Mitä merkkiä käytätte?
Valvojat: jhr, Hermanni
Mitä merkkiä käytätte?
Mitä pienoisrautatiemerkkiä/merkkejä käytätte?
Rata: Piko, Lima, Mehano
Veturit: Piko, Lima, Mehano
Vaunut: Märklin, Piko, Lima, Mehano
Eli sain enoltani Pikoa, Limaa ja Mehanoa. Mehano ja Lima käyvät yhteen, mutta Pikon ja Liman/Mehanon välille on välikappale, tosin vain yksi.
Rata: Piko, Lima, Mehano
Veturit: Piko, Lima, Mehano
Vaunut: Märklin, Piko, Lima, Mehano
Eli sain enoltani Pikoa, Limaa ja Mehanoa. Mehano ja Lima käyvät yhteen, mutta Pikon ja Liman/Mehanon välille on välikappale, tosin vain yksi.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 420
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
-
- Ratavartija
- Viestit: 45
- Liittynyt: 04.02.2007 10:24
Kiskot vanhaa märkliniä maalattuina. Veturit digitalisia joita ohjastetaan mobilestationilla.
Tuossa muutama kuva vanhoista kiskoista maalattuina. näyttävät mielestäni paljon paremmille kuin hirvittävät ruskeat kiskot. toki noistakin vallinreunat vielä hiekoitetaan kunhan ne saadaan alustaan kiinni.
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0646.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0644.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0643.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0642.jpg
Tuossa muutama kuva vanhoista kiskoista maalattuina. näyttävät mielestäni paljon paremmille kuin hirvittävät ruskeat kiskot. toki noistakin vallinreunat vielä hiekoitetaan kunhan ne saadaan alustaan kiinni.
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0646.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0644.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0643.jpg
http://i30.photobucket.com/albums/c347/ ... IM0642.jpg
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Ootte te kaverit meikäläisen lailla melko kummallisia, kun harrastatte Märkliniä, vaikka se on kolmikisko kamaa ja Sallisen Petrin tuomitsemaa, ei oikea harrastaja voi Märkliniä harrastaa - yrittäkää nyt ymmärtää.
http://www.pienoismallit.net/keskustelu ... esti_18836
Tässä viimepäivien keskustelua tuolla pienoismalli.net sivustoilla.
On se vaan kumma kuinka Märklinin harrastaminen voi friikkejä ärsyttää.
Kaikella kunnioituksella Petrin hel..tinmoiselle ammattitaidolle, mutta on se kumma kun ei saisi Märkliniä puolustaa ja perustella.
Kuten olen monesti maininnut, niin jo pelkästään sähköistykseen liittyviä asioita on kaksikiskopuolella vaikea hahmottaa, on sitten kyse loopista tai vaikkapa vaihteen asennosta, näitä asioita ei kolmikiskopuolella tarvitse edes miettiä.
Markku
http://www.pienoismallit.net/keskustelu ... esti_18836
Tässä viimepäivien keskustelua tuolla pienoismalli.net sivustoilla.
On se vaan kumma kuinka Märklinin harrastaminen voi friikkejä ärsyttää.
Kaikella kunnioituksella Petrin hel..tinmoiselle ammattitaidolle, mutta on se kumma kun ei saisi Märkliniä puolustaa ja perustella.
Kuten olen monesti maininnut, niin jo pelkästään sähköistykseen liittyviä asioita on kaksikiskopuolella vaikea hahmottaa, on sitten kyse loopista tai vaikkapa vaihteen asennosta, näitä asioita ei kolmikiskopuolella tarvitse edes miettiä.
Markku
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Vanhan maailman juttujahan Märklin kaikessa kankeudessaan on, mutta me Märklinistit olemme sen verran jääräpäitä ettei takkia hevillä käännetä. Sähköhommien suhteen on helpompaa, mutta koneistopuolella ja realistisen ulkonäön tavoittelussa joutuu kompromisseja tekemään.
Tai ehkäpä vika on vain suomalaisessa veturiteollisuudessa, mitäs ovat rakentaneet niin vänkyrämäisiä vetureita ja vaunuja etteivät ne muistuta saksalaisia virkaveljiään helpolla.
Tai ehkäpä vika on vain suomalaisessa veturiteollisuudessa, mitäs ovat rakentaneet niin vänkyrämäisiä vetureita ja vaunuja etteivät ne muistuta saksalaisia virkaveljiään helpolla.

