä, välttämättä eivät ole kovin halpoja kun alkavat jo olemaan liki "antiikkia":)
Hienoa tuossa Rocon vehkeessä on se, että siinä "inertia" on säädettävissä sekä kiihdytykselle että hidastukselle, eli massaa voidaan simuloida. Myös mm. maksiminopeus on vehkeestä asetettavissa (nämä siis nykyajan digiverneistä tuttuja ominaisuuksia).
Varoituksena vielä, että jos tuollaiselle pulssiradalle laittaa digivehkeen (DCC) niin vaikka sen dekooderi automaattisesti pitäisi tunnistaa analogi-DCC moodin, niin siitä tulee entinen. Kaksi DCC/DC-vehjettä on tullut kokeiltua - ja molemmista dekooderi entinen sillä pulssiradallani!
Noita löytyy siis esim Rocolta ASC 1000 ja 2000 sekä ainakin Tilligiltä, välttämättä eivät ole kovin halpoja kun alkavat jo olemaan liki "antiikkia":)
Hienoa tuossa Rocon vehkeessä on se, että siinä "inertia" on säädettävissä sekä kiihdytykselle että hidastukselle, eli massaa voidaan simuloida. Myös mm. maksiminopeus on vehkeestä asetettavissa (nämä siis nykyajan digiverneistä tuttuja ominaisuuksia).
Varoituksena vielä, että jos tuollaiselle pulssiradalle laittaa digivehkeen (DCC) niin vaikka sen dekooderi automaattisesti pitäisi tunnistaa analogi-DCC moodin, niin siitä tulee entinen. Kaksi DCC/DC-vehjettä on tullut kokeiltua - ja molemmista dekooderi entinen sillä pulssiradallani!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Pulssisysteemi ei olekaan samanlaista, kuin DCC, joka on kanttiaaltoista vaihtosähköä. Pulssi... on tasasähköä, kantikasta myös.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Joo tiedossa on. Tarkoitin lähinnä sitä, että minullakin on useita DCC vetureita, jonka dekooderin olen säätänyt automaattisesti tunnistamaan ollaanko analogi- vaiko digiradalla.ealab kirjoitti:Pulssisysteemi ei olekaan samanlaista, kuin DCC, joka on kanttiaaltoista vaihtosähköä. Pulssi... on tasasähköä, kantikasta myös.
Tämä tunnistus toimii siis vallan hyvin perinteellisellä analogiradalla mutta ei enää pulssiohjatulla!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Kun nyt muistan, niin kotiradassani on pulssisysteemi, myös digi, vaihtoehtona. Kyllä decoveturit liikkuvat pulssilla(Velle.. K8004), tosin kaikkiaan hitaammin. Ja yhteen vain suuntaan. Eikä valotkaan toimi oikein. Kauan ei ajeltu. Ja toimivat digilläkin sen jälkeen. Decot ovat TAMS:n.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Vanhempiin Fleisuihin on saatavana laakerikilpi-harjasiltoja, joissa molemmat hiilipitimet ovat kilvestä eristetyt. Voi tietysti tehdä itsekin, sorvi pitäisi mieluusti olla.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vanhat analogi-veturit digi-aikaan?..Mutta mitkä niistä?
Taitaa Vellemanniinkin saada potikat näitä säätöjä varten. Pitäisi vaan piirilevyn trimmerit korvata potikoilla, johdinten välityksellä. Säädettävissä olisi min.-ja max.nopeus, sekä taajuus.