Olen (kai) aloittamassa pienoisrautatieharrastuksen uudelleen, tässä on ollut muutamien vuosien tauko välissä.
Edelliseltä harrastusbuumilta minulla on varastossa "kilokaupalla" Liman H0-pienoisrautatiekalustoa 80-luvulta, eli vetureita parikymmentä, satakunta vaunua ja metrikaupalla kiskoja. Laitteiden käyttökuntoa en aivan hiljaittain ole
testannut, mutten tiedä mitään hyvää syytä, miksi eivät vieläkin olisi ajokunnossa.
Saman tyhmän kysymyksen teen kuin muutkin aloittelijat, eli minkä valmistajan laitteita kannattaisi hankkia. Haluaisin
digitaalilaitteet, kaksikiskoiset, joilla voisin halutessani myös noita vanhoja Liman vetureita ja vaunuja käyttää. Itse olen ajatellut joko Fleishmannia, Rocoa tai Märkliniä, tuossa suosikkijärjestyksessä. Mutta koska itseltäni omakohtaiset kokemukset kaikista noista kolmesta puuttuvat, olisi kiva kuulla sellaisilta kommentteja joilla sellaisia on käytössä.

Netistä olen guuglaillut tietoa DCC-dekoderien asentamisesta noihin vanhoihin Liman vetureihin, mutten kyllä vielä ole mitään löytänyt. En ole tullut mitanneeksi, paljonko niiden moottorit ottavat virtaa, voi olla etteivät standardit nykyiset digitaalilaitteet jaksa syöttää niitä.
Mutta siis, kiitokset jo etukäteen niille kaikille jotka tämän jaksoivat lukea, ja vielä enemmän niille jotka jaksavat jotain hyviä neuvoja jaella!

-AXP-