Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Ratavartija
- Viestit: 12
- Liittynyt: 15.12.2008 10:12
Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Hei!
Ostin eBayn kautta Itävallasta ammattimaiselta myyjältä Märklin 36854 BR 185 -veturin lähinnä Sr1:n pohjaksi. Myynti-ilmoituksessa mainittiin veturin olevan uudenveroinen "Artikelzustand: absolut neuwertiger, ladenneuer Zustand" ja ilmoituksen etusivulla mainittiin sana "neu" (uusi). Epäilisin kuitenkin olevan oikeasti vähän käytetty.
Veturi tuli ja näyttää uudelta, mutta pettymyksekseni huomasin pari asiaa:
* Ajovalot palavat vain toisessa päässä (siis kun kulkusuunta vaihtuu, ei uuteen menosuuntaan sytykään valot kuten pitäisi)
* Verrattuna toiseen veturiini Rocon Sr2:een ei käy yhtä kauniilla äänellä, jotenkin rutisee enemmän ja kiihtyy hiukan portaittain
Pystynkö tekemään ajovaloille helposti jotain vai onko yksinkertaisesti rikki? Entä onko rutiseva käynti Rocoon verrattuna Märklinin ominaisuus vai vika?
Tipi
Ostin eBayn kautta Itävallasta ammattimaiselta myyjältä Märklin 36854 BR 185 -veturin lähinnä Sr1:n pohjaksi. Myynti-ilmoituksessa mainittiin veturin olevan uudenveroinen "Artikelzustand: absolut neuwertiger, ladenneuer Zustand" ja ilmoituksen etusivulla mainittiin sana "neu" (uusi). Epäilisin kuitenkin olevan oikeasti vähän käytetty.
Veturi tuli ja näyttää uudelta, mutta pettymyksekseni huomasin pari asiaa:
* Ajovalot palavat vain toisessa päässä (siis kun kulkusuunta vaihtuu, ei uuteen menosuuntaan sytykään valot kuten pitäisi)
* Verrattuna toiseen veturiini Rocon Sr2:een ei käy yhtä kauniilla äänellä, jotenkin rutisee enemmän ja kiihtyy hiukan portaittain
Pystynkö tekemään ajovaloille helposti jotain vai onko yksinkertaisesti rikki? Entä onko rutiseva käynti Rocoon verrattuna Märklinin ominaisuus vai vika?
Tipi
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.01.2007 16:36
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Tämä malli on tunnettu hyvästä ja hiljaisesta kulusta. Montako nopeuspykälää on käytössä, mikä ohjain? Jotain näyttäisi olevan pielessä.
Valot ovat tämän mallin akilleen kantapää, ellei ole huomannut, että "lampunlasit" täytyy työntää korista ulos ennenkuin kori asetaan paikalleen. Muuten on vaarana, että ledit repeytyvät irti. Pintaliitosledejä saa ostaa yksittäin, mutta juottaminen vaatii huikan taitoa. Toisaalta jos rakennat siitä Sr1:n, ei alkuperäisillä valoilla ole käyttöä, joten tässä tapauksessa ei vahinko ole suuri.
Valot ovat tämän mallin akilleen kantapää, ellei ole huomannut, että "lampunlasit" täytyy työntää korista ulos ennenkuin kori asetaan paikalleen. Muuten on vaarana, että ledit repeytyvät irti. Pintaliitosledejä saa ostaa yksittäin, mutta juottaminen vaatii huikan taitoa. Toisaalta jos rakennat siitä Sr1:n, ei alkuperäisillä valoilla ole käyttöä, joten tässä tapauksessa ei vahinko ole suuri.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Sieltä, alppimaisemista on viimeaikoina toimitettu vastaavaa kalustoa. Myös uutena myyty, pari testikierrosta ajettu Bachmannin Russian Decapod (Truman-aihio), joka sitten tökkikin, oikkari virroituksessa. Mutta halvalla sain ja vika oli helppo korjata. Ilmoituksessa myös mainittiin valmistajan sanoin veturissa olevan 5-napainen moottori. Onkin 3-napainen Bühler. Veturi kuitenkin on uusi. Ei mitään kulumiseen viittaavaa. Milläs, kun ei kulkenut kunnolla. Kulumisen näkeekin mm. pyöränkehien pinnoilta ja Märklinin ollessa myös laahaimesta.
Myös koneiston välykset ja puhtaus kertoo jotain.
