Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Konduktööri
- Viestit: 62
- Liittynyt: 23.09.2007 22:15
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Tässä hieman tietoa http://www.ajckids.com/TRAINS/MAIN.ASP?nr=92 minula on pari Esu mangneettia Small Flat Commutator Motor SFCM moottoriin.
-
- Ratavartija
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04.01.2013 21:35
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Kumpaako suosittelette, kun suurin osa ajosta tapahtuu analogimuuntajan perästä, alkuperäistä kenttäkäämiä, vai ESU-magneettia?
Myös kokonainen SFCM-mallinen moottori voisi tulla tarpeeseen.
Myös kokonainen SFCM-mallinen moottori voisi tulla tarpeeseen.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
ESU- magneetti...tasasähkömoottori. Ei toimi vaihtosähköllä suoraan*. Kenttäkäämiä vaan kehiin. Tasasähkömoottoreihin on siirrytty paremmin digisysteemiin soveltuvuuden takia.
Märklin-kenttäkäämimoottori saadaan kyllä toimimaan** tasasähköllä, siten, että pyörimisuuntakin muuttuu. Näin on tehty mm. Dr12-veturien malleja, Märklin Ae 6/6- rungolle.
*Saadaan kyllä toimimaan Märklinin suunnanvaihtoreleen ja parin diodin avulla**, mutta ei ole hyvä systeemi.
Märklin-kenttäkäämimoottori saadaan kyllä toimimaan** tasasähköllä, siten, että pyörimisuuntakin muuttuu. Näin on tehty mm. Dr12-veturien malleja, Märklin Ae 6/6- rungolle.
*Saadaan kyllä toimimaan Märklinin suunnanvaihtoreleen ja parin diodin avulla**, mutta ei ole hyvä systeemi.
-
- Ratavartija
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04.01.2013 21:35
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Pysytään sitten wanhassa AC-moottorissa. Suunnanvaihtajasta olen vielä kahden vaiheilla, palaanko entiseen, vai annanko Delta-kortin olla paikoillaan?
Toisen BR 23:n hankin ihan uteliaisuudenkin vuoksi, pitää pistää nuo samanpituisille radoille samalla vaunumäärällä ja testata nopeudet, sekä mitata virrat.
Toinen tarkoitus tämän hankinnalle on jonkin aikaa mielessä kytenyt ajatus 60-luvun mallisen radan rakennuksesta 60-luvun osilla. Saapa nähdä, eteneekö tämä koskaan suunnitelmaa pidemmälle.
Toisen BR 23:n hankin ihan uteliaisuudenkin vuoksi, pitää pistää nuo samanpituisille radoille samalla vaunumäärällä ja testata nopeudet, sekä mitata virrat.
Toinen tarkoitus tämän hankinnalle on jonkin aikaa mielessä kytenyt ajatus 60-luvun mallisen radan rakennuksesta 60-luvun osilla. Saapa nähdä, eteneekö tämä koskaan suunnitelmaa pidemmälle.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.01.2007 16:36
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Minä laittaisin kestomagneetin, sillä veturi kulkee nätimmin ja toimii varmasti toisin kuin mekaaninen suunnanvaihtorele. Dekooderin ja kestomagneetin avulla voi lisäksi säätää esim. kulkunopeuksia myös erikseen analogiajossa.
-
- Ratavartija
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04.01.2013 21:35
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
No nyt alkaa näyttämään paremmalta, löysin yhden kylmäjuotoksen veturista ja sen remppaamisen jälkeen virta-arvot normalisoituivat.
Ainoa ihmetyksen aihe on tuon veturin liikkeellelähtö, se kun vaatii yli 50% tehon, ennekuin lähtee.
Tällä hetkellä kahta perusovaalia kiertää 3005+ 4kpl 4040-vaunua ja toista lenkkiä 3090 ja 2kpl 4040-vaunua ilman mitään ongelmia.
Ainoa ihmetyksen aihe on tuon veturin liikkeellelähtö, se kun vaatii yli 50% tehon, ennekuin lähtee.
