Sr1
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Tervehdys Maksim ja tervetuloa foorumillemme!
Ymmärsin Internet-sivuiltanne ja kirjoituksestasi, että te valmistatte ainoastaan vetureita H0 skaalassa?
Mutta tiedätkö sinä, löytyykö Venäjänmaalta joku, joka valmistaa N-skaalassa näitä Suomeen aikoinaan 1970 luvulla Energomachexportin kautta Novotšerkasskin veturitehtaalta tilattuja SR1 sähkövetureita tai niiden Neuvostoliittolaisia esikuvia? Siis N-skaalassa.
Ymmärsin Internet-sivuiltanne ja kirjoituksestasi, että te valmistatte ainoastaan vetureita H0 skaalassa?
Mutta tiedätkö sinä, löytyykö Venäjänmaalta joku, joka valmistaa N-skaalassa näitä Suomeen aikoinaan 1970 luvulla Energomachexportin kautta Novotšerkasskin veturitehtaalta tilattuja SR1 sähkövetureita tai niiden Neuvostoliittolaisia esikuvia? Siis N-skaalassa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Hyvää päivää, Magnuken! Anteeksi että en ole vastannut kauan. Valitettavasti, en voi neuvoa sinulle ketään, kuka valmistaa vetureita N-skaalassa. Tämä skaala ei se populaari Venäjällä. Vl80 (Del Prado) ja ChS4 (Piko) ovat brändi-malleja. Jos haluat, voin antaa kuvia.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Kiitoksia vihjeestä Maksim. Tuo Pikon ChS4 vaikuttaa varsin lupaavalta "aihiolta" josta voisi tehdä sen neuvostoliittolais/suomalaisen SR1 veturin? Tässä taitaa olla kyseessä aikoinaan Skodan valmistama veturi ja oliko tämä nimenomaan se veturi mitä kutsutaan "Ludmilaksi"?
Ongelmana vain, että tätä ChS4 veturia valmisti Piko ilmeisesti vain DDR aikanaan jonnekin 1980 luvun lopulle, joten sellaisen löytäminenen voi olla aika vaikeata.
Ongelmana vain, että tätä ChS4 veturia valmisti Piko ilmeisesti vain DDR aikanaan jonnekin 1980 luvun lopulle, joten sellaisen löytäminenen voi olla aika vaikeata.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Sr1
Vanhoja pikon vetureita löytyy melko helposti suurilta kansainvälisiltä huutokauppasivustoilta. Varsinkin saksalaiselta osastolta. En tiedä oikein sen soveltuvuudesta, koska telien mukana liikkuu pikon sen ajan vetureissa suunnilleen puolet korista, joten siinä olisi paljon korjattavaa. Muutenkin saattaisi nykytekniikka olla laadukkaampaa jos aikoo ajella sillä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Minulla on myös hieman tuollainen käsitys, että tuo kuuluisa "Taiga Drum" tai "Taigadrummer" olisi itse asiassa se "Ludmilaksi" kutsuttu Skodan valmistama veturi.ealab kirjoitti:Mahtaako "Ludmila" olla sama, kuin "Taigatrommel", Br 120, siis 6-akselinen raskas dieselveturi.
Olen ymmärtänyt, että se lisänimi "Taigan rumpu" tuli siitä, että veturista poistettiin äänenvaimentajat saadakseen siihen lisätehoa taigan ylityksiin hirmu pitkine tavaravaunuletkoineen?
Ehkäpä nimimerkki "Maksim" osaisi kertoa tästä "Taiga Drom" veturista lisää?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Hyvää päivää! Oli iloista lukea teidän mielestä venäjän liikkuvakalustosta, kiitos
Vaikka Venäjä on villi maa, veturit siellä eivät käy äänenvaimentajia ilman
Br120 nimetetään Taigatrommeliksi Saksassa. Venäjällä tämä veturi nimetetään Mashkaksi, koska mallin nimi on M62. "Mashka" on venäjän populaari naisnimi. Taigassa nämä dieselveturit eivät käy pienen tehon vuoksi. Taigassa käyvät sähkövetureita.
"Ludmila" on neuvostoliiton vienti-veturi. Sekin on naisnimi Venäjällä
Saksassa se on Br130/Br132/Br142/Br242. Venäjällä oli vähän näitä vetureita, koska Br130-perustalla tehtiin toinen veturi, 2TE116, "Fantomas".
Skoda valmisti ChSn Tsekissa Venäjää varten Vinterturin (Sveitsi) lisenssilla.
Kuvissa on minun mallit, jonka minä olen tehnyt Picon malleista (Br120 ja Br130).
Ensimäisessä kuvassa on Ludmila eli Br130.
Toisessa ja viimeisessä kuvissa on Mashka eli Br120 eli Taigatrommel.


