APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Valvojat: jhr, Hermanni
APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Terve, aloittelija kaipaisi neuvoa.
Kysytty varmasti ennenkin mutten löytänyt vastausta?
Löysin varastosta vanhan perus H0 radan malli märklin eli sellainen "metallirunkoinen" ja onko nyt sitten kyseessä vanha analoginen järjestelmä. veturit ovat nyt myös vanhoja analogisia?
Tutkittuani uudelleen vuosien jälkeen märkliniä huomasin että järjestelmät ovat päivittyneet vuosien varrella ja löysin tällaisen kommentin
perinteinen H0 järjestelmä voidaan vähäisellä muutoksella digitalisoida. Aluksi on virransyöttökiskoista poistettava häiriönpoistokondensaattorit
Eli halu olisi käyttää vanhoja raiteita kun niitä löytyy niin julmetusti,mutta haluaisin siirtyä ajamaan useita vetureita uudella muuntajalla ja digiohjaimella.
Eli löytyykö kuvaa tai tietoa miten tuo häiriönpoistokondensaattori? poistetaan ja onko otettava myös jotain muuta huomioon kun päivittää vanhaa mallia digitaaliseksi.
Kiitoksia suuresti neuvoista
Kysytty varmasti ennenkin mutten löytänyt vastausta?
Löysin varastosta vanhan perus H0 radan malli märklin eli sellainen "metallirunkoinen" ja onko nyt sitten kyseessä vanha analoginen järjestelmä. veturit ovat nyt myös vanhoja analogisia?
Tutkittuani uudelleen vuosien jälkeen märkliniä huomasin että järjestelmät ovat päivittyneet vuosien varrella ja löysin tällaisen kommentin
perinteinen H0 järjestelmä voidaan vähäisellä muutoksella digitalisoida. Aluksi on virransyöttökiskoista poistettava häiriönpoistokondensaattorit
Eli halu olisi käyttää vanhoja raiteita kun niitä löytyy niin julmetusti,mutta haluaisin siirtyä ajamaan useita vetureita uudella muuntajalla ja digiohjaimella.
Eli löytyykö kuvaa tai tietoa miten tuo häiriönpoistokondensaattori? poistetaan ja onko otettava myös jotain muuta huomioon kun päivittää vanhaa mallia digitaaliseksi.
Kiitoksia suuresti neuvoista
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Eli vanhat raiteet toimivat. Eli napsaise häiriönpoistokonkka pois.
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
kiitos tiedoista
Löytyykö tuosta häiriönpoistokonkka jotain kuvaa tai minkälainen osa siellä raiteen pohjassa on kyseessä.
toinen juttu mikä tuli mieleen. voinko ostaa uuden raiteen jossa toimii suoraan digiohjain (eli piuhat heti oikiein) ja sitten liittää molempiin päihin 24951 liityntäkiskot ja sitten jatkaa vanhoilla kiskoilla?? onnistuuko näin suoraan niin ei tarvitse ihmetellä tuon häiriönpoistokonkan kanssa????
Kiitoksia vielä kerran
Löytyykö tuosta häiriönpoistokonkka jotain kuvaa tai minkälainen osa siellä raiteen pohjassa on kyseessä.
toinen juttu mikä tuli mieleen. voinko ostaa uuden raiteen jossa toimii suoraan digiohjain (eli piuhat heti oikiein) ja sitten liittää molempiin päihin 24951 liityntäkiskot ja sitten jatkaa vanhoilla kiskoilla?? onnistuuko näin suoraan niin ei tarvitse ihmetellä tuon häiriönpoistokonkan kanssa????
Kiitoksia vielä kerran
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
En ole mikään M-kisko spesialisti, sillä lahjoitin jo aikaa sitten kaikki omistamani M-kiskot eteenpäin. Mutta jos vertaat normaalia M-raidetta siihen raiteiseen, mihin sähkönsyöttösi menee, löytänet helposti sen häiriönpoistajan. Digijärjestelmässä tuot vain ohjaimelta punaisen johtimen keskinastoille ja ruskean johtimen kiskoihin.matias kirjoitti:Löytyykö tuosta häiriönpoistokonkka jotain kuvaa tai minkälainen osa siellä raiteen pohjassa on kyseessä.