Myös koneiston välykset ja puhtaus kertoo jotain.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Kyllä rattaat vähän pitävät ääntä. Kuten jo mainittiin, perinteisissä vetureissa. Nämä uudemmat kardaanivetoisetkin ovat hiljaisia muiden valmistajen vastaavien tavoin. Jos rutina on huomattavaa, vaikea sanoa ilman vertailua, niin kapistus vaan tarkempaan syyniin. Kyllä rutinaa saa syntymään, jos jättää "tippakannun" käytön sikseen. Rattaissa ei saisi olla sivuttais-/ kallistusvälystä juurikaan, eikä säteittäisvälystä senkään vertaa, jos kaikki on uutta, tai vastaavaa. Ja tummaa voitelumöhnää ei saisi näkyä. Periaatteessa valot voi aina korjata, hehkulamputkin korvata ledeillä, jne. Olisiko pyörät, virroitin "huonossa hapessa", likaiset?, entä kiskot?, huono kontakti veturin sisällä(valot?)
Viimeksi muokannut ealab, 29.12.2009 23:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
En ihan allekirjoittaisi tuota väittämää, päin vastoin, useimmat viime aikojen veturit on erittäin hiljaisia.jartsa kirjoitti:Tipitii kirjoitti:Rutina on ominaisuus Märklineissä,ei vika.
Meikäläisellä on useita vetureita joista ei käytännössä kuulu yhtään mitään

-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Riippuu voimansiirtotavasta. Märklinin perinteinen tapa on ollut käyttää pelkästään hammasratasvaihteistoa: veto hammasrattailla joka akselille. Tällainen vaihteisto on luonnostaan äänekäs. Äänet saavat kaikukoppamaisesta korista vielä lisää puhtia. Joisssakin uudemmissa höyryvetureissa sen sijaan on ollut käytössä peräti kankivälitys, joka on hiljaisempi.markku55 kirjoitti:En ihan allekirjoittaisi tuota väittämää, päin vastoin, useimmat viime aikojen veturit on erittäin hiljaisia.jartsa kirjoitti:Tipitii kirjoitti:Rutina on ominaisuus Märklineissä,ei vika.
Meikäläisellä on useita vetureita joista ei käytännössä kuulu yhtään mitään
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.01.2007 16:36
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?

Tässä mallissa on keskellä tasavirtamoottori, josta voima välittyy kardaanien kautta teleihin. Kaikki pyörät vetävät ja kaikissa on myös virroittimet. Samaa mallia on myös Trixin versiona, jolloin dekooderi on eri tyyppiä ja laahain puuttuu.
Olen käyttänyt näitä useita, eikä niistä kuulu juuri mitään ääntä.
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Metalliset rattaat pitää enemmän ääntä kun muoviset nykyisin.PeS kirjoitti:
Riippuu voimansiirtotavasta. Märklinin perinteinen tapa on ollut käyttää pelkästään hammasratasvaihteistoa: veto hammasrattailla joka akselille. Tällainen vaihteisto on luonnostaan äänekäs. Äänet saavat kaikukoppamaisesta korista vielä lisää puhtia. Joisssakin uudemmissa höyryvetureissa sen sijaan on ollut käytössä peräti kankivälitys, joka on hiljaisempi.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
Kysyisin: Virroitus myös pyöristä? Silloin ei olisi mikään mahdottomuus käyttää veturin runkoa teleineen myös DC- käytössä, kun vielä vaihtaisi pyöräkerrat...... . Veturin runko Mä Br 185? Lisäkysymys: Onko telirungot metallia.JuhaTelimaa kirjoitti:
Tässä mallissa on keskellä tasavirtamoottori, josta voima välittyy kardaanien kautta teleihin. Kaikki pyörät vetävät ja kaikissa on myös virroittimet. Samaa mallia on myös Trixin versiona, jolloin dekooderi on eri tyyppiä ja laahain puuttuu.
Olen käyttänyt näitä useita, eikä niistä kuulu juuri mitään ääntä.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 420
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Toimimattomat valot ja epätasainen kulku?
En purkanut telejä joten luulen että akseli ja pyöräkerrat on ns yhtä puuta, telirungot on muovia, itse veturin runkokehys on sinkkipainevalua.ealab kirjoitti:Kysyisin: Virroitus myös pyöristä? Silloin ei olisi mikään mahdottomuus käyttää veturin runkoa teleineen myös DC- käytössä, kun vielä vaihtaisi pyöräkerrat...... . Veturin runko Mä Br 185? Lisäkysymys: Onko telirungot metallia.
Ylläpito