Br120 nimetetään Taigatrommeliksi Saksassa. Venäjällä tämä veturi nimetetään Mashkaksi, koska mallin nimi on M62. "Mashka" on venäjän populaari naisnimi. Taigassa nämä dieselveturit eivät käy pienen tehon vuoksi. Taigassa käyvät sähkövetureita.
"Ludmila" on neuvostoliiton vienti-veturi. Sekin on naisnimi Venäjällä

Skoda valmisti ChSn Tsekissa Venäjää varten Vinterturin (Sveitsi) lisenssilla.
Kuvissa on minun mallit, jonka minä olen tehnyt Picon malleista (Br120 ja Br130).
Ensimäisessä kuvassa on Ludmila eli Br130.
Toisessa ja viimeisessä kuvissa on Mashka eli Br120 eli Taigatrommel.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Kiitoksia Maksim, että oikaisit sitkeät väärinkäsitykseni siitä Taigatrommelista! Ne ilman äänenvaimentajaa kertomani jutut olin lukenut saksalaisilta pienoisrautatiefoorumeilta.
Mutta, vielä olisi yksi kysymys:
Sanoit, että Taigassa ajetaan sähkövetureilla, eli tarkoitatko nyt sitä kuuluisaa Trans-Siberian rataa, vaiko myös sen jälkeen Neuvostoliiton aikana rakennettua BAM laajennusta?
Mutta, ei kai Trans.Siberian radalla aina ole sähköveturieta käytetty? Onko sinulla tietoa minkälaista kalustoa sillä radalla käytettien ennen sähkövetureita?
Lisäksi, mahtaako jostakin löytyä esim. englannin kielellä kyseisen Trans-Siperian radan historiasta kertovaa kirjaa?
Terveisin,
Kentsu (nimimerkki "magnuken")
ps. Anteeksi uteliaisuuttani, mutta mitä tarkoittaa nimimerkkisi "Hrukach" vai tarkoittaako se mitään?
ps2. Todella hienot nuo sinun Picon vetureista tekemät Ludmila ja Taigatrommel!
Mutta, vielä olisi yksi kysymys:
Sanoit, että Taigassa ajetaan sähkövetureilla, eli tarkoitatko nyt sitä kuuluisaa Trans-Siberian rataa, vaiko myös sen jälkeen Neuvostoliiton aikana rakennettua BAM laajennusta?
Mutta, ei kai Trans.Siberian radalla aina ole sähköveturieta käytetty? Onko sinulla tietoa minkälaista kalustoa sillä radalla käytettien ennen sähkövetureita?
Lisäksi, mahtaako jostakin löytyä esim. englannin kielellä kyseisen Trans-Siperian radan historiasta kertovaa kirjaa?
Terveisin,
Kentsu (nimimerkki "magnuken")
ps. Anteeksi uteliaisuuttani, mutta mitä tarkoittaa nimimerkkisi "Hrukach" vai tarkoittaako se mitään?
ps2. Todella hienot nuo sinun Picon vetureista tekemät Ludmila ja Taigatrommel!
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Sr1
Vielä yksi kysymys jos sallit hyvä Maksim:
Minulla on N-skaalassa veturi Minitrix-12566 eli BR V200 (DR). Tämä taitaa olla se BR120 eli Taigatrommel, vaikka ei ole läheskään yksityiskohdiltaan niin hieno kuin sinun tuolla aikaisemmin esittämäsi Taigatrommeli.
Tällainen siis minulla on N-skaalassa ja siitä varmaan aika helposti saisi pienin maalauksin ihan oikean näköisen:

