Ovilukkojen moottorit
Valvojat: jhr, Hermanni
Ovilukkojen moottorit
Autojen keskuslukituksen moottorit on vahvoja,ainakin vanhemmissa moottorien napaisuutta vaihtamalla saadaan aikaan veto/työntö.Näitä voisi käyttää hyvinkin vaihteiden ja semaforiopastimien sähköistyksessä,ainut huono puoli on niiden tunnottomuus,jaksavat vääntää vaihteen kielet tai opastimen siivet solmulle.Sopiva välitys tankoihin tai liikkeenrajoitin.BK.Yleensä näitä autossa on 4-5 kappaletta,romiksilta näitä saanee halvalla koko setin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Ovilukkojen moottorit
Ovat myös nopeita. Hitaampia löytyy ajovalojen säätömoottoreista. Näiden asento, asennot säädetään potentiometrin avulla. Vaihteeseen tarvittaisiin 2 sarjaankytkettyä trimmerivastusta, joiden keskiulosotoista valitaan vaihtokoskettimella pääteasennot/moottorin kääntösuunta. Näin voidaan säätää pieni kielten kiinnipitovoimakin, tehtävä joustavaksi. Vaatisi kyllä teknisiä muutoksia. Näitä moottoreita* etsin veturitallin ovien hoitoon. Samat systeemit vaihteisiin. Tosin vaihteisiin saa helpommallakin hyvin toimivat kääntömoottorit, Conrad:it.
* Tai ainakin niiden piirilevyjä, niissä taitaa olla 8-DIP kaksois op-amp, L 272M (fiatissa), joka kykenee hoitamaan moottorin.
* Tai ainakin niiden piirilevyjä, niissä taitaa olla 8-DIP kaksois op-amp, L 272M (fiatissa), joka kykenee hoitamaan moottorin.
Re: Ovilukkojen moottorit
Joissain solenoidityyppisissä tämä vastusjuttu on yksinertaisesti korvattu jousilla.
Solenoidi siirtyy ääriasennosta toiseen nopeasti,jousi puristuu kasaan ja semaforin siipi liikkuu hitaasti jousen voimalla.
Solenoidi siirtyy ääriasennosta toiseen nopeasti,jousi puristuu kasaan ja semaforin siipi liikkuu hitaasti jousen voimalla.