Voit toki tehdä näin ja saattaa jopa tulla halvemmaksi ostaa jokin hyvä aloituspakkaus, jossa on valmiina riittävän monipuolinen digiohjain ja yleensä yksi digiveturikin mukana. Itse ostin taannoin digijunapakkauksen M29539, jossa tuli kisko-ovaali sivuutusraiteineen C-kiskosta. Vaihteet valmiiksi digitalisoitu ja ihan kelvollinen höyryveturi viidellä vaunulla. Ostin tuon koko pakkauksen, sillä tahdoin hommata MS 2-ohjaimen lapsille ja pelkästä ohjaimesta liitosrasioineen pyydettiin 100EUR ja aloituspakkaus maksoi 240EUR. MS 1 ohjaimia olen nähnyt halvimmillaan 40 - 50EUR hintaan 24088 liitoskiskolla ja 18VA muuntajalla myynnissä.matias kirjoitti: toinen juttu mikä tuli mieleen. voinko ostaa uuden raiteen jossa toimii suoraan digiohjain (eli piuhat heti oikiein) ja sitten liittää molempiin päihin 24951 liityntäkiskot ja sitten jatkaa vanhoilla kiskoilla?? onnistuuko näin suoraan niin ei tarvitse ihmetellä tuon häiriönpoistokonkan kanssa????
Kiitoksia vielä kerran
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Huomasin tämmöisen kysymyksen ihan viestiketjun alussa. En tiedä, minkälainen määrä sinulla on tuota M-kiskoa ja oletko siitä jo ihan radan maisemointeineen tehnyt. Mikäli olet jo tehnyt radan, jossa esimerkiksi vaihteiden käännöt suoritetaan painonapein, ei niiden digitalisoimisessa ole juurikaan järkeä, ellet sitten havittele tietokoneen ohjaamaa järjestelmää.matias kirjoitti:ja onko otettava myös jotain muuta huomioon kun päivittää vanhaa mallia digitaaliseksi.
Kiitoksia suuresti neuvoista
Mutta digitalisoimisessa tarvitsee ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:
- Kaikki veturit ja mahdolliset "toiminnalliset" vaunut tulee varustaa dekoodereilla
- Digiohjaimia on hyvinkin erilaisia, esimerkiksi Märklin valmistaa 4, 10, 11, 80 ja ties kuinka monen junan ohjaamiseen sopivia ohjaimia. Osa kykenee ohjaamaan solenoideja (esim vaihteet) toiset taas eivät
- Haluatko digitalisoida myös solenoidit (vaihdemoottorit, irroitusraiteet, opastimet)
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Tony
M-kiskoa löytynee sen verran että pystyy kunnon radan rakentamaan samoin sähköiset raidevaihteet jossa johdot menee niihin vanhoihin sinisiin pieniin painonappi ohjauskeskuksiin.
Olen itsekkin katsellut tuota mallia digijunapakkaus MA29539. Nyt kysykin vielä muutaman kysymyksen
1. Voiko tähän yhdistää piuhat niin että voi edelleen ohjata noita vaihteita vanhanaikaisesti vai tarvitaanko muuta
2. ja jos haluaa liikutella useampaa junaa niin kuinka monta tällä mallilla voi ohjata. 2-4 riittää minulle mainiosti, onnistuuko?
3. Entä kun pakkauksesta saa yhden junan digiohjattavan niin toimiiko vielä tällä systeemillä myös yksi kpl vanha analoginen juna (taisit kyllä jo tähän vastata ettei onnistu mutta haluan vielä varmistaa asian, eli kulkeeko uudella järjestelmällä vanhat junat?)