Minulla on N-skaalassa veturi Minitrix-12566 eli BR V200 (DR). Tämä taitaa olla se BR120 eli Taigatrommel, vaikka ei ole läheskään yksityiskohdiltaan niin hieno kuin sinun tuolla aikaisemmin esittämäsi Taigatrommeli.
Tällainen siis minulla on N-skaalassa ja siitä varmaan aika helposti saisi pienin maalauksin ihan oikean näköisen:
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Sr1
Jos saanen vastata: joo, tuo se taigatrommeli on, ja kyllähän siitä paria pientä yksityiskohtaa vaikka minkä version saa. Ja onhan siitä kaksiosiainenkin 2M62 olemassa. Jos siis lisää tehoa tarvitsee. Mutta sähköveturit lienevät parempi vaihtoehto pääradoilla.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Hyvää päivää, Kentsu! Paljon kiitoksia arviosta minun malleita!
Kaikki Mashka- (M62, Taigatrommel, Br120) ja Ludmila- (TE109, Br130) dieselveturit ovat valmistettu kaupungissa Voroshilovgrad (nyt Lugansk) tehtaassa VZOR. Sinun Taigatrommel-mallisi on valmistettu sielläkin. Jokainen yritys omistaa sen veturin Puolassa tai Saksassa.
Valitettavasti, minä en tiedä mitään englanniksi Trans-Siperian radasta
Tiedän vain venäjäksi.
Ennen sähkövetureita kaytettiin VZORin dieselvetureita, nimittäin TE-3 ("Troika"), 2TE10L ("Luganka"), 2TE10V. Lydinovo-dieselvetureita (Lydinovo on kaupunki Venäjällä), nimittäin TEM2. 1940-1950-luvulla käytettiin höyryvetureita.
Hrukach - se on iso villisika-uros, joka hrukaet kovaa
Sellaista sanaa ei ole, minä keksin sen itse
Se on Luganka, eli 2 TE10L, jotka minä olen valmistunut itsekseni, kayttämättä Picon-veturia.
Kaikki Mashka- (M62, Taigatrommel, Br120) ja Ludmila- (TE109, Br130) dieselveturit ovat valmistettu kaupungissa Voroshilovgrad (nyt Lugansk) tehtaassa VZOR. Sinun Taigatrommel-mallisi on valmistettu sielläkin. Jokainen yritys omistaa sen veturin Puolassa tai Saksassa.
Valitettavasti, minä en tiedä mitään englanniksi Trans-Siperian radasta

Ennen sähkövetureita kaytettiin VZORin dieselvetureita, nimittäin TE-3 ("Troika"), 2TE10L ("Luganka"), 2TE10V. Lydinovo-dieselvetureita (Lydinovo on kaupunki Venäjällä), nimittäin TEM2. 1940-1950-luvulla käytettiin höyryvetureita.
Hrukach - se on iso villisika-uros, joka hrukaet kovaa


Se on Luganka, eli 2 TE10L, jotka minä olen valmistunut itsekseni, kayttämättä Picon-veturia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
Vielä 2M62:sta. Tätä mallia minä olen tehnyt myös. Anteeksi, että se ei ole valmistunut vielä.
Tv_tyyppi on aivan oikeassa, jos lisäteho tarvitaan, käytetään 2M62.
Tv_tyyppi on aivan oikeassa, jos lisäteho tarvitaan, käytetään 2M62.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 300
- Liittynyt: 27.08.2006 19:49
Re: Sr1
Komea malli.
Olen itse hankkinut muutamia kappaleita moottorittomia N skaalan M62 vetureita tarkoituksella tehdä niistä kaksiosaisia. Jotenkin suurella rahalla ostettua veturia kun mieluummin ei sahaisi toivoen, että tulisi joskus kohtuullinen lopputulos. 2TE10M on toinen projekti jota puolestaan on kiva rakennella kun a. niitä näkyy täällä asemalla päivittäin (olen työn puolesta Venäjällä) ja b. sen kulmikkaat muodot ovat suhteellisen helppoja rakentaa styreenistä.
Olen itse hankkinut muutamia kappaleita moottorittomia N skaalan M62 vetureita tarkoituksella tehdä niistä kaksiosaisia. Jotenkin suurella rahalla ostettua veturia kun mieluummin ei sahaisi toivoen, että tulisi joskus kohtuullinen lopputulos. 2TE10M on toinen projekti jota puolestaan on kiva rakennella kun a. niitä näkyy täällä asemalla päivittäin (olen työn puolesta Venäjällä) ja b. sen kulmikkaat muodot ovat suhteellisen helppoja rakentaa styreenistä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 134
- Liittynyt: 01.10.2010 19:28
Re: Sr1
1970-luvulla Venäjällä oli tuottu dieselvaunu, jossa oli käytetty dieseljunan DR-1a osat. Me olemme alkaneet valmistaa tätä mallia.
Tässä valokuvassa te voitte katsoa meidän työtä. Nyt meillä on vain koreja.
Tässä valokuvassa te voitte katsoa meidän työtä. Nyt meillä on vain koreja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Maksim Dementiev
hrukach[ät]yandex.ru
hrukach[ät]yandex.ru