jartsa kirjoitti:Tähän perustuukin valintani DB:n kalustoon ja asema yms. rakennuksien hankintaan.Laajat valikoimat ja suht edulliset hinnat,mihin jotkut suomimallit ei ikipäivänä kykene.
Näinhan se tietty on. Aiheen voi valita siltäkin pohjalta, mitä materiaalit maksavat. Ohessa kuvia meidän taloyhtiön kotiradalta, jossa mallien materiaalit eivät paljoakaan ole maksaneet, vaikka aihe onkin suomalainen. Tässä ekassa kuvassa tuo suomalainen veturitalli on rakennettu Kibrin tiililevystä eri tavalla silputen ja katto Evergreenin levystä. Sk3-veturiin ei ole ostettu muuta kuin fillarit, moottori, laakerit ja vaihdelaatikko. Aluskehyskin on veistelty Etolan 0,7 mm:n styreenistä.
Vr4 on rakennettu Märklinin vanhan raadon päälle - no ei siitä käytetty muuta kuin sinkkipainevalualusta. Ostokamaa ovat fillarit, moottori ja pari hammasratasta. Välityssuhde on niinkin hidas kuin 1:150. Koppa on väsätty pitkälti Etolan muovista ja kattilan pellitys jukurttipurkista.
Asemarakennus on veistelty Evergreenin muovilevystä - taatusti halvempi tönö kuin Kibrin massapuristeet. Huru on tietty Mallijunien sarjasta, mutta sehän oli melkoisen edullinen. Saalastin Otson koppa on erään harrastajakaverin kotivalimosta peräisin. Voimansiirto irtohiluista, eli pari matoruuvia ja pari ratasta ynnä yksi motti. Vesitorni sekalaisesta levytavarasta.
Samoilla linjoilla mennään sitten lopuissakin.... eli eipä nämä materiaalit juuri mitään maksa, jos sitä pidetään mittarina. Tässä mielessä Suomi-aihe on ihan OK - ei maksa juuri mitään. Jos nyt sitten haluaisi ostaa vaikka 300 euron rakennusarjan tuonne itse veisteltyjen kaveriksi, niin ei se vielä kovin ihmeesti kokonaisbudjettiin vaikuta.

Tässä kuvassa Tk2 on rakennettu Fleisun alustalle, eli piti ostaa kokonainen veturi riivittäväksi.
