Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 105
- Liittynyt: 30.08.2008 08:32
Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Mistäköhän lähtien Suomessa on liikkunut mm. SeaRailin, Transwaggonin ja Railshipin vaunuja? Vorgissa kuvia Railshipin vaunusta löytyy vanhimmillaan vuodelta -85, onko näillä kansainvälisen liikenteen vaunuilla liikennöity aikaisemminkin?
http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship
Eeli
http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship
Eeli
Projektit ja kaikki muu Ajolangalla. Tervetuloa! Uutta nyt myös sinivaunublogi ja Hr12 2205!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Wikipedia tiesi kiertoa näin: (http://fi.wikipedia.org/wiki/Junalautta)Eeli kirjoitti:Mistäköhän lähtien Suomessa on liikkunut mm. SeaRailin, Transwaggonin ja Railshipin vaunuja? Vorgissa kuvia Railshipin vaunusta löytyy vanhimmillaan vuodelta -85, onko näillä kansainvälisen liikenteen vaunuilla liikennöity aikaisemminkin?
http://www.vaunut.org/kuva/59833?t=railship
Eeli
Uudelleen Suomen junalauttaliikenne alkoi 15. helmikuuta 1975, kun saksalainen M/S Railship I aloitti liikennöinnin Hangon ja Travemünden välillä. Aluksella oleville yhteensä 1 370 metriä pitkille raiteille mahtui 50—60 vaunua. Niiden telit ja pyöräkerrat vaihdettiin Hangossa Suomen ja Saksan eri raideleveyksien vuoksi. Alusta pidennettiin heinä–elokuussa 1979 27,2 metriä. Raiteisto piteni tällöin 1 779 metriin.
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Saksassahan näitä vaunuja oli jo 60-70 luvun taitteessa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Vähän OT: Suomessa junalauttasysteemit näköjään tulee ja menee, tuulten mukaan. Naantalissa oli junalauttasatama 70-luvun alkuun saakka. Sen "ruotsalaisraide" oli tavara-asemalle asti. Nostosiltaa varten oli vaihde sähkökääntölaitteineen( vanhempi Siemens-malli). Tämän ja ohjausreleistö oli nostosiltakopissa.
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Edesmennyt Finnjet kulki tuota väliä,sielläkin oli kiskot vaunuille kummallakin raideleveydellä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 335
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Siis Finnjet olisi ollut junalautta jossa olisi ollut kahden eri raideleveyden raiteita -- niinkö?jartsa kirjoitti:Edesmennyt Finnjet kulki tuota väliä,sielläkin oli kiskot vaunuille kummallakin raideleveydellä.
pekka
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Näin mulle yks "skönäri"(nyt eläkkeellä) kertoili,ollessaan siihen aikaan Finnjetillä.
Kiskot olivat lattiassa,ihmetteli vaan miksi?Niitä ei kuulemma käytetty hänen aikanaan.
Tuskin tuo turhia puhelee,jos on kerran ollut paatissa töissä..
Kiskot olivat lattiassa,ihmetteli vaan miksi?Niitä ei kuulemma käytetty hänen aikanaan.
Tuskin tuo turhia puhelee,jos on kerran ollut paatissa töissä..
-
- Ratavartija
- Viestit: 40
- Liittynyt: 22.07.2008 11:06
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Olen muutaman kerran mennyt moottoripyörällä Finnjetillä Saksaan (Tallinnan kautta) enkä nyt millään muista että lattiassa olisi ollut kiskoja. Yleensä moottoripyöräilijä huomaa kiskot koska ne saattavat viedä pyörän nurin.
-
- Konduktööri
- Viestit: 73
- Liittynyt: 18.01.2008 18:36
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Ei tainnut Finnjetin autokannella olla kiskoja, tuskin edes kävi Naanatalin reitillä.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Autolautaksi tuo Finnjet on mainittu. Maailman nopeimmaksi. Suomessa sen lähtösatamia mm. Helsinki, oliko muita? Jos ei sitten kiskoja asennettu myöhemmin?
Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.
Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
terve jartsa!
finnjet, jota olin itse rakentamassa ja jossa matkustin muutaman kerran takuukorjauksia tekemässä (paitsi joskus myös matkustajana), ei missään tapauksessa koskaan kansillaan kantanut minkäänlaisia kiskotuksia (ei edes niitä urbaanin legendan kertomia miinakiskoja).
niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.
eikä tämä varmasti kuulu edes tämän ketjun piiriin
saludos
samperi
finnjet, jota olin itse rakentamassa ja jossa matkustin muutaman kerran takuukorjauksia tekemässä (paitsi joskus myös matkustajana), ei missään tapauksessa koskaan kansillaan kantanut minkäänlaisia kiskotuksia (ei edes niitä urbaanin legendan kertomia miinakiskoja).
niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.
eikä tämä varmasti kuulu edes tämän ketjun piiriin
saludos
samperi
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Hyvinkin mahdollista.sepeteus kirjoitti: niinpä vanha sköne-ystäväsi seilasi jossain toisessa laivassa tai sitten ei muista oikein.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.01.2008 15:18
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Turussa oli 2, nyt kumpikin on hiljennyt ja uudemmasta jopa kiskot purettu.ealab kirjoitti:Autolautaksi tuo Finnjet on mainittu. Maailman nopeimmaksi. Suomessa sen lähtösatamia mm. Helsinki, oliko muita? Jos ei sitten kiskoja asennettu myöhemmin?
Suomessa olleita junalauttasatamia: Naantali, Turku, Uusikaupunki, Hanko.
Syitä SeaWindin junavaunujen kuljetusten lopettamiseen on useita:
Tallink halusi paremman hinnan, Tukholman Satamat halusivat junalauttaratapihan
hevon kuuseen Värtanilta ja VR OY:n kyvyttömyys mihinkään rautatiekuljetuksiin.
Sen lisäksi laivana Seawind alkaa olla loppuun ajettu raato, tervemenoa Intiaan!
Naantalissa ei ollut telin/akselin vaihtoa, vaan 1435-rata tuli Naantalin asemalle
ja siellä oli terminaali jossa tavarat kuormattiin suomalaisiin vaunuihin tai autoihin.
Varmaan sekotatte Finnjetin joihinkin Finnlinkin/Finnlinessin muihin laivoihin,
joista jossain oli kiskot autokannella vaunujen kuljetusta varten.
Finnjetin lähtösatamat: Katajanokka Hki, Travemünde, Tallinna ja Pietari.
http://www.youtube.com/watch?v=F5NQhSPUjto
Saksalaisia-ruotsalaisia siirtoseinävaunuja muistan nähneenin U:gin junissa menossa
tai tulossa junalautalta sekä Naantalissa nyk Ruukin teräspalvelukeskuksessa.
Re: Siirtoseinävaunujen käyttö Suomessa
Skönäriltä kysyin,muisti väärin tän Finnjetin,kun on ollut 60-80 luvuilla ahtaajana,täkkärinä jne...EMD F7 kirjoitti:
Varmaan sekotatte Finnjetin joihinkin Finnlinkin/Finnlinessin muihin laivoihin,
joista jossain oli kiskot autokannella vaunujen kuljetusta varten.
Useammalla (n.10kpl) paatilla ollut ympäri maailmaa, em. purkit mukaanlukien.