Tällä hetkellä kahta perusovaalia kiertää 3005+ 4kpl 4040-vaunua ja toista lenkkiä 3090 ja 2kpl 4040-vaunua ilman mitään ongelmia.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Rupeaa näyttää vielä paremmalta, kunhan saat moottoriongelman hoidettua. Heikko teho kenttämagneetissa saa kyllä ankkurivirrat kasvamaan kera väännön heikentymisen. Mutta kun Mä-moottorissa on kenttä sarjaankytketty ankkurin kanssa....Kenttämagneetissa, käämissä vyyhtisulku, eli käämikierroksia oikosulussa olisi yksi syy? Onhan kytkentä oikein?
-
- Ratavartija
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04.01.2013 21:35
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Vyyhtisulku kävi itsellänikin mielessä ja mittari näytteli vähän samansuuntaisia arvoja.
Sanoaskosano kertoi tuossa, että kenttämagneetin käämissä pitäisi olla noin 70 ohmia. Omassani käämien päistä mitattuna mittari näytti ääretöntä, eli vikapaikka on todennäköisesti tuo.
Dekooderin osalta kytkennän oikeellisuus on arvoitus, koska en ole nähnyt tuohon korttiin kytkentäkuvaa koskaan (veturi oli muutettu jo minulle tullessaan).
Tänään posti toi suunnanvaihtoreleen muiden hankintojen kylkiäisinä, joten taidan ottaa tuossa pienimuotoisen ennallistamisprojektin työn alle.
Sanoaskosano kertoi tuossa, että kenttämagneetin käämissä pitäisi olla noin 70 ohmia. Omassani käämien päistä mitattuna mittari näytti ääretöntä, eli vikapaikka on todennäköisesti tuo.
Dekooderin osalta kytkennän oikeellisuus on arvoitus, koska en ole nähnyt tuohon korttiin kytkentäkuvaa koskaan (veturi oli muutettu jo minulle tullessaan).
Tänään posti toi suunnanvaihtoreleen muiden hankintojen kylkiäisinä, joten taidan ottaa tuossa pienimuotoisen ennallistamisprojektin työn alle.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Johdotuksen, kytkennän saat selville johdinvärien avulla. Etsipä vaikka "delta-dekooderi" sanalla netistä. Löytyy useita delta-versioita kytkentöineen.
-
- Ratavartija
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04.01.2013 21:35
Re: Märklin 3005, eli BR-23 014 Delta-probleema
Löytyi mainoksia 6603 dekooderista ja löytyipä jopa kortin sisäisistä kytkennöistäkin kuvia.
Kyllä tuo ainakin Märklinin vanhan ohjeen mukaan on ihan oikein kytketty.
Harmaa: Etuajovalot
Vihreä: Ajo eteen
Sininen: Ajo taakse
Punainen: Virroitin
Ruskea: Maa
Musta: Kuristimen kautta - hiileen
Keltainen: Ei käytössä tässä veturissa (muuten takavalot)
Mittailtu kenttäkäämejä syöttöpäästä + hiileen:
Eteen suunta 4,5 ohmia ja taakse 6,2 ohmia (3005)
4,6 ohmia eteen ja 3,8 ohmia taakse (3147)
Verrokkina 5,9 ohmia eteen ja 5 ohmia taakse (3090)
Saman suuruusluokan arvoja mittailtu myös CM-800:sta ja 3000:sta
Kyllä tuo ainakin Märklinin vanhan ohjeen mukaan on ihan oikein kytketty.
Harmaa: Etuajovalot
Vihreä: Ajo eteen
Sininen: Ajo taakse
Punainen: Virroitin
Ruskea: Maa
Musta: Kuristimen kautta - hiileen
Keltainen: Ei käytössä tässä veturissa (muuten takavalot)
Mittailtu kenttäkäämejä syöttöpäästä + hiileen:
Eteen suunta 4,5 ohmia ja taakse 6,2 ohmia (3005)
4,6 ohmia eteen ja 3,8 ohmia taakse (3147)
Verrokkina 5,9 ohmia eteen ja 5 ohmia taakse (3090)
Saman suuruusluokan arvoja mittailtu myös CM-800:sta ja 3000:sta