Piko vs Märklin
Valvojat: jhr, Hermanni
Re: Piko vs Märklin
Markulle:Itseasiassa 2008 luettelo on uusin mulla oleva.Tony:Tuo asia oli tiedossa V60:stä(löytyy Trixinä itseltä),tarkoitin vanhempia Märklinejä jossa oli koppakin metallia yleensä.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Piko vs Märklin
No katsoppa tuota 2008 luetteloa, melkein kaikissa sähkö ja dieselvetureissa on metallinen koppa ja höyryissäkin vain harvoissa kokomuovinen. Höyryissä on useimmiten muovinen hytti ja metallinen höyrykattila.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Piko vs Märklin
Olennaista pienoismallissa ei ole se, mistä materiaalista se on valmistettu, vaan kuinka hyvin valitulla materiaalilla voidaan jäljitellä esikuvansa yksityiskohtia. Noin yleisesti ottaen moderni muovivalu tuottaa terävämmän, tarkemman ja yksityiskohdiltaan rikkaamman lopputuloksen kuin pienoisrautatieteollisuuden käyttämät metallivalut. Tämä hyvin yleinen näkemys aiheesta. Tosin kaikkein korkeimmalle näytettäsiin arvotettavan messinkiset veturit, joide markkinoinnissa oikein korostetaan messinkisyyttä. Messingistä syövytetyt tai messinvaloksilla höystetyt veturit ovat kuitenkin niitä kalliita piensarjavehkeitä.markku55 kirjoitti:No katsoppa tuota 2008 luetteloa, melkein kaikissa sähkö ja dieselvetureissa on metallinen koppa ja höyryissäkin vain harvoissa kokomuovinen. Höyryissä on useimmiten muovinen hytti ja metallinen höyrykattila.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Piko vs Märklin
Kyse ei nyt ollutkaan yksityiskohdista, vaan ihan simppelisti onko metallia vai muovia. 

-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Piko vs Märklin
No, en nyt jaksa kinata näistä Pikojen laadusta, vaan kehoitan, kuten tuolla aikaisemminkin, ostamaan yhden sopivan hintaisen vehkeen kokeeksi ja sitten itse arvioimaan tilannetta. Siis, itseltäni löytyy HO:sta niin Pikon muovi kuin metallivehjettäkin, sekä ennen että jälkeen DDR aikojen. Mutta kyllähän fakta on se, että muovivaluilla päästään parempaan yksityiskohtaisuuteen kuin metalli sellaisella. Näin on edelleenkin tänä päivänä ja on Pikonkin suhuteen.
T. Kentsu
T. Kentsu
Viimeksi muokannut LOK, 27.12.2017 19:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Syy: Laaja keskustelu massojen skaalauksesta siirretty omaksi ketjuksi yleiselle keskustelualueelle.
Syy: Laaja keskustelu massojen skaalauksesta siirretty omaksi ketjuksi yleiselle keskustelualueelle.
-
- Konduktööri
- Viestit: 55
- Liittynyt: 10.01.2009 21:27
Re: Piko vs Märklin
Alkuperäiseen kysymykseen oma vastaukseni:
omistan "uutta" PIKOa muutaman veturin, sekä muutaman vanhaa PIKOa. Ero on tietenkin kuin yöllä ja päivällä, vaikka esikuvat ovat samoja. Mielestäni uusi PIKO ei häpeä esim. ROCOa, jotka omasta kokemuksestani ovat laadultaan heikentyneet viime vuosina. (mm. kolme vioittunutta moottoria uusissa vetureissa). Ja kun nyt puhun PIKOsat en tarkoita hobby-kamaa, jotka ovat asia ihan erikseen.
PeS, muuten esim. PIKOn HObby BR 64 veto on hammasrattaalla takimmaiseen akseliin, josta muivisilla kangilla veto muille pyörille. En voi suositella, nimim. varaosakankia tilaillut. Lisäksi VEB oli myös muistaakseni yksi PIKOn nimellä lännessä myyty.
omistan "uutta" PIKOa muutaman veturin, sekä muutaman vanhaa PIKOa. Ero on tietenkin kuin yöllä ja päivällä, vaikka esikuvat ovat samoja. Mielestäni uusi PIKO ei häpeä esim. ROCOa, jotka omasta kokemuksestani ovat laadultaan heikentyneet viime vuosina. (mm. kolme vioittunutta moottoria uusissa vetureissa). Ja kun nyt puhun PIKOsat en tarkoita hobby-kamaa, jotka ovat asia ihan erikseen.
PeS, muuten esim. PIKOn HObby BR 64 veto on hammasrattaalla takimmaiseen akseliin, josta muivisilla kangilla veto muille pyörille. En voi suositella, nimim. varaosakankia tilaillut. Lisäksi VEB oli myös muistaakseni yksi PIKOn nimellä lännessä myyty.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Piko vs Märklin
OK. Jos kerran voima välittyy muille fillareille kankikoneiston avulla, niin pitäisi varmaan veistellä messingistä kanget, jotta voimansiirto olisi pitkäikäisempi.Juke kirjoitti: PeS, muuten esim. PIKOn HObby BR 64 veto on hammasrattaalla takimmaiseen akseliin, josta muivisilla kangilla veto muille pyörille. En voi suositella, nimim. varaosakankia tilaillut. Lisäksi VEB oli myös muistaakseni yksi PIKOn nimellä lännessä myyty.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Piko vs Märklin
Piko Hobby-sarjojen hintaa-laatu-suhde on mielestäni erittäin hyvä. Pikon halpisdieseleitä kannattaa käyttää esimerkiksi Suomi-mallien alustoina - sen verran edullisia ne ovat.markku55 kirjoitti:Olen Juken kanssa samaa mieltä siitä, että Piko on oikealla hintatasolla oikean laatuista, mutta nuo Lidl'in paketit eivät ole kovinkaan laadukkaita koska ovat ns. Hobbysarjaa, eli hinta/laatusuhde ei välttämättä ole hyvä...
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.01.2007 16:36
Re: Piko vs Märklin
Ostin hiljattain Pikon ICE3-aloituspaketin suomalaisen kiitojunarungon aihioksi. Sarjassa on neliosainen ICE-juna, kiskot kahdella vaihteella sekä ajolaite, jossa on kiihdytyksen säätö. Hintaa paketilla oli 129,-. Olen ollut todella yllättynyt setin korkeasta laadusta. Sekä muovi- että metalliosien työnjälki on aivan erinomaista, moottorissa on kaksi isoa vauhtipyörää ja dekooderille NEM-liitin. Jo tavallisella muuntajalla juna kulkee todella hienosti aivan hitaasta nopeudesta lähtien ja lisäksi äänettömästi. Myös moniväriset painatukset ovat siistejä ja hyvin yksityiskohtaisia. Ihan harmittaa heittää ne pois, käyttöön kun tulee vain lyhennetyt alustat.
Ainakin tässä on aivan erinomainen hinta/laatu-suhde.
Juha
Ainakin tässä on aivan erinomainen hinta/laatu-suhde.
Juha