ongelmia kiskojen kanssa
Valvojat: jhr, Hermanni
ongelmia kiskojen kanssa
Täällä aloittelija kyselisi yhtä asiaa:minulla on märklinin c-kiskoja ja kun ajaa hiljaa niin juna saattaa pysähtyä,etenkin vaihteiden päällä.
kiitokset avuista!
kiitokset avuista!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Vaikuttaa selvältä virroitusongelmalta. Kannattaa puhdistaa kiskot ja erityisesti keskinastat ongelmakohdista. Mikäli pelkkä puhdistus ei auta, aja veturi hitaasti ongelma kohtaan ja seuraa samalla laahaimen kulkua.
Tällä tavoin pystyt luultavasti näkemään, mikä ongelman aiheuttaa. Jotkin veturit ovat huonompia kulkemaan vaihteista kuin toset. Esim 3-akseliset jousittamattomat menevät niistä huonommin kuin teliveturit.
Huomiota kannattaa kiinnittää myös mekaanisiin esteisiin. Kytkimet saattavat väärin säädettyinä ottaa kiinni nimenomaan vaihteiden korkeisiin keskinastoihin tai teli ei käänny riittävästi jne...
Tällä tavoin pystyt luultavasti näkemään, mikä ongelman aiheuttaa. Jotkin veturit ovat huonompia kulkemaan vaihteista kuin toset. Esim 3-akseliset jousittamattomat menevät niistä huonommin kuin teliveturit.
Huomiota kannattaa kiinnittää myös mekaanisiin esteisiin. Kytkimet saattavat väärin säädettyinä ottaa kiinni nimenomaan vaihteiden korkeisiin keskinastoihin tai teli ei käänny riittävästi jne...
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: ongelmia kiskojen kanssa
kiitos!
Aijon heti kokeilla,mutta millä kannattaa putsata,imurilla?paperilla?
voin myös ilmoitella siitä mitä tapahtuu,kun ajan puhdistuksen jäikeen radalla sekä
ongelma-kohdista.
ps.itselläni on teliveturi
Aijon heti kokeilla,mutta millä kannattaa putsata,imurilla?paperilla?
voin myös ilmoitella siitä mitä tapahtuu,kun ajan puhdistuksen jäikeen radalla sekä
ongelma-kohdista.
ps.itselläni on teliveturi
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Katsopa myös, että veturin virroitin on linjassa ja muutenkin suorassa. Koska saattaa ottaa vaihteessa muuten kiinni ratakiskoonkin. Tekee silloin oikkarin. Vaihteessa on keskikiskonastat ratakiskoja ylempänä. Jotta virroitin "loikkaisi" tyylikkäästi yli. Voisiko virroitin koskettaa veturin mahaan, runkoon, noissa kohdin. Sekin olisi oikosulku. Yleensä likaiset kiskot eivät ole ongelmakohta Märklin-systeemissä. Mutta jos paljon pölyä.....veturin pyöriin on saattanut kerääntyä möhnää, näkyy tummentumina. Putsaus vaikka vanupuikolla ja jollain, vaikka jarrukleanerilla. Sitten vaihteen virroitus, onhan rata/sähköliitokset kunnossa.
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Selvä,mutta
juna tökkii myös vaikka ajan kovaa ongelmakohdissa
haluaisin myös tietää sen,että kun juna on ollut minulla
vasta pari viikkoa,niin voiko siinä olla vikaa?
mutta kokeilen näitä neuvoja
juna tökkii myös vaikka ajan kovaa ongelmakohdissa
haluaisin myös tietää sen,että kun juna on ollut minulla
vasta pari viikkoa,niin voiko siinä olla vikaa?
mutta kokeilen näitä neuvoja

-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Tästä viestiketjusta ei käy ilmi, onko kyseessä kokonaisuus, jossa sekä rata, että veturi ovat uusia. Mikäli näin on, voit tietenkin ottaa yhteyttä myyjään ja käydä hänen kanssaan takuuasiat läpi.märklin22 kirjoitti:Selvä,mutta
juna tökkii myös vaikka ajan kovaa ongelmakohdissa
haluaisin myös tietää sen,että kun juna on ollut minulla
vasta pari viikkoa,niin voiko siinä olla vikaa?
mutta kokeilen näitä neuvoja
Mikäli sinulla on useampia vetureita, koita testata niillä mainitsemiasi ongelmakohtia. Mikäli kaikki veturit nykivät samoissa kohdissa, on vika radassa, muussa tapauksessa lähtisin tutkimaan ongelmaa veturin puolelta. Vikana radassa voi olla myös sähkönsyöttö ratapalalta toiselle. Joten yleismittarilla voisi yrittää selvittää näissä tapauksissa jännitteitä eri kiskopaloilla.
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Minulla on uusi aloitussetti 29450"konttijuna" sekä "laajennussetti 78082.
Nyt juna kulkee jo paremmin,kun puhdistin vaihteet ja muut kiskot,paitsi välillä
se pysähtyy vaihteen päällä (menee paremmin vaihteenkin päältä) .Mikäli oikein näin laahain ottaa kiinni veturin "mahaan" ja ratakiskoon.
Nostin radan pöydälle ja jolloin se toimi paremmin (puhdistin myös) ja meillä on vanha talo
sekä epätasainen lattia.Voiko tämä lattian epätasaisuus vaikuttaa asiaan?
