Vinkkinä alustojen rakenteluun Matti Vuorisalon nerokkaan yksinkertainen sovellus Dr13:n alustaksi. Teli muodostuu kolmesta pienikokoisesta vaihdelaatikosta, jotka on liitetty yhteen laatikoiden läpi kulkevalla yhtenäisellä akselilla. Tällä tavalla teliin saadaan juuri se akseliväli, mitä kulloinkin halutaan. Itse alusta on hyvin yksinkertainen toteuttaa. Tässä veturissa hienoutena on keskipakokytkin, mutta sitähän ei tarvitse toteuttaa, vaan moottori voi vetää suoraan alennusvaihdelaatikkoa.
Mielenkiintoinen veturi. Mikä mahtaa olla veturissa pyörän halkaisija ja mikä akseleiden välinen etäisyys? Olen tehnyt pari lupaavaa protoa Dr13:n alustaksi, mutta ei niitä kannatta tehdä, jos löytyy valmis sovellus.
Viimeksi muokannut LOK, 05.05.2018 06:18. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy:Otsikko vaihdettu kuvaavammaksi.
Diamètre des roues: Ø1140 ([mm] pyörän halkaisija)
Rocon mallia en ole mitannut, mutta aikaisempien kokemusten perusteella ei ole syytä olettaa mittojen poikkeavan esikuvasta. Samuelsson varmaankin raportoi mittaustuloksia.
Olen piirtänyt alla olevaan luonnokseen vertailun Dr13:sta eri alustoilla. CC72000 alustaa käytettäessä ulkonäkö paranee varmaan tuntuvasti, jos vaihtaa oikean kokoiset pyörät. Rocon akseli on 2mm, joten valikoimaa riittää.
Kuvassa on myös versio Katon RSC-2:n alustalla. Pyörät ovat lähempänä oikeaa kokoa, telin akselivälikin hieman ranskalaista lyhyempi (3200,4mm), mutta telikeskiöiden väli valitettavasti suurempi. Katon nettikaupasta saa varaosina sekä HO- ($23/kpl), että N-skaalan ($10/kpl) telejä. Olen tehnyt tilauksia tuolta ja homma toimii ripeästi. Jos mielii tehdä oman alustan, mutta ei telejä, Katon osat saattaisi olla edullinen vaihtoehto.
Rocolta löytyy myös täysin oikealla akselivälillä olevat telit, mutta valitettavasti HOe-raideleveydellä (ja liian pienillä pyörillä) veturista ÖBB Rh 1099. Akselien vaihto tai pidentäminen vaativat jo huomattavaa työn tarkkuutta jotta savutetaan tehdasmallia vastaavat ajo-ominaisuudet.
[Kuvaa ei saatavilla]
Viimeksi muokannut LOK, 05.05.2018 06:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy:Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Joo, on totta ettei ranskiksen teli ole "alkuunkaan" samanlainen, kuin Myymäläauton teli, mikäli rakennetaan aivan autenttista pienoismallia.
Pyrin kuitenkin kompensoimaan liian pitkiä akselivälejä siirtämällä koko telin kiinnityspistettä taaemmas.
Koko alustaa ei tästä Rocon mallista kuitenkaan voi käyttää, vaan runko on jokatapauksessa tehtävä itse.
Olen nähnyt uskottavia Dr13-malleja jotka on rakennettu vielä pidemmillä akseliväleillä.
Menee täydestä kuin väärä raha, jos ei veturityyppiä tarkasti tunne.
Oman projektini tarkoitus on harjoittaa korinrakennustaitoja, joten alustan mittatarkkuus ei ole tämän projektin pääpointti.
Pyörien vaihto pienempiin kävi kyllä mielessä. Se on helppo operaatio.
Kyllä silti mittatarkalle Dr13:lle olisi kova tarve, joten Petri, jatkakaa kehitystyötä ja myykää minulle sitten pari sarjaa!
Ei kenelläkään olisi suunnitelmia Dr13 -pikamallinnuskorin tuottamisesta; tänne yksi, kiitos
Alustaksi hommasin Liman CC 40100; siinä on varsin lyhyt kolmiakselinen teli. Moottoripuolta mietin hissukseen, parempia kuin alkuperäinen on paljon. Sb-modellbaulta saattaisi saada unelmanpehmeästi käyvän Faulhaber-moottoroinnin mutta ns. katsoo nyt.
Mallin rakentaminen aloitettu 2005 ja saatu valmiiksi 2008. On ana/digivehjes, led-valot. Kulkee yhä, moitteetta. Telikuvassa näkyy rattaisiin delriinista tehdyt keskiöt, joilla sai heitot poistettua. Akselit tehty laakerineuloista 21,5 x 2mm, vähän lyhentäen. Kaikki pyörät virroittavat. Hyvää, karkaistua, kiillotettua akselimateriaalia löytyy myös kuvanauhureiden nauhaohjaimista, C-kasettidekkien akseleista. Tämä veturi on alunperinkin suunniteltu 2-moottoriseksi. Ne ovat alkuperäiset. Kaikki nuo pienet ruuvit ovat entisistä CD/DVD-asemista, koneistoista purettuja. Jousituksen tarkoitus on pitää pyörät ainakin jousipaineella kiskon pinnassa. Parantaa hieman myös virroitusta ja vetokykyä. Valetut lisäpainot myös kompensoivat moottori-vauhtipyörän aiheuttamaa telin takapainoa. Ps.Tässäkin mallissa maalaus meni kerran uusiksi, rajausongelmien takia. Bilteman maalinpoistoaine toimii, nähty myöhemmissä kohteissa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ealab, 22.03.2016 07:31. Yhteensä muokattu 12 kertaa.
Veturin huollon yhteydessä piti korjata yksi pimeä ajovalo, valkoinen. Se kuvan mukaisella systeemillä. Huomattu myös, että kuluneet virroitukset pitää uusia. Se on "herkkupaikka", ahtauden takia. Tässä olisi Split-virroitus hyvä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.