Kiitoksia vielä kertaalleen vastauksista
M-kiskoa löytynee sen verran että pystyy kunnon radan rakentamaan samoin sähköiset raidevaihteet jossa johdot menee niihin vanhoihin sinisiin pieniin painonappi ohjauskeskuksiin.
Olen itsekkin katsellut tuota mallia digijunapakkaus MA29539. Nyt kysykin vielä muutaman kysymyksen
1. Voiko tähän yhdistää piuhat niin että voi edelleen ohjata noita vaihteita vanhanaikaisesti vai tarvitaanko muuta
2. ja jos haluaa liikutella useampaa junaa niin kuinka monta tällä mallilla voi ohjata. 2-4 riittää minulle mainiosti, onnistuuko?
3. Entä kun pakkauksesta saa yhden junan digiohjattavan niin toimiiko vielä tällä systeemillä myös yksi kpl vanha analoginen juna (taisit kyllä jo tähän vastata ettei onnistu mutta haluan vielä varmistaa asian, eli kulkeeko uudella järjestelmällä vanhat junat?)
Kiitoksia vielä kertaalleen vastauksista
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Ratasähkö tulee ainoastaan uuden digiohjaimen kautta periaatteella: Muuntaja seinään, siitä piuha siihen kytkentälaatikkoon (plugi käy vain yhteen koloon) Ohjain omaan liittimeen samaisessa kytkentälaatikossa ja laatikosta ne punainen ja ruskea johdin rataan. Eli vanhoja vaihteenkääntönuppeja ei kytketä tässä kytkennässä mihinkään, vaan ne kytketään erikseen vaihdemoottoreihin ja sähkönsyöttö moottoreille otetaan mahdollisesti vanhasta muuntajasta tai hankitaan tätä käyttöä varten oma muuntaja. Tästä tulee muistaakseni ohjeet pakkauksen 29539 ohjelehtisen mukana.matias kirjoitti: Olen itsekkin katsellut tuota mallia digijunapakkaus MA29539. Nyt kysykin vielä muutaman kysymyksen
1. Voiko tähän yhdistää piuhat niin että voi edelleen ohjata noita vaihteita vanhanaikaisesti vai tarvitaanko muuta?
Ohjaimen muistiin mahtuu 11 veturia, joista voi hallita aktiivisesti yhtä kerrallaan. Ohjaimen antama virta riittää mukana tulevan muuntajan kanssa (32VA) radan suuruudesta riippuen 3-6 veturin ajattamiseen (tietysti riippuu myös junakalustosta, paino, sisävalaistus, moottorien tyyppi jne).matias kirjoitti: 2. ja jos haluaa liikutella useampaa junaa niin kuinka monta tällä mallilla voi ohjata. 2-4 riittää minulle mainiosti, onnistuuko?
Ei onnistu vanhojen vetureiden ajaminen. Kun asetat analogisen veturin kiskoille lähtee se laukkaamaan täydellä vauhdilla eteenpäin ja hallita sitä ei voi... Tarkasta kuitenkin, jos vanhoista vetureistasi osa olisi jo Delta-vetureita. Näitä voit hallita uudellakin digiohjaimella. Vanhat veturit voi myös varustaa digitaalidekoodereilla, jolloin niitä voi käyttää uudella ohjaimella.matias kirjoitti: 3. Entä kun pakkauksesta saa yhden junan digiohjattavan niin toimiiko vielä tällä systeemillä myös yksi kpl vanha analoginen juna (taisit kyllä jo tähän vastata ettei onnistu mutta haluan vielä varmistaa asian, eli kulkeeko uudella järjestelmällä vanhat junat?)
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Yksinkertaisesti sivuleikkureilla katkaset kondensaattorien/kondensaattorin johtimet.matias kirjoitti:
Eli löytyykö kuvaa tai tietoa miten tuo häiriönpoistokondensaattori? poistetaan ja onko otettava myös jotain muuta huomioon kun päivittää vanhaa mallia digitaaliseksi.
Kiitoksia suuresti neuvoista

-
- Konduktööri
- Viestit: 61
- Liittynyt: 30.12.2011 13:07
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Sotkeudun taas toisten aloittamiin ketjuihin omine kysymyksineni...