Nyt juna kulkee jo paremmin,kun puhdistin vaihteet ja muut kiskot,paitsi välillä
se pysähtyy vaihteen päällä (menee paremmin vaihteenkin päältä) .Mikäli oikein näin laahain ottaa kiinni veturin "mahaan" ja ratakiskoon.
Nostin radan pöydälle ja jolloin se toimi paremmin (puhdistin myös) ja meillä on vanha talo
sekä epätasainen lattia.Voiko tämä lattian epätasaisuus vaikuttaa asiaan?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Lattian epätasaisuus voi hyvinkin vaikuttaa virroitukseen. Mikäli c-kiskot ovat yhdessä siten, että kiskopalojen väliin tulee pystyheittoa, voi laahain menettää kontaktin keskinastoihin. Tämä varsinkin, jos rata on likainen. Olethan laittanut virransyöttökiskon keskelle rataa, eikä sivuraiteen päähän?märklin22 kirjoitti:Minulla on uusi aloitussetti 29450"konttijuna" sekä "laajennussetti 78082.
Mikäli oikein näin laahain ottaa kiinni veturin "mahaan" ja ratakiskoon.
Nostin radan pöydälle ja jolloin se toimi paremmin (puhdistin myös) ja meillä on vanha talo
sekä epätasainen lattia.Voiko tämä lattian epätasaisuus vaikuttaa asiaan?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Sillä ei väliä, kunhan olisi muuten keskeisesti sähkönjakeluun nähden. Tuossa jo kerrottiinkin sivupätkästä.....Oli Sinulla tai ei, niin lattiarataa ei voi suositella. Varsinkaan karvalankamaton päällä...
. Muutenkin veturi kerää lattialta pölyä, villakoiria, rattaisiinsa, akseleihin. Pidä ratalinjat linjassa. Tutki raiteiden kontaktit toisiinsa. Epätasaiselle alustalle laitto voi tehdä kiusaa.

Re: ongelmia kiskojen kanssa
kyllä
Aioinkin jo jossain vaiheessa siirtää radan pois lattialta ja joskus aloittaa
maisemoinnin...
Aioinkin jo jossain vaiheessa siirtää radan pois lattialta ja joskus aloittaa
maisemoinnin...
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Lattialla oleva rata kerääkin veturiin ja vaunuihin uskomattomat määrät likaa ja pölyä jne.märklin22 kirjoitti:kyllä
Aioinkin jo jossain vaiheessa siirtää radan pois lattialta ja joskus aloittaa
maisemoinnin...
Järkevä toimi on siirtää koko rata pöydälle,hieman vähemmän likaa.
Ei tämäkään poista ongelmaa kokonaan,raiteet pitää kuitenkin aikajoin puhdistaa,kuten veturit tai muu kalusto.
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Minulla ei juuri nyt ole sopivaa pöytää,mutta kalusto pitää sitten vähän useammin puhdistaa
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Yksi vaihtoehto onkin tämä,seinälle nostettava rata.
Joskus 70-luvun alkupuolella kerrostalossa oli mulla seuraavanlainen systeemi:
Betoniseinään ropuilla 2x4 lankku ja toinen 2x4 ruuvattu edelliseen tukevasti,tähän lankkuun 3-4 järeää ovisaranaa.
Pöydän koko oli valittu sopivien vanerimittojen mukaan,elikkä 240x120 cm.
Sivut ja etulauta/takalauta oli 200/15mm höylättyä lautaa,joihin oli uritettu paikat 3mm vanerille.
Pohjapuoli oli tällä vanerilla päälystetty,ylösnostettuna rata oli "parikyt senttinen patti" seinässä.
Etujalat(säädettävät) kääntyi laskettaessa pöydän mukaan alas,sovittamalla pöytä oli vaaterissa aina heti ekan säädön jälkeen.
Tämä ratkaisu ei vienyt yhtään hukkatilaa huoneesta,ainoastaan käytössä piti olla se varatila pöytää alaslaskiessa.
Joskus 70-luvun alkupuolella kerrostalossa oli mulla seuraavanlainen systeemi:
Betoniseinään ropuilla 2x4 lankku ja toinen 2x4 ruuvattu edelliseen tukevasti,tähän lankkuun 3-4 järeää ovisaranaa.
Pöydän koko oli valittu sopivien vanerimittojen mukaan,elikkä 240x120 cm.
Sivut ja etulauta/takalauta oli 200/15mm höylättyä lautaa,joihin oli uritettu paikat 3mm vanerille.
Pohjapuoli oli tällä vanerilla päälystetty,ylösnostettuna rata oli "parikyt senttinen patti" seinässä.
Etujalat(säädettävät) kääntyi laskettaessa pöydän mukaan alas,sovittamalla pöytä oli vaaterissa aina heti ekan säädön jälkeen.
Tämä ratkaisu ei vienyt yhtään hukkatilaa huoneesta,ainoastaan käytössä piti olla se varatila pöytää alaslaskiessa.
Re: ongelmia kiskojen kanssa
Minulla on semmoinen ongelma että pitäisi saada rataani nouseva kohta mutta jos taivutta rataa niin juna ei kulje tasaisesti siitä. ja ratahan oli tietenkin märklin.