HO KiskoKalle
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 271
- Liittynyt: 22.01.2008 15:18
HO KiskoKalle
Selasin MJ-Hobbyn sivuja ja törmäsin vihreään, DSB:n suomalaista Ttr-ää muistuttavaan raidetraktoriin: http://www.mjhobby.se/mjhobby/product.a ... =HR%202193 Niitä näkyy olevan kahtakin eri mallia ja hintaa reilun satasen, en tiiä kruunun kurssia nyt.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: HO KiskoKalle
Kyseessä on Hornby/Rivarossin vehje - ei ihan suomalainen, mutta sinnepäin. Alusta on tietty käyttökelpoinen. Tuolle kyseiselle alustalle on suunniteltu konversiosarja Tampellan suunnittelemasta korista. Sarja tulee myyntiin kevättalven aikana.
Viimeksi muokannut LOK, 02.06.2018 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimattomat kuvalinkit poistettu.
Syy: Toimimattomat kuvalinkit poistettu.
-
- Konduktööri
- Viestit: 81
- Liittynyt: 28.09.2009 08:04
Re: HO KiskoKalle
Voisiko tuohon etsisarjaan laittaa mukaan (tai vaikka erikseen, miten vaan) myös pelkät ovet, niin saisi myös sen kulmikkaan suomalaisversion tehtyä? Ja tietysti tikkarit, valot jne. 

-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: HO KiskoKalle
En tiedä mitä tarkoitat "kulmikkaalla suomalaisversiolla", mutta kuvissa näkyvä malli (ja tuleva sarja) esittää Tampellan suunnittelemaa ns. uudempaa mallia, jossa on pienet viistetyt seinänpätkät, eli sitä ulkoisesti kenties "kaikkein suomalaisinta" korimallia, eli tätä http://vaunut.org/kuva/473?m=1&t=Kisko-Kalle Se korimalli millä Tampella aloitti, oli likimain samanlainen muodoltaan kuin alkuperäinen Breuerin neliskulmainen laatikko ja mitä tuo Rivarossinkin malli likimain esittää, eli tämä http://vaunut.org/kuva/11119?m=1&t=Kisko-Kalle Toistaiseksi on tarkoitus tehdä sarja vain uudemmasta mallista.Dv16_2015 kirjoitti:Voisiko tuohon etsisarjaan laittaa mukaan (tai vaikka erikseen, miten vaan) myös pelkät ovet, niin saisi myös sen kulmikkaan suomalaisversion tehtyä? Ja tietysti tikkarit, valot jne.
Jos katsot syövytearkkia tarkemmin, niin tikkarit ovat jo siellä. Lamput ja tunkki taas toteutetaan metallivaluina (=messinki). Lähtökohtana on, että konversiosarja sisältää kaikki osat — myös Tampellan valmistajalaatat sekä silkkipainomenetelmällä painetut siirtokuvat.
-
- Konduktööri
- Viestit: 81
- Liittynyt: 28.09.2009 08:04
Re: HO KiskoKalle
Tarkoitin juuri sitä, että siitä saksalaisemmastakin versiosta voisi tehdä konversiosarjan, eli vain uudet ovet ja pikkuosat.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: HO KiskoKalle
OK. Nyt ymmärsin. Saksalaisessa versiossa on liian pienet ikkunat, joten pelkkä oven vaihtaminen ei riitä. Saksalainen on koottu niittamalla, suomalainen kori koottiin hitsaamalla (Suomessa taisi olla käytössä ainakin yksi Breuerin valmistama niitattu versio — Resiina 2/2006 esittelee aihetta tarkemmin).Dv16_2015 kirjoitti:Tarkoitin juuri sitä, että siitä saksalaisemmastakin versiosta voisi tehdä konversiosarjan, eli vain uudet ovet ja pikkuosat.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: HO KiskoKalle
Joitain, huonolaatuisiksi typistettyjä kuvia Turun ja Hy:n kapistuksista. Ovat kumpikin erityyppistä käyttöä varten.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: HO KiskoKalle
Vielä sisäkuvia Turun 359:stä. Kuvia olen hieman leikannut, tähän tarpeettomia osia,
jotta riittäisi enemmän pikseleitä.Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Matkustaja
- Viestit: 2
- Liittynyt: 20.03.2010 12:24
Re: HO KiskoKalle
Missä tuo hylky- Kalle on kuvattu ja mikä yksilö?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: HO KiskoKalle
Tuo vähän huonokuntoinen ....367 löytyi Hy Knp:n alueelta, jossa on/oli myös paljon muuta kunnostusta kaipaavaa.
Re: HO KiskoKalle
Olisikohan missään minkäänlaista märklinille sopivaa "KolmikiskoKallea" rakennettavana tai ilman?
-
- Konduktööri
- Viestit: 81
- Liittynyt: 28.09.2009 08:04
Re: HO KiskoKalle
Eipä taida... Tuon Rivarossin valmiin Kallen muuttaminen kolmikiskoversioksi ei olisi teknisesti kovin vaikeaa, mutta se on varsin kevyt. Tästä johtuen laahaimen jousivoima varmaan nostaisi Kallea ilmaan niin paljon, ettei se pystyisi liikuttamaan edes itseään. Jonkinlaisena kompromissinä voisi laahaimen asentaa johonkin tavaravaunuun, joka kytkettäisiin Kalleen kiinteästi. Tällaisia välivaunuja on muuten käytetty esikuvassakin, http://vaunut.org/kuva/32102lauri 12 kirjoitti:Olisikohan missään minkäänlaista märklinille sopivaa "KolmikiskoKallea" rakennettavana tai ilman?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: HO KiskoKalle
Maavara vehkeessä on niin pieni, että laahain ei sinne mahdu. Toinen käytännön ongelma on pyöräkertojen mitoitus. Uudessa eurooppalaisessa kalustossa käytetään jo melko yleisesti amerikkalaista pyöräkertojen mitoitusta — tämä pätee myös Kisko-Kalleen. Laipan syvyys on vain 0,7 mm ja pyöränrenkaan paksuus vain 2,5 mm. Tällainen mitoitus aiheuttaa kulkuongelmia jo eurooppalaisessa keskivertokaksikiskovaihteessa, kuten Roco, Piko ja Fleisschmann (tai ylipäätään vaihteissa, joiden toiminta perustuu siihen, että risteyksen ylitse ajetaan laipan varassa) — Märklinistä puhumattakaan (tosin Märklinin eri sarjan vaihteissa on mitoietuseroja).Dv16_2015 kirjoitti:Tuon Rivarossin valmiin Kallen muuttaminen kolmikiskoversioksi ei olisi teknisesti kovin vaikeaa, mutta se on varsin kevyt. Tästä johtuen laahaimen jousivoima varmaan nostaisi Kallea ilmaan niin paljon, ettei se pystyisi liikuttamaan edes itseään. Jonkinlaisena kompromissinä voisi laahaimen asentaa johonkin tavaravaunuun, joka kytkettäisiin Kalleen kiinteästi.
Tähän voisi todeta objektiivisesti — ilman sarvia ja hampaita — jos suomalainen kalusto vähääkään kiinnostaa ja aikoo sellaiseen satsata tulevaisuudessa, niin Märklin on syytä unohtaa. Tiedossani oleva kaikki tulevaisuudessa julkaistava suomalaisaiheinen rakennussarjakalusto on varustettu jenkkifillareilla (kuten myös lähes kaikki tähän asti Suomessa myyty). Jenkkifillaria ei saa kunnolla kulkemaan Märklinin vaihteesta (eikä tämä ole mielipideasia, vaan mittatekninen ja todennettava juttu).