Ajattelin laittaa yhden kuvan ja vähän sepustusta tänne kommentoitavaksenne. Varsinaisesta kotiradasta ei kai voi vielä puhua, koska mitään ei ole vielä tuolle ratapöydälleni kiinnitetty, itse asiassa just tälläkin hetkellä pöytä on tyhjä. Kuvassa pitäisi näkyä sommitelma radan näkyvän osan kiskotuksesta. Joudun raiteiden välisiä etäisyyksiä kasvattaakseni vielä hiukan trimmailemaan suoria osuuksia suuntaan jos toiseen. Olin jo tehnyt vakaan päätöksen, että rata mitoitetaan B- vaunuille enkä koskaan hankin täysimittaisia eli C- vaunuja. Ebaystä hankkimani Lilliputin 303mm pitkä Hupacin lepovaunu romutti tuon vakaan päätöksen. Onneksi penkatonta kiskoa on helppo lyhennellä tarpeen mukaan...
Ratapöydän koko on siis 234cm x 115cm. Valkoiseksi pohjamaalatun 74cm leveän etuosan ja vielä mustaksi maalaamattoman 40cm kapean takaosan välissä on 9mm ura tulevaa maiseman taustalevyä varten. Minimikaarresäde on parissa kohdassa 360mm, muuten kaarresäde on 422mm. Rata on teoriassa tasainen. Ei pisin, vaan vähiten lyhin, junapituus on aika tarkkaan 1400mm ja näitä mahtuisi radalle 4-5 kappaletta. Lisäksi tilaa on yhdelle noin 1100mm järjestelijälle ja sille 3 sarjaa vaihdettavia vaunuja, siis 4-5 kpl tavaravaunuja. Tilaa on siis maksimissaan viidelle läpiajettavalle junalle, joista yksi on nelivaunuinen matkustajajuna ja loput ei-järjesteltäviä tavarajunia, yhdelle dieselvetoiselle järjestelijälle ja olenpa ajatellut pendelöidä yhdellä veturiparilla ihan ilman vaunujakin, aina silloin tällöin. Keskiosan teollisuusraiteet palvelevat jotain melko geneeristä mutta uudehkoa teollisuuslaitosta. Takaosaan tulee maisemoimaton "piiloratapiha" jossa on kolme kappaletta noin 1400mm läpiajettavia raiteita ja kolme lyhyempää pistoraidetta järjestelijän, "veturijunan" ja mahdollisen lähiliikenteen sähkömoottorijunan käyttöön.
Jos jollain on väljät rajat sen suhteen, mitä kalustoa radallaan voi sallia, niin minulla ei... kosken kuitenkaan pysty taloudellisistakaan syistä keräämään kalustoa kovin paljoa, on se helpompaa rajata ajan ja paikan mukaan. Rautateiden avoin käyttö mahdollistaa kuitenkin niin laajan kirjon ja kirjavuuden, että värien puutteeseen ei homma tule kaatumaan

Tiedän hyvin ahtaan tilan aiheuttamat rajoitukset. Näkyvissä olevaa tilaa en tule ahtamaan tuon täydempään raidetta tai monia rakennuksia. Korkeussuunnassakin on tarkoitus pysytellä kohtuuksissa ja välttää suurten vuorten rakentamista. Kuvan katsominen voi silti aiheuttaa lievää pahoinvointia. Suurin osa johtunee ahtaan tilan ja kuvan kääntämisen yhteysvaikutuksesta ja loput itse sommitelman kamaluudesta

Palataan, kommentit ovat enempi kuin tervetulleita, terv. V-P