Itävallan rata rakenteilla
Valvojat: jhr, Hermanni
Itävallan rata rakenteilla
Moro,
rakennusprojekti on käynnissä, tässä muutama sana aloitukseksi:
http://kleinbahn.blogspot.com/
Viller
rakennusprojekti on käynnissä, tässä muutama sana aloitukseksi:
http://kleinbahn.blogspot.com/
Viller
Re: Itävallan rata rakenteilla
Radan tukirakenteet sais olla hieman tiheämmässä, jottei se kiskojen alustavaneri ala notkumaan.Muuten aika hyvällä mallilla.
Roco,Lima ja Märklin???Märklin on 3-kisko,muut 2-kisko vetureita!
Roco,Lima ja Märklin???Märklin on 3-kisko,muut 2-kisko vetureita!
Re: Itävallan rata rakenteilla
Olet varmasti oikeassa vanereiden tiheyden suhteen!
Ajan myötä painovoima tehnee tehtävänsä.
Nyt on n. 30 cm välit, taidan laittaa yksinkertaiset vaneritolpat liimalla vielä väleihin => 15cm välit.
Märklinin veturi on toki 2-kiskomalli.
Ajan myötä painovoima tehnee tehtävänsä.
Nyt on n. 30 cm välit, taidan laittaa yksinkertaiset vaneritolpat liimalla vielä väleihin => 15cm välit.
Märklinin veturi on toki 2-kiskomalli.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Itävallan rata rakenteilla
Veturin kulkusuunta on oikea silloin, kun kulkusuuntaan nähden plus on oikeanpuoleisessa kiskossa. Näin DC-radoilla.
Re: Itävallan rata rakenteilla
Juu näinhän se standardi menee, mutta Kleinbahnit kulkevat toiseen suuntaan.
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki

Re: Itävallan rata rakenteilla
Aivan näin,moottorille menevät johdot vaihtamalla päittäin,myös mahdolliset valojen johtimet saattaa joutua vaihtamaan toistepäi.Viller kirjoitti:Juu näinhän se standardi menee, mutta Kleinbahnit kulkevat toiseen suuntaan.
Luin ohjeita niiden polaarisuuden vaihtamisesta (saksaksi umpolen), vaikuttaa yllättävänkin monimutkaiselta.
Helpompi siis vaihtaa muut kolme veturia. Ainakin Liman veturi näyttää siltä, että pelkät johtojen vaihtamiset päittäin riittää. Jos ei onnistu, niin on varmaan otettava sähkötekniikan oppaat auki
Kokeilemalla se selviää.
-
- Ratavartija
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27.05.2009 09:32
Re: Itävallan rata rakenteilla
Hyvä, mukavaa kun joku muukin rakentaa vähän harvinaisemman esikuvan mukaan! Itsellä Itävalta-rata Z-mittakaavassa sekä H0-kalustoa "leluna". Lisäksi on tullut hankittua paljon kirjoja ja lehtiä liittyen ÖBB:hen.
terv. Tero
terv. Tero
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 175
- Liittynyt: 21.03.2007 14:41
Re: Itävallan rata rakenteilla
Nimenomaan ÖBB = Österreichische Bundesbahnen. Ja tohonkin sanahirviöön jäi varmaan kirjoitusvirheitä...jartsa kirjoitti:ÖBB???
Vai OBB=Osterraische Bundes Bahn?
Kolmatta kiskoa pitkin perille saakka!
Re: Itävallan rata rakenteilla
Onko Z-rata jo valmis? Olis mukava nähdä kuvia!tuohimaa kirjoitti:Hyvä, mukavaa kun joku muukin rakentaa vähän harvinaisemman esikuvan mukaan! Itsellä Itävalta-rata Z-mittakaavassa sekä H0-kalustoa "leluna". Lisäksi on tullut hankittua paljon kirjoja ja lehtiä liittyen ÖBB:hen.
terv. Tero
Mistä mielenkiinto juuri ÖBB:hen?
H0-kalusto näyttäisi olevan varsin modernia sulla.
Mulla on lähinnä 80-lukua, niitä junia joita tuli lapsena nähtyä niityiltä

Radan rakennushommat jatkuu nyt taas, blogissa viimeisimmät kuulumiset.
Edit:
yksi kuva löytyikin: http://www.sisulan.net/veturitalli/view ... f=17&t=512
Onko matkustajavaunuja? Ja löytyiskö kuvaa 1044:stä tuolla radalla?
-
- Ratavartija
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27.05.2009 09:32
Re: Itävallan rata rakenteilla
Hei!
Z-rata ei ole valmis, rata oli näytillä Pienoismallipäivillä Tampereella 2012. Tässä linkki erään PM-päivillä vierailleen sivulle, jossa muutama kuva radastani.
http://www.flickr.com/photos/mikkosaari ... 507581887/
Kiinnotus heräsi ÖBB:hen varmaan 15 vuotta sitten, jolloin aloitin N-mittakaavan harrastamisen. Itävallan monipuolinen vetokalusto, oranssit ja tummanvihreät veturit tekivät aikanaan vaikutuksen. Nyky-ÖBB kiinnostaa edelleen, koska sillä on käytössään uusinta ja moderneinta veturisukupolvea edustava Taurus (sarjat 1016, 1116 ja 1216), joka on aika omaleimaisen näköinen veturi. Alpit ovat sitten se toinen syy, eli mahtavat maisemat ja vaativat rataosuudet.
Z-rata ei ole valmis, rata oli näytillä Pienoismallipäivillä Tampereella 2012. Tässä linkki erään PM-päivillä vierailleen sivulle, jossa muutama kuva radastani.
http://www.flickr.com/photos/mikkosaari ... 507581887/
Kiinnotus heräsi ÖBB:hen varmaan 15 vuotta sitten, jolloin aloitin N-mittakaavan harrastamisen. Itävallan monipuolinen vetokalusto, oranssit ja tummanvihreät veturit tekivät aikanaan vaikutuksen. Nyky-ÖBB kiinnostaa edelleen, koska sillä on käytössään uusinta ja moderneinta veturisukupolvea edustava Taurus (sarjat 1016, 1116 ja 1216), joka on aika omaleimaisen näköinen veturi. Alpit ovat sitten se toinen syy, eli mahtavat maisemat ja vaativat rataosuudet.
Viimeksi muokannut tuohimaa, 15.04.2012 19:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Ratavartija
- Viestit: 13
- Liittynyt: 27.05.2009 09:32
Re: Itävallan rata rakenteilla
Tässä kuvia edelliseltä radalta, asemalla veturisarjat 1116 (Taurus) ja 1044.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.