jartsa kirjoitti:Mikä ihme 2mm?
Englannissa pienoisrautatiemittakaavat esitetään usein muodossa "millimetriä/jalka".
Englantilainen versio 0-mittakaavasta on 7mm/jalka, ja H0 (Half-0/Halb-0, eli puoli-nolla) on nimenomaan tuosta 7mm mittakaavasta puolittamalla tehty, eli H0 on 3,5mm/jalka -> 3,5 / 304,8 = 1/87,1. Koska englantilaiset esikuvat ovat keskieurooppalaisia pienempiä, tuli siellä ongelmia saada koneistoja mahtumaan vetureiden sisään. Niinpä mittakaavaa pyöristettiin ylöspäin mittakaavaan 4mm/jalka. Jotta kalusto olisi kuitenkin yhteensopivaa muiden kanssa päättivät englantilaiset lelutehtaat pitää raideleveyden entisellään, eli 16,5 mm. Syntynyt sekametelisoppa ristittiin 00:ksi, ja Hornbyn Dublo-pienoisrautatiemallit vahvistivat 00-mittakaavan lausunnan nolla-nollan sijaan tuplanollaksi. 2mm mittakaava on siis puolitettu tuosta ja siinä siis mittakaava on 1:152,4 ja raideleveys 9,42 mm. Mittakaavan ja raideleveyden sekottaminen ei ole kovin tavatonta -- mm. Fleischmann on käyttänyt raideleveyden 16,5mm kanssa mittakaavoja 1:82 ja 1:85. Mittakaava 1:82 on sikäli mielenkiintoinen että normaaliraideleveys (1435mm) on tuossa mittakaavassa 17,5 mm -- eli virhe mittakaavan ja raideveyden suhteen on liki samaa luokkaa kuin suomi-mallareiden käyttämä 16,5 mm raideleveys yhdistettynä 1:87-mittakaavaan.
Hyvä H0-mittakaavan referenssirata on Tukholman Tekniikan museossa. JTe:n upeita kuvia radasta:
http://www.flickr.com/photos/fremo-fin/ ... 645460076/
Langat kestää katsoa lähempääkin. Vetureiden virrottimien "hiilet" on hopeaa, jotta ne pehmeämpänä eivät kuluttaisi lankoja.
pekka