Saatiin vaarilta kasa rataa sekä vetureita. Kovasti tuo väitti että olisivat Fleisun tavaraa?
Itsellä kuitenkin on Fleischmannia jos jonkinnäköistä omasta nuoruudestani ja ei yhtään kolmikiskoista. ??
Veturin pohjassa ainoa teksti on "Made in western Germany" ja Fleiscmannin normi ohjaimella liikkuu.
Kiskoissa on kaksi "piiriä joten oli pojalle juhlaa ku sai kaksi veturia operoitavaksi.
Tunnistaako joku, mikä mahtaa olla valmistaja / yhteensopivuus muihin merkkeihin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Nämä Trix:it taitavat olla 3-kisko-tasasähkösysteemiä. Sinällään ei voi liikkua muiden merkkien radoilla*. Jos haluaa ajaa, niin töitä tulee. Trix:n systeemi taitaa olla mekaanisesti vankkaa. Jos ei ole kovin kulunut, loppuunajettu, moottorikin hyväkuntoinen, ei väljä, niin "päivitystä" vaan. Pyöräkerrat NEM, -tai RP-25:ksi, eristettyinä ja virroitus uusiksi. Virroitus otetaan pyöristä. Ja rata sitten, joku tasasähkö..., esim: Roco, Fleischmann, PIKO, Peco,.... onhan noita.
*Ehkä Märklinin radalla, töitä sitäkin varten olisi tehtävä. Moottoriin jokin elektroninen suunnanvaihto, jota mm. Roco käyttää vaihtosähköversioissaan.
Tässä nyt jotain yleisiä mahdollisuuksia.
!!!Tuo kalusto taitaa olla jo museoiässä, joten olisi kyseenalaista ruveta niitä muutella. Pitää vain kunnossa, kunnostaa, jos niin tahtoo tehdä.
Veturi näyttäisi olevan Trixin valmiste, tarkemmin sanoen Trix Express. Trix Express -järjestelmä oli kolmikiskojärjestelmä, joka käytti 14 voltin tasavirtaa (Edit: vuoden 1957 jälkeen 12V). Kiskot olivat toisistaan eristetyt, joten radalla saattoi ajaa kahdelle junalla yhtä aikaa (ja useammalla, jos käytti ajojohtimia). Keskimmäinen "kolmas kisko" oli alkujaan melko järeä (kuten muillakin tuon ajan valmistajilla). Muistelen nähneeni joskus 1990-luvulla Trix Express -kiskoja, joissa keskikisko oli hyvin ohut mustutettu metallilanka. Trix Express -kaluston pyöräkerrrat olivat melkoisen muhkeat — laipat syvemmät kuin Märklinillä ja fillareiden mitoitus taisi vastata suurin piirtein vanhaa Triangia tai Hornbya. Suurista laipoista johtuen yhteen sopivuus muiden valmistajien kanssa on rajallista tai olematonta.
Muistelen, että Trix Express -järjestelmän kalustoa valmistettiin peräti 2000-luvun alkuun saakka — ilmeisesti siihen saakka, kunnes Märklin osti Trixin ja lopetti Trix Expressin valmistamisen (tämä taisi tapahtua 2002 tai 2003). Trix Express -kaluston rinnalla valmistettiin kuitenkin pitkään Trix International -versioita, jotka olivat lähinnä NEM-kalustoa — tarkoitettu käytettäviksi muiden kaksikiskovalmistajien radoilla (tässä sai olla tarkkana, ettei ostanut väärää versiota, kuten eräs kaverini teki hampurilaisessa junakaupassa joskus 1990-luvulla). Trix International -vaunukaluston pyöräkertojen akseleissa käytettiin samanlaista tappilaakerointia kuin Märklinin vaunuissa.
Trix Express -harrastajilla näyttää olevan aktiivista toimintaa. Lisää dataa löytyy keräilijöiden sivuilta. Ohessa yksi sellainen http://www.trix.co.uk/
Ei tuo ole Fleisua nähnytkään.
Trixillä oli 80-luvun alussa tuo ems-systeemi,jopa 3 veturia kulki samoilla kiskoilla.
Kahdella eroitetulla virtapiirillä 6 veturia yhteensä,eräänlainen FMZ(mehrzugsteueriung).
Olihan jo jokin CTC-16 viritelmä jenkeillä silloin,eipä tuo pärjännyt kun 80-luvun puolvälissä tuli tämä Fleischmannin FMZ-ohjain(119 veturia/solenoididekooderia) sekä Märklinin f-80(80 veturia/solenoididekooderia).