Täällä minä yritän näyttää, miten voi koota helposti ja oikein Sr1:n rakennussarjasta sekä vastaan kysymyksiinne.
Tämän mallin rakentaminen on aika yksinkertaista hommaa. Tarvitsette kokoamiseen seuraavat työkalut:
1. erittäin terävä malliveitsi
2. erilaiset pinsetit
3. hiomapaperi (karkea ja hieno)
4. Dremelin monitoimityökalu
5. pienoisporakone ja ja porat (⌀ 2,0; 1,5; 1,2; 0,8; 0,6; 0,4 mm)
6. ristiruuvimeisseli (pieni)
7. pihdit
8. pienet tongit
9. kynäruisku
10. sivellin (№ 1, 0 tai 00)
11. muovin leikkuri (näkyy kuvissa 1 ja 2)
12. syanoakrylaattiliimaa (pikaliimaa)
13. ruuveja
Saatatte toki tarvita lisää työvälineitä.
Mallin rakentaminen voidaan aloittaa staattisen mallin alustasta.
Poistakaa ensin kaikki valumisen jätteet osista perinpohjin ja puhdistakaa osat (ks. kuvat 1-5). Tästä puuhasta tulee paljon pölyä ja jätteitä. Jotta pöly ei leviäisi minne vaan, kastelkaa osat kun käsittelette niitä hiomapaperilla. Osat on valmistettu pehmeästä materiaalista, jotta tämä työ ei vaadi kovia ponnisteluja.
(kuvat aukenevat klikkaamalla)
1

2

3

4

5

Sitten tehkää aukot tarvittaviin kohteisiin. Niiden sijainti on merkitty osiin ja on selvä itsestään. Aukkojen halkaisija riippuu käytössänne olevista ruuveista. Minä käytän PICO:n ruuveja (⌀ 1,2 mm, myytävinä liikkeissä). Voimasiirron koriin on porattava aukko (⌀ 9 mm), jotta se voitaisiin kiinnittää aluskehykseen. Aukon syvyys vaihtelee jokaisesta mallista riippuen.
Poraaminen onnistuu hyvin, jos poraa pyörimisliikkeillä (kuvat 6-6b).
6

6a

6b

Poistakaa aluskehyksestä valumisen jäljet ja kalvot aukoista esimerkiksi Dremelin monitoimityökalulla tai vastaavalla ja puhdistakaa kanavat aluskehyksen reunalla.
Sitten täytyy koota pyöräkerrat akseleista ja pyöristä. Jos teillä on käytettävinä punaiset pyörät, maalatkaa ne oikean värisiksi ja ennen maalausta poistakaa pyöristä kaikki piikit. Se näkyy hyvin kuvissa 8-8b. Välimatka laippojen välissä on 15,3-15,5 mm. Pyöräkerta täytyy tarkistaa koeajamalla, että se ei takertelisi liikkuessaan. Sen jälkeen kootkaa voimasiirron kori. Sen kori ja pyöräkerrat kiinnitetään yhteen ruuveilla. Telejä ei tarvitse vielä asettaa.
8

8a

8b

Koeajakaa voimasiirtoa pyöräkertoineen. Sen kulun pitää olla hyvää ja esteetöntä. Jos näin ei käy, täytyy etsiä ja poistaa takertelun syy.
Sitten kiinnitetään voimasiirrot aluskehykseen, liimataan kehyksen pohjaan varusteet (levy sylintereillä). Asentakaa esteenraivaajat ja poratkaa aukot niiden kiinnittämiseksi (kuva 9).
9
