
Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 421
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Niin löytyi kolmikiskoon