Tämmösen väsäilin ajankuluks kun nyt talvilomalla olen (jäi aikanaan pitämäti)...kerkes vaan lumet sulamaan....
Kaiteet jne on vielä irti kun pitää pohtia mistä tähän moottorin repäsee.
Kaiteita, ikkunanpuiteita jne. on turha vielä laittaa paikalleen..kuitenkin saisin ne väännettyä moottoria asentaessa
HO Tka3
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: HO Tka3
Hyvältä näyttää projektisi. Itsellä on ollut jo pidempään sama aihe käsittelyssä. Lopullisessa versiossa teen myös hytin uushopeasta.


Hytistä tein erillisen lootan, jonka sisäpuolelle juotetaan mutterit. Hytin saa näin kiinni ruuveilla. Helpottaa esim. maalausta.

Konepeitot tein alunperin syövyttämällä, mutta tein myöhemmin kokoamistani osista muotit, joista sitten hartsivaluosat. Hartsivaluosia käytetään originaaleina, kun konepeitot valetaan valkometallista. Näin vehkeeseen saadaan painoa. Alennusvaihteen ratas on osittain toisen konepeiton sisällä ja moottorin akseli rattaineen tulee hytin seinän läpi. Moottori mahtuu pitkittäin hytin sisälle.

Vehkeen voimansiirto aiheutti eniten päänvaivaa, koska vehkeessä on pienikokoinen 9 mm:n fillari. Kolme alustaa väsäsin ennen kuin tuli helposti koottava ja toimiva alusta. Kaikki nippelit kapeaa hornblock-laakeria luukuunottamatta ovat bulkkikamaa. Kapean laakerin teetin, koska 16,5 mm:n raideleveys on liian kapea, jotta voisi käyttää tavallisia englantilaisia hornblok-laakereita (ne on tarkoitetetu suuremmille raideleveyksille). Pitkittäinen "kardaani", jonka päissä on matoruuvit vetää akseleita. Kardaanilla on alennusvaihteena ratas, jota moottorin akselilla oleva ratas vetää. Pyöräkerrat voidaan kootaa erillisinä pöydällä, koska käytän hornblock-laakereita, jotka kätevästi solattavat kehyksen kitoihin. Kaikissa rattaisa on ruuvikiinnitys, joten rattaita ei tarvitse puskea voimalla paikoilleen. Käytin pyöräkerrassa kahta ei levyistä hornblockia, jotta pyöräkerran sivuttaisliikettä estämään ei tarvittaisi monenlaisia prikkoja. Näin järjestetyssä voimansiirrossa ei akseleilla ole pystysuuntaista liikevaraa. Tämä on kuitenkin yksinkertainen ja toimii. Jos hommaa haluaa vielä kehittää, niin toiseen pyöräkertaan syövyttämällä tehty vaihdelaatikko, jolloin toiselle fillarille saadaan pystysuuntainen liikevara kolmipisteripustuksen periaatteen mukaan. Rakentelussa tulee vähän enemmän tekemistä, mutta tämänkin voi toteuttaa samoilla alustan osilla. Virroitukseen fosforipronssista valmistetut liuskat, jotka tulevat muoviholkin ja pienten ruuvien avulla käymäsillan alle. Säilöt yms. nippelit valuosina.



Hytistä tein erillisen lootan, jonka sisäpuolelle juotetaan mutterit. Hytin saa näin kiinni ruuveilla. Helpottaa esim. maalausta.

Konepeitot tein alunperin syövyttämällä, mutta tein myöhemmin kokoamistani osista muotit, joista sitten hartsivaluosat. Hartsivaluosia käytetään originaaleina, kun konepeitot valetaan valkometallista. Näin vehkeeseen saadaan painoa. Alennusvaihteen ratas on osittain toisen konepeiton sisällä ja moottorin akseli rattaineen tulee hytin seinän läpi. Moottori mahtuu pitkittäin hytin sisälle.

Vehkeen voimansiirto aiheutti eniten päänvaivaa, koska vehkeessä on pienikokoinen 9 mm:n fillari. Kolme alustaa väsäsin ennen kuin tuli helposti koottava ja toimiva alusta. Kaikki nippelit kapeaa hornblock-laakeria luukuunottamatta ovat bulkkikamaa. Kapean laakerin teetin, koska 16,5 mm:n raideleveys on liian kapea, jotta voisi käyttää tavallisia englantilaisia hornblok-laakereita (ne on tarkoitetetu suuremmille raideleveyksille). Pitkittäinen "kardaani", jonka päissä on matoruuvit vetää akseleita. Kardaanilla on alennusvaihteena ratas, jota moottorin akselilla oleva ratas vetää. Pyöräkerrat voidaan kootaa erillisinä pöydällä, koska käytän hornblock-laakereita, jotka kätevästi solattavat kehyksen kitoihin. Kaikissa rattaisa on ruuvikiinnitys, joten rattaita ei tarvitse puskea voimalla paikoilleen. Käytin pyöräkerrassa kahta ei levyistä hornblockia, jotta pyöräkerran sivuttaisliikettä estämään ei tarvittaisi monenlaisia prikkoja. Näin järjestetyssä voimansiirrossa ei akseleilla ole pystysuuntaista liikevaraa. Tämä on kuitenkin yksinkertainen ja toimii. Jos hommaa haluaa vielä kehittää, niin toiseen pyöräkertaan syövyttämällä tehty vaihdelaatikko, jolloin toiselle fillarille saadaan pystysuuntainen liikevara kolmipisteripustuksen periaatteen mukaan. Rakentelussa tulee vähän enemmän tekemistä, mutta tämänkin voi toteuttaa samoilla alustan osilla. Virroitukseen fosforipronssista valmistetut liuskat, jotka tulevat muoviholkin ja pienten ruuvien avulla käymäsillan alle. Säilöt yms. nippelit valuosina.

-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
Re: HO Tka3
Tuo näyttää hyvältä ratkaisulta.
Ite löysin yhen venakko veturin, jossa näyttäisi olevan sopiva teli kunhan poistaa keskimmäisen pyöräkerran. Pitää vaan kaverilta kysyä, mikä teli se on kun ei viitsi hajottaa hyvää veturia.
Tka 7:ssa tuo idea voisi toimia hyvin
Nyt kuitenkin kasailen muutaman Railship vaunun tähän väliin kunnes saan tietoa siitä telistä ja jatkaa sitten.
Itellä ei ole toimivaa HO rataa eli siinä mielessä ei ole suurta merkitystä kulkeeko vai ei, mutta jos nyt joskus maalimassa tulee hinku tehä joku pieni dioraman tapainen, niin saa sitten höylätä edes takas.
Ite löysin yhen venakko veturin, jossa näyttäisi olevan sopiva teli kunhan poistaa keskimmäisen pyöräkerran. Pitää vaan kaverilta kysyä, mikä teli se on kun ei viitsi hajottaa hyvää veturia.
Tka 7:ssa tuo idea voisi toimia hyvin
Nyt kuitenkin kasailen muutaman Railship vaunun tähän väliin kunnes saan tietoa siitä telistä ja jatkaa sitten.
Itellä ei ole toimivaa HO rataa eli siinä mielessä ei ole suurta merkitystä kulkeeko vai ei, mutta jos nyt joskus maalimassa tulee hinku tehä joku pieni dioraman tapainen, niin saa sitten höylätä edes takas.