-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Onko Märklin lasten lelua vai keräilijan antiikkitavaraa?markku55 kirjoitti:Ootte te kaverit meikäläisen lailla melko kummallisia, kun harrastatte Märkliniä, ...
En usko, että on kysymys Märklinista vs. Fleischmannista, ei Motorola vs. DCC, ei analogi vs. digitaali, eikä AC vs. DC.
Toiset haluavat vakavan junaleikkimisen ja toiset haluavat hauskan pienoisrautatieharrastuksen (...tai toisenpäin).
Missä on kompromissin raja ja kuka guru määrä villi pohjolassa? Onko symbiosi mahdollinen, missä vaihtovirtalaiset ja tasavirtalaiset leikkivät yhdessä?
Itse harrastan mollemmat (olen bi

Täydellinen maailmaa ei ole.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Eri mittakaavat ja eri tekniset järjestelmät ovat hyviä syitä ruveta vouhkaamaan, jos on halua jostain asiasta meluta... 
Joku joskus vertasi tätä tietokonemaailman Mac vs PC sodankäyntiin. Jos itse on valinnut jotain ei voi mitenkään ymmärtää, että toinen teki erilaisen valinnan. Tosiasiassa kenelläkään kahdella ihmisellä ei kuitenkaan koskaan voi olla täydellisen yhdenmukaisia valintaperusteita, joten ainoaa oikeaa valintaa ei voida nimetä. Fiksuinta lienee olla hehkuttamatta minkään valintansa ylivertaisuuden nimeen.
No onneksi tämä tällainen on aika pientä, kun vertaa vaikka Belfastilaisten pitkään jatkunutta vääntöä katolinen/protestantti.
No alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: Rocoa, Pikoa, Electrotreniä, Flaisua ja jotain outoja rakennussarjoja, joiden merkki on jo unohtunut. Analogisiin ostelen pikkuhiljaa DCC-piirejä.
(Silti suosittelin veljelleni Märkliniä taannoin, kun hän hommasi pojilleen kotirataa.)

Joku joskus vertasi tätä tietokonemaailman Mac vs PC sodankäyntiin. Jos itse on valinnut jotain ei voi mitenkään ymmärtää, että toinen teki erilaisen valinnan. Tosiasiassa kenelläkään kahdella ihmisellä ei kuitenkaan koskaan voi olla täydellisen yhdenmukaisia valintaperusteita, joten ainoaa oikeaa valintaa ei voida nimetä. Fiksuinta lienee olla hehkuttamatta minkään valintansa ylivertaisuuden nimeen.
No onneksi tämä tällainen on aika pientä, kun vertaa vaikka Belfastilaisten pitkään jatkunutta vääntöä katolinen/protestantti.

No alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: Rocoa, Pikoa, Electrotreniä, Flaisua ja jotain outoja rakennussarjoja, joiden merkki on jo unohtunut. Analogisiin ostelen pikkuhiljaa DCC-piirejä.
(Silti suosittelin veljelleni Märkliniä taannoin, kun hän hommasi pojilleen kotirataa.)
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
tuoressa saksalaisessa junalehdessa "em11/07" on listatu Märklin-kaluston edut ja haitat keskusteltavaksi (ei ole mun mielipite):markku55 kirjoitti:Ootte te kaverit meikäläisen lailla melko kummallisia, kun harrastatte Märkliniä, vaikka ...
plussa (AC-harrastajan näkemys):
-metallikuori
-kestävä
-ajoturvalisuus
-alaspäinyhteensopiva
-vahvistetut detaljit
-toimii myös vanhalla pelttikiskoradalla
minus (DC-harrastajan näkemys):
-hinta
-detaljitarkuus
-tarka mittakava
-aitonäköinen
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 335
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
...ja kääntäenmarkku55 kirjoitti: On se vaan kumma kuinka Märklinin harrastaminen voi friikkejä ärsyttää.

