Olen vanha pienoisrautatieintoilija, joka erityisesti 4-vuotiaan tyttären innostuksen kautta on löytämässä homman uudelleen. Lapsuudessa ehdin pari vuotta haaveilla pienoisrautatiestä, kunnes joulupukki toi perinteisen Märklin-aloituspaketin, johon vuosien varrella siunaantui hieman lisäosia. Kuitenkin vetureita oli vain yksi. Mitään muuta en olisi toivonut niin paljon kuin kiinteää rataa, tähän ei kuitenkaan ollut rahaa eikä tilaa. Sentään ylioppilaslahjaksi aikoinaan itselleni halusin ostaa muistoksi jotain pysyvää, jolloin hankin DB:n 160-sarjan sähköveturin. Veturi on ollut yli 20 vuotta käyttämättä mutta nyt olen huollattanut sen, samoin 30?? - sarjan perustason höyryveturi on nyt huollossa. Tuntuu kuin jotain hyvin tärkeää olisi palannut elämääni, osittain rautatieasioiden avulla selvisin vaikeista vuosista, vaikka se oli enemmän sellaista haaveilua silloin.
Tekniikka on Märklinin M-kisko, kolmesta syystä eli niitä kiskoja löytyy valmiiksi, ja niitä on myös erittäin kätevä hankkia lisää esimerkiksi Märklin-klubin kautta. Kolmas syy on tietenkin nostalgia. Rata ei tule olemaan mitenkään mahdottoman realistinen muutenkaan, mutta koristeluun on kuitenkin tarkoitus laittaa paukkuja. Ohessa tämänhetkinen ratakaavio:
Erittäin perinteinen soikio siis. Tietysti voisi yrittää jotain mielikuvituksellisempaa, mutta käytettävä tila on aika tarkalleen 240 * 100 cm, maksimissaan 240 * 120 cm. Jälkimmäisessä tapauksessa voisin lisätä ylös ja alas vielä läpiajettavat raiteet, että monijunaliikenne olisi maksimaalista. Rata tulee olemaan täysin analoginen ja kahdella muuntajalla koitetaan aluksi pärjätä. Ainakin "yläosaan" tulee opastimia ja varsinaisen aseman raiteille eristettyjä pätkiä virransyöttökiskoilla. Ei liene yllättävää, että nostalgia on myös yksi syy tällaiselle layoutille, tämäntyyppisestä silloin haaveiltiin.
Keskellä näkyy kapearaiteinen, joka olisi kiva, mutta ehkä siihen ei sittenkään ole tarpeeksi tilaa.
Itse teknisestä toteutuksesta olisi kysyttäviä. Alunperin ajattelin lastulevyä, jota on käytettävissä, mutta se on turhan pienissä paloissa ja kellarikäytön jälkeen haiskahtaa vähän ikävältä. Mitä jos ostaisi havuvaneria 21x2440x1200mm palan ja käyttäisi sitä? Jaloiksi ajattelin jonkinlaisia (valmiina ostettavia) pukkeja 3-4 kpl. Mutta vaatiiko havuvaneri alleen vielä erillisen puisen rungon? Oli idea liimata alustaan sen kauttaaltaan peittävä iso vihreä matto. Monissa yhteyksissä suositellaan erityyppisiä alustoja kiskoille, mutta olisikohan se tällaisessa vanerilevyn ja M-kiskojen tapauksessa välttämätöntä? M-kiskojen tuottama ääni on mielestäni miellyttävä

Sähköistyksestä: radan kaikki vaihteet ovat sähköisiä ja opastimia tulee yllättävän monta, kun ottaa kaikki liikennesuunnat ja -tilanteet huomioon. Miten kannattaa "kiertää" jalustapukit järkevästi sähkökaapelien suhteen? Laittaa pukeille "hahlot" joiden yläpuolella on tyhjää tilaa, johon kaapeloinnin voi tehdä?
Rautatieterveisin,
E 60
Vihti