Radan suunnittelua
Valvojat: jhr, Hermanni
Re: Radan suunnittelua
Tästä yritän lähteä liikkeelle rakentamisessa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan suunnittelua
Tuohon jäisi keskelle tilaa vaikka pienelle kaupungille tai kylälle tai metsälle tms. Vaikuttaa mielenkiintoiselta ratakaaviolta.
Jos käytät digitaalista kaksikiskojärjestelmää, joudut käsittääkseni eristämään tuon muutoin oikosulkevan risteyskohdan joka puolelta muovisilla kiskoliittimillä ja varustamaan sen osalla, joka vaihtaa eristetyn osuuden napaisuuden tarvittaessa itsekseen. Tämän osan toiminta ei ole minulle tuttua, kun omassa radassani ei ole silmukoita.
Jos käytät digitaalista kaksikiskojärjestelmää, joudut käsittääkseni eristämään tuon muutoin oikosulkevan risteyskohdan joka puolelta muovisilla kiskoliittimillä ja varustamaan sen osalla, joka vaihtaa eristetyn osuuden napaisuuden tarvittaessa itsekseen. Tämän osan toiminta ei ole minulle tuttua, kun omassa radassani ei ole silmukoita.
Re: Radan suunnittelua
Terve taas
Nyt näyttää siltä että ratani on pienentynyt kolme kertaa fyysisesti alustan osalta ja nyt löytänyt sen lopullisen
koon johon vaimokin on tyytyväinen. Nälkä kasvaa syödessä tai suunnitellessa.
Puhumattakaan siitä paljonko olen pohtinut ratapohjaa.
Alusta rupeaa olla valmis kohtapuolin ja voin ruveta pohtimaan, mitä rataa tulen ostamaan.
Yrittäkääpä ajaa tuossa radalla kynällä seuraten niin ainakin minä meni monta kertaa sekaisin.
Lähinnä se että missä suunnassa mennään.
Varmasti riittää siis mielenkiintoa hetkeksi tuosta radasta.
Nyt näyttää siltä että ratani on pienentynyt kolme kertaa fyysisesti alustan osalta ja nyt löytänyt sen lopullisen
koon johon vaimokin on tyytyväinen. Nälkä kasvaa syödessä tai suunnitellessa.
Puhumattakaan siitä paljonko olen pohtinut ratapohjaa.
Alusta rupeaa olla valmis kohtapuolin ja voin ruveta pohtimaan, mitä rataa tulen ostamaan.
Yrittäkääpä ajaa tuossa radalla kynällä seuraten niin ainakin minä meni monta kertaa sekaisin.
Lähinnä se että missä suunnassa mennään.
Varmasti riittää siis mielenkiintoa hetkeksi tuosta radasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan suunnittelua
Veikkaan, että joutuisi loiventamaan mäkiä hieman tuossa versiossa. Jotta radat voi olla päällekkäin, pitäisi olla ehkä 7 cm korkeusero. jos kallistuksena pyrkisi 2% rajaan se tarkoittaisi, että lähin vaihde, josta eri tasoille erkaannutaan olisi jossain 1,5 metrinpäässä ja toinen reitti laskisi 2% ja toinen nousisi 2% vaihteesta heti. Varsinkin oikeassa laidassa kurvissa taitaa tulla nyt tosi jyrkkää.
Re: Radan suunnittelua
Takakurvi hieman muutui ja speksit on nyt tälläiset R450, pituus noin 200cm jolle nousu sijoittuu eli prosenteissa noin vajaa 3.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan suunnittelua
3% nousua en kylläkään suosittelisi. Se on jo todella jyrkkä.
Re: Radan suunnittelua
No pakko se on kai teitä uskoa ja kavensin nousun 2,4% luokkaan. Siitä alemmas en edes saa sitä.
Pohja radalle rupeaa olemaan valmis. Lähetän kuvia kohta.
Pohja radalle rupeaa olemaan valmis. Lähetän kuvia kohta.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Radan suunnittelua
Jyrkkään mäkeen kannattaa varmaan laittaa myös yhden kiskopalan siirtymä, eli ettei siirrytä liian äkisti tasaiselta 2,4% nousuun. Siitä kun tulee sellainen keikahdus. Kannattaa laittaa vaikka yksi kiskopala 1,2% siihen väliin tasaamaan keikausta.
Re: Radan suunnittelua
Voi tuonkin tehdä käyttämällä esim.vanerisoiroa alustana,taipuu paljon jouhevammin ja helpommin katkeamatta kuin lastulevy.Nousuna pidän maksimina 2 prossaa metrillä,pidemmätkin junat liikkuvat näissä nousuissa.Haittana tietysti pidemmät nousut ja niiden vaatima tila.Jaska kirjoitti:Jyrkkään mäkeen kannattaa varmaan laittaa myös yhden kiskopalan siirtymä, eli ettei siirrytä liian äkisti tasaiselta 2,4% nousuun. Siitä kun tulee sellainen keikahdus. Kannattaa laittaa vaikka yksi kiskopala 1,2% siihen väliin tasaamaan keikausta.