Suurin etu Märklinissä taitaa olla tuo junailmaisinten asentamisen helppous -- toinen kisko maihin ja jos toinenkin kisko maadottuu, on raiteella veturi tai vaunu. Märklinin uusi Märklin System -komento-ohjausjärjestelmä on ihan eri planeetalta kun mitä on kaksikiskopuolella tarjolla: veturi keskustelee keskusyksikön kanssa ja sopii osoitteet sun muut -- ei tartte ajatella sellaisia asioita joita ei esikuvankaan kanssa tartte ajatella ("Ei VR:n kuljettajan tartte veturissaan miettiä: "Mikäköhän on tämän veturin osoite..."). Uusimmassa Allt om Hobby -lehdessä puhuttiin että isot Märklinin keskusyksiköt päivitetään maksutta uuteen versioon. Palvelua!markku55 kirjoitti:Kuten olen monesti maininnut, niin jo pelkästään sähköistykseen liittyviä asioita on kaksikiskopuolella vaikea hahmottaa, on sitten kyse loopista tai vaikkapa vaihteen asennosta, näitä asioita ei kolmikiskopuolella tarvitse edes miettiä.
Toisaalta: Miksi muut eivät tee vain kolmikiskokamaa, jos kolmas kisko ja vaihtovirta olisivat avain onneen? Miksi muut valmistajat ovat siirtyneet kaksikiskojärjestelmään -- ja miksi Märklin ei!
Vaikka kuinka haluaismme olla eri mieltä, niin Märklinin osalta vastakkainasettelun aika on ja pysyy -- ainakin niin kauan kun Märklin on olemassa: Märklin vastaan kaikki muut. Tätä myös Märklin haluaa!
pekka
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Pekka tässä viestissään kertoi jo melkoisen osan syistä mitkä uudelleen aloittaessani johtivat meikäläisen jatkamaan Märklinin kanssa (vaikka rehellisyyden nimissä silloin ei vielä kaikkia etuja olut edes tiedossani).Psi kirjoitti:Suurin etu Märklinissä taitaa olla tuo junailmaisinten asentamisen helppous -- toinen kisko maihin ja jos toinenkin kisko maadottuu, on raiteella veturi tai vaunu. Märklinin uusi Märklin System -komento-ohjausjärjestelmä on ihan eri planeetalta kun mitä on kaksikiskopuolella tarjolla: veturi keskustelee keskusyksikön kanssa ja sopii osoitteet sun muut -- ei tartte ajatella sellaisia asioita joita ei esikuvankaan kanssa tartte ajatella ("Ei VR:n kuljettajan tartte veturissaan miettiä: "Mikäköhän on tämän veturin osoite..."). Uusimmassa Allt om Hobby -lehdessä puhuttiin että isot Märklinin keskusyksiköt päivitetään maksutta uuteen versioon. Palvelua!
pekka
Ensimmäinen veturihankinta sitten 50-luvun perustui mielenkiintoon äänillä varustetusta höyryveturista, mutta pettymys sen hankinna suhteen oli suuri, kun tajusin äänien tarkoittavan vain äänimerkkejä.
Nyt kun olen aloittanut N-skaalan keräämisen, on yksi kriteeri ollut valita valmistaja jolla on sama tietotaito ja innostus kehittämiseen kuin Märklinillä, ja toivon, että myös Minitrixin osalta tapahtuisi samanlaista käytön helppouden kehitystä kuin emonkin tuotteilla.
En toivo tästä taaskaan mitään kinastelua, kunhan keroin omista valinnan syistä.

Markku
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 161
- Liittynyt: 05.12.2007 15:10
Re: Mitä merkkiä käytätte?
Rata on Mehanoa ja Fleischmannia. Veturit ovat Fleischmannin, Pikon, Mehanon ja Liman valmisteita. On minulla myös yksi Märklinin veturi, 3029. Sitä varten on C-kiskoista koostuva ympyrärata. Vaunusto on todella monipuolista. On Mehanon, Liman, Märklinin, Fleischmannin, Jouefin, Liliputin ja Honkongilaisen Playartin vaunuja. Jälkimmäisenä mainitut eivät ole liikenteessä juuri koskaan. Syynä on huonot akselit. (pyörät vinksallaan, suistuvat helposti vaihteissa)