Suomen rautateiden 150-vuotisjuhlien erikoismallien sarjaa jatkaa suomalainen intercityvaunu Ed ja sen ensimmäisen luokan versio Edb. Rakennussarja lienee ensimmäinen suomalaisesta aiheesta kokonaan modernilla valmistustekniikalla toteutettu piensarja. Kaikki mallin osat on suunniteltu ja toteutettu 3D-ohjelmalla ja siirtokuvat piirto-ohjelmalla. Siksi sarjassa on vain muutama osa: kokonainen kori, kokonainen alusta, puskimet ja ylimenosuojat. Telit ovat myös valmiit. Lisäksi sarjassa on ruiskupuristamalla valetut ikkunat. Siirtokuvat on valmistettu silkkipainomenetelmällä.
Sarjan tuotannossa tarvittavat originaalit tulostettiin huipputarkalla ruiskutusmenetelmään perustuvalla 3D-tulostimella, joka tuottaa täysin sileää pintaa ja toistaa myös hienoimmatkin yksityiskohdat. Itse sarjan osat on valettu koneellisesti polyuretaanihartsista. Ruiskupuristamalla valetut ikkunat toteutettiin matalapainevaluna alumiinimuottiin. Alumiinimuotin valmistamisessa tarvittavat ikkunapiirrokset laadittiin myös 3D-ohjelmalla.
Mallin toteuttaminen oli haaste myös kokeneelle valuriyritykselle. Erityisesti korin sisäänpäin kääntyvät helmat aiheuttivat päänvaivaa. Tästä syystä vasta kolmas muotti toimi tuotannossa niin kuin sen pitää toimia. Valuriyritys totesikin, että se ei ole koskaan valmistanut näin vaikeaa sarjaa.
Rakentajan kannalta sarjan kokoonpano on kuitenkin erittäin helppo, mutta samalla malli on tarkka. Helppous ja mallitarkkuus ovat oivallinen yhdistelmä ja harvinaista herkkua.
Rakennussarjan on toteuttanut Mestarimallit Suomen Rautatiemuseon tilauksesta ja mallia myydään vain rautatiemuseon myymälässä ja nettikaupassa (
www.rautatie.org). Sarja on työryhmän Untamo Sallinen, Petri Sallinen ja Antti Taina yhteistyön tulos. 3D-toteutus on 3D-guru Antti Tainan käsialaa.
