Äänieristys
Valvojat: jhr, Hermanni
Äänieristys
Voiko korkin sijaan käyttää solumuovia ( "vaahtokumia" )? Viimemainittu on
varmaankin tehokkaampi, mutta ikä ei välttämättä ole korkin luokkaa?
varmaankin tehokkaampi, mutta ikä ei välttämättä ole korkin luokkaa?
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:34
En oikein suosittelis solumuovia. Varmaankin jotkut ovat käyttäneet sitä mutta uskoisin että se ei ole niin pitkäikäistä kuin korkki.
Korkki kylläkin on kalliimpaa mutta sen saa riittoisaksi kun leikkaa raiteen mukaisia paloja. Jos ajatellaan että isohko pala (noin 60x100cm) on 20 euroa ja siitä leikkelee sopivia suikaleita nin loppujenlopuksi hinta ei ole päätä huimaava.
Korkkiin on myös hyvä leikata viistot ratapenkat, pitäää vain muistaa käyttää terävää esim. mattoveitseä muuten menee turaamiseksi.
Korkin hintoja voi kysellä Siilitien metroaseman lähellä olevasta korkkipisteestä.
http://www.korkkipiste.fi/
Onhan myös olemassa valmista kiskonpohjaa tai ratapenkkaa mutta se on aika hintavaa.
Korkki kylläkin on kalliimpaa mutta sen saa riittoisaksi kun leikkaa raiteen mukaisia paloja. Jos ajatellaan että isohko pala (noin 60x100cm) on 20 euroa ja siitä leikkelee sopivia suikaleita nin loppujenlopuksi hinta ei ole päätä huimaava.
Korkkiin on myös hyvä leikata viistot ratapenkat, pitäää vain muistaa käyttää terävää esim. mattoveitseä muuten menee turaamiseksi.
Korkin hintoja voi kysellä Siilitien metroaseman lähellä olevasta korkkipisteestä.
http://www.korkkipiste.fi/
Onhan myös olemassa valmista kiskonpohjaa tai ratapenkkaa mutta se on aika hintavaa.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 421
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Myöskin depronia käytetään radan äänieristysmateriaalina, sitä saa jopa teollisesti radan alle sopivaksi leikattuna (Tampereen Risteysasemalta esim).
Samaa materiaalia käytetään myöskin parkettilattian äänen ja lämmöneristeenä, lennokkiharrastajat ovat "ottaneet" depronin koneiden rakennusmateriaaliksi ja sitä löytääkin tätä nykyä parhaiten lennokkialan harrastekaupoista.
Samaa materiaalia käytetään myöskin parkettilattian äänen ja lämmöneristeenä, lennokkiharrastajat ovat "ottaneet" depronin koneiden rakennusmateriaaliksi ja sitä löytääkin tätä nykyä parhaiten lennokkialan harrastekaupoista.
Re: Äänieristys
Olen huomannut, että naulat johtavat junan äänen alustaan (liimapuulevy) vaikka raiteen alla on korkkimatto.
Raiteiden kiinnitys liimalla ei kaiketi johda ääntä, koska ei mene korkin läpi, vaiko...?
Tuntuu myös, että sorastus johtaa ääntä alustaan, jäykkä rakenne kun on liimauksen jälkeen. Miten siltä välttyisi?
Raiteiden kiinnitys liimalla ei kaiketi johda ääntä, koska ei mene korkin läpi, vaiko...?
Tuntuu myös, että sorastus johtaa ääntä alustaan, jäykkä rakenne kun on liimauksen jälkeen. Miten siltä välttyisi?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Äänieristys
Itse olen käyttänyt Nochin valmiiksi sorastettua rullassa myytävää ratapenkkaa ja se ainakin eristää erittäin hyvin äänen. Naulauksen kanssa saa vain olla aika tarkkana ettei lyö liian tiukalle, koska tällöin raiteet taipuvat.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Äänieristys
Voisiko myös olettaa, että tuo Nochin materiaali on pitkäikäisempää kuin tavallinen umpisolumuovi?
Kiitos Kentsu muuten vielä siitä N-penkan pätkästä, ainakin minusta tuo materiaali muistuttaa enemmän avosoluista vaahtomuovia kuin umpisolumuovista ja tiheyskin on aika pieni, eli painuu kasaan melko pienellä paineella, toisaalta vaimentaa varmasti tehokkaammin kuin tiheä penkka.
Miten tuo reagoi sorastamisen ja erilaisiin liimoihin?
Kiitos Kentsu muuten vielä siitä N-penkan pätkästä, ainakin minusta tuo materiaali muistuttaa enemmän avosoluista vaahtomuovia kuin umpisolumuovista ja tiheyskin on aika pieni, eli painuu kasaan melko pienellä paineella, toisaalta vaimentaa varmasti tehokkaammin kuin tiheä penkka.
Miten tuo reagoi sorastamisen ja erilaisiin liimoihin?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Äänieristys
Sain kotiratani paljon hiljaisemmaksi 1,5- 2mm huovalla. Tiedä vielä kuinka käyttäytyy sorastuksen jälkeen. Huopakin (askartelu-) on sen verran periksiantavaa, että naulatessa saa olla tarkkana, jotta linjat pysyvät. Ei tiukkaan voikaan lyödä, vain, että pysyy paikallaan. Rata onkin tehty mäntyristikolle laitetulle 75 uretaanilevylle, jossa havuvaneripenkat ja joka on alta auki. Sieltä kaikasi kaluston äänet kuulosuojia vaativalla tavalla.