Aloittelija
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29.06.2013 11:01
Aloittelija
Olen aloittamassa pienoisrautatie harrastusta. Tällä hetkellä minulla on MÄrklin H0 C digitaalinen ovaalirata(aloitus paketti jossa sivu raide). Ja vanhastaan H0 C aloitus paketti ja vanha E lisä paketti. Netissä on myynnissä jonkun verran tuota vanhaa H0 C rataa. Onko teillä tapana yhdistellä näitä paketteja? Ja onko parempi keskittyä heti esim digi vaihteisiin vai onko parempi käyttää vanhoja sähkövaihteita? Eli onko hankala ohjailla samasta ohjaimesta niin junat kuin vaihteet? Itsestä tuntuisi helpommallta jos vaihteille olisi omat ohjaukset.
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 29.06.2013 11:01
Re: Aloittelija
Jatko kysymys. Eli kannattaako keskittyä vanhoihin T sarjan lisä paketteihin vai uusiin C paketteihin vai molempiin?
-
- Ratavartija
- Viestit: 43
- Liittynyt: 24.11.2011 16:37
Re: Aloittelija
Minusta sinun ei tarvitse välttämättä keskittyä kumpankaan. Nypi rusinat pullasta, eli ota parhaat molemmista tai hanki raiteet ja vaihteet erillisinä. Eihän sinun välttämättä tarvitse rataasi rakentaa kuten Märklin on näissä sarjoissa suunnitellut. Toki näissä paketeissa vaihteet ja raiteet voivat tulla kokonaisuudessaan edullisemmaksi, mutta ettei vaan mukana tule samalla myös jotain epäoleellistakin.
Kun en ole digipuoleen erityisemmin tutustunut, tuohon vaihdekysymykseen vastaamisen jätän suosiolla muille.
Kun en ole digipuoleen erityisemmin tutustunut, tuohon vaihdekysymykseen vastaamisen jätän suosiolla muille.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Aloittelija
Samoilla linjoilla olisin minäkin.Jari74 kirjoitti:Itsestä tuntuisi helpommallta jos vaihteille olisi omat ohjaukset.
Mielestäni yhdellä perusohjaimella olisi kohtuuttoman hankallaa asetella isoa joukkoa vaihteita. Jos haluaa havainnollisen ja nopean ohjaussysteemin, pitäisi joko tehdä sellainen kytkintaulu, jossa on maalattuna kaaviona rata ja kytkimet sijoiteltuna siihen kaavioon vaihteitten kohdille tai sitten vaihtoehtoisesti pitäisi hommata tarkoitukseen soveltuva tietokoneohjelma.
Tietokoneohjelma varmasti osaisi käännellä näppärästi digivaihteet. Jos tekee itse tuollaisen perinteisen kytkintaulun, taitaa olla helpointa käyttää muuta kuin digiohjausta, vaikka sähköjohtojen määrä radan alla toki kasvaa.
Sattuisiko kukaan tietämään, onko olemassa sellaista lisäosaa, jossa perinteisen kytkintaulun saisi muutettua ohjailemaan digivaihteita? Sellaisen rakentaminen ei varmaan olisi mahdotonta myöskään, jos elektroniikan ja mikrokontrollerien kanssa näprääminen sujuu. Entä digitaalisten vaihteitten virran kulutus? Mahtaa tarvita melkoiset buusterit, jotta kaluston kulkuun ei tule häiriöitä?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Aloittelija
Itselläni on viime vuodet ollut pelkästään digirataa (N-mittakaavassa) mutta en oikein ole lämmennyt digivaihteille kokeiltuani sellaisia parin vaihteen myötä. Itse pidin hankalana digivaihteiden säätämistä sen ajosäätimen valikoiden kautta, mutta tuo toki riippuu ihan käytettävissä olevista digiverneistä.
Toki digivaihteiden kanssa jotakin pientä johdotustakin säästää. Ja siinä vaiheessa jos koko homman automatisoi tietokoneohjatuksi tai vaikkapa jonkun viksumman keskuslaitteiston kautta, tyyliin EcOS, niin vaihteet olisi liki pakko digitalisoida.
Mutta omassa digiradassani käytän vaihteiden ohjaukseen ihan vanhanaikaista analogisydeemiä. Eli minulla on käytössäni reilulle 20 vaihteelle 5 kpl sarjoitettua Viessmannin ledeillä varustettua yleiskytkintä (Viessmann 5549). Noissa kytkimissä siis vihreä/punainen ledi ilmaisee vaihteen asennon. Sitten olen tehnyt ihan paperille "skemat" millä kytkimien tietyillä (ledit!) asennoilla saa ne tavanomaisimmat ajot hoidettua. Itse pidän siis siitä, että löytyy jotakin manuaalihommiakin siinä ajelussa.
Toki digivaihteiden kanssa jotakin pientä johdotustakin säästää. Ja siinä vaiheessa jos koko homman automatisoi tietokoneohjatuksi tai vaikkapa jonkun viksumman keskuslaitteiston kautta, tyyliin EcOS, niin vaihteet olisi liki pakko digitalisoida.
Mutta omassa digiradassani käytän vaihteiden ohjaukseen ihan vanhanaikaista analogisydeemiä. Eli minulla on käytössäni reilulle 20 vaihteelle 5 kpl sarjoitettua Viessmannin ledeillä varustettua yleiskytkintä (Viessmann 5549). Noissa kytkimissä siis vihreä/punainen ledi ilmaisee vaihteen asennon. Sitten olen tehnyt ihan paperille "skemat" millä kytkimien tietyillä (ledit!) asennoilla saa ne tavanomaisimmat ajot hoidettua. Itse pidän siis siitä, että löytyy jotakin manuaalihommiakin siinä ajelussa.