Onkohan järkevää yrittää loiventaa tiukkoja kaarteita laittamalla kaarrepalojen väliin lyhyitä (~60 mm, ~70 mm tai ~90 mm) suoran pätkiä ?
Alkuperäinen kaarre
- 30 astetta, SISÄ/radius=360 mm ja ULKO/radius=437.5 mm
- Tämä on osoittautunut käytännössä liian tiukaksi pitkille matkustajavaunuille - vaunut irtoavat helposti toisistaan
- Ajaminen onnistuu, kun vaunut laittaa tiettyyn järjestykseen
Keskelle lisätty 188.3 mm suora
- Tämä "viritys" on nyt käytössä ja tuntuisi toimivan ongelmitta
Kaarrepalojen väliin lisätty vielä 64.3 mm suoria
- Näitä lyhyitä suoria ei ole kotosalla enkä viitsi niitä ostaakaan, jos tämä idea on "tuhoon tuomittu"
Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Matkustaja
- Viestit: 3
- Liittynyt: 22.07.2007 13:41
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?
Jaa-a, järkeä tai ei. Itse olen tuota tehnyt kovastikin N-skaalan radassani. Eli olen etenkin R1 ja välistä myös R2 kaarteitakin "loiventanut" lähinnä 17.2 mm ja 27,9 mm suorilla palikoilla sekä myös välistä vastakkaisilla saman säteen kaarrepalikoilla tai pykälää isommilla (R2->R3) jne.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?
Hommaan liittynee myös aloituskaarteiden laitto. Voisiko suorapätkien tilalle sopia loivemmat kaarrepätkät. Kotiradassani on kaarteissa alussa (Roco) puolikkaita R10 ja R9, itse kaarteissa R5 ja R6-elementtejä, siten, että kaarre on alussa ja keskiosaltaan loivempi. Näin sain kaarteet alkamaan, vain hieman myöhemmin, suorapituutta vähän lisää. Aloituskaarre saa junan kaarteeseen taittumisen pehmeämmäksi, ei tempaa oitis.
Re: Kaarteen loiventaminen lyhyillä suorilla?
Flexiraiteella (metriraide)voi määritellä sen jyrkkyyden portaattomasti ja pätkiä dremelillä sen sopivaan mittaan/kaarteeseen.