Minulla on analoginen M-profiilinen Märklin rata jossa on painonappi vaihteita ja opastimia parikymmentä kappaletta. Vetureita on 4. aikeissa on hommata Delta järjestelmä (ok, tiedän että se on a) vanhanaikainen ja b) siihen saa max 4 veturia). Veturien digitalisointi on hanskassa. Mitenkäs tuon radan kanssa: ilmeisesti vaihteiden virransyöttö hoidetaan analogisen muuntajan kautta (en viitsisi enää purkaa rataa...). Entäpä sitten nuo opastimet joiden kytkennässä on paikoitellen eristetty keskikisko, eli opastin ohjaa virran syöttöä tietyille rataosille. Liskäsi on muutamia eristettyjä raideosia joissa virransyöttö on toisella analogisella muuntajalla.
Tarkoitus on siis ohjata digitaalisesti vain vetureita.
Kysymykset:
1. poistanko radasta kaikki eristepalat (paitsi opastimien takia olevat) (ja kondensaattorit) ja hoidan siis ajovirran syötön koko rataan yhdella punainen/ruskea johtoparilla?
2. kytken analogisen muuntajan ruskean (siis - johdon) rataan ja hoitelen opastimet ja vaihteet edelleen analogisella muuntajalla?
3. Onko muuta huomioon otettavaa.
Minulla on analoginen M-profiilinen Märklin rata jossa on painonappi vaihteita ja opastimia parikymmentä kappaletta. Vetureita on 4. aikeissa on hommata Delta järjestelmä (ok, tiedän että se on a) vanhanaikainen ja b) siihen saa max 4 veturia). Veturien digitalisointi on hanskassa. Mitenkäs tuon radan kanssa: ilmeisesti vaihteiden virransyöttö hoidetaan analogisen muuntajan kautta (en viitsisi enää purkaa rataa...). Entäpä sitten nuo opastimet joiden kytkennässä on paikoitellen eristetty keskikisko, eli opastin ohjaa virran syöttöä tietyille rataosille. Liskäsi on muutamia eristettyjä raideosia joissa virransyöttö on toisella analogisella muuntajalla.
Tarkoitus on siis ohjata digitaalisesti vain vetureita.
Kysymykset:
1. poistanko radasta kaikki eristepalat (paitsi opastimien takia olevat) (ja kondensaattorit) ja hoidan siis ajovirran syötön koko rataan yhdella punainen/ruskea johtoparilla?
2. kytken analogisen muuntajan ruskean (siis - johdon) rataan ja hoitelen opastimet ja vaihteet edelleen analogisella muuntajalla?
3. Onko muuta huomioon otettavaa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Kohta 1: Periaate opastinsysteemejä huomioimatta: Anna eristysten olla ja kytke jokaisesta eristetystä osuudesta omat "syöttöjohdot" ja kytke ne yhteen, ehkä siten, että voisi helposti erotella kunkin osuuden. Näin saisi raiteiden jännitehäviöt minimoitua. Syöttöjohdot voinee hyvin juotella raiteisiin vastaavalla tavalla, kuin varsinaisessa syöttöpätkässäkin, konkat vaan pois.
Kohta 2: Johdinväreistä en tiedä, mutta voit hyvin jättää vaihteiden ja opastimien systeemit ennalleen, sähköisesti vaan raiteista erotettuina, ei siis mitään yhteisiä kytkentöjä raiteisiin.
Onko Märklinillä oma "standardisoitu" värijärjestelmä, jos sitä haluaa noudattaa, muuten mitään väliä, kuin ehkä vain sama väri samanlaiseen paikkaan. Kiinnitä huomiota johdinpoikkipintoihin, suhteessa johdinpituuksiin.
Kohta 2: Johdinväreistä en tiedä, mutta voit hyvin jättää vaihteiden ja opastimien systeemit ennalleen, sähköisesti vaan raiteista erotettuina, ei siis mitään yhteisiä kytkentöjä raiteisiin.
Onko Märklinillä oma "standardisoitu" värijärjestelmä, jos sitä haluaa noudattaa, muuten mitään väliä, kuin ehkä vain sama väri samanlaiseen paikkaan. Kiinnitä huomiota johdinpoikkipintoihin, suhteessa johdinpituuksiin.
-
- Konduktööri
- Viestit: 61
- Liittynyt: 30.12.2011 13:07
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Märklinin värit ainakin periaatteessa: punainen - virran syöttö, siis kolmikiskosysteemin keskelle. Ruskea - maajohto. Keltainen - valot (mikä yllätys!)
Noissa m-sarjan vaihteissa yleensä menee kolme johtoa, jossa yksi on solenoidin + johto ja samalla vaihdelyhdyn valaistus, sekä kaksi maadoitusta, joilla saadaan halutun suuntainen liike.
Mikäli oikein ymmärsin, ei vaihteisiin tarvitse koskea (jos ei halua niitä muuttaa digitaalisesti ohjatuiksi). (Nyt tajusin kun luin omaa tekstiäni että eihän se vaihde tarvitse sitä ajopuolen maadoitusta mihinkään, sehän tulee ihan muuta kautta....
)
Kiitos!
Ilmeisesti ajovirran voi sitten syöttää yhdellä kaapelilla rataan kunhan yhdistelee nuo eritettyjen rataosien syöttöjohdot kaikki samaan kaapeliin. Nuo johdothan on aika ohkaisia, olisko 0.14 mm2 tms, joten se syöttöjohto saisi varmaan olla paksumpaa tavaraa, samoin kuin miinuskin?
Noissa m-sarjan vaihteissa yleensä menee kolme johtoa, jossa yksi on solenoidin + johto ja samalla vaihdelyhdyn valaistus, sekä kaksi maadoitusta, joilla saadaan halutun suuntainen liike.
Mikäli oikein ymmärsin, ei vaihteisiin tarvitse koskea (jos ei halua niitä muuttaa digitaalisesti ohjatuiksi). (Nyt tajusin kun luin omaa tekstiäni että eihän se vaihde tarvitse sitä ajopuolen maadoitusta mihinkään, sehän tulee ihan muuta kautta....

Kiitos!

Ilmeisesti ajovirran voi sitten syöttää yhdellä kaapelilla rataan kunhan yhdistelee nuo eritettyjen rataosien syöttöjohdot kaikki samaan kaapeliin. Nuo johdothan on aika ohkaisia, olisko 0.14 mm2 tms, joten se syöttöjohto saisi varmaan olla paksumpaa tavaraa, samoin kuin miinuskin?
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
Digikäytössä mielummin paksumpaa,0,5> ja ne häiriönpoistokonkat pois syöttöraiteista.PekkaH kirjoitti:
Ilmeisesti ajovirran voi sitten syöttää yhdellä kaapelilla rataan kunhan yhdistelee nuo eritettyjen rataosien syöttöjohdot kaikki samaan kaapeliin. Nuo johdothan on aika ohkaisia, olisko 0.14 mm2 tms, joten se syöttöjohto saisi varmaan olla paksumpaa tavaraa, samoin kuin miinuskin?
-
- Konduktööri
- Viestit: 61
- Liittynyt: 30.12.2011 13:07
Re: APUA vanhan järjestelmän päivitys digitaaliseen
[quote="jartsa ja ne häiriönpoistokonkat pois syöttöraiteista.[/quote]
...joo, eipä noita olekaan kuin yhdessä raiteessa. Syöttöraide konkalla ja ilman konkkaa, on muuten eri numerolla Märklinillä. Minulle ei noita konkalla varustettuja ole tullut vastaan kuin tuo yksi...
...joo, eipä noita olekaan kuin yhdessä raiteessa. Syöttöraide konkalla ja ilman konkkaa, on muuten eri numerolla Märklinillä. Minulle ei noita konkalla varustettuja ole tullut vastaan kuin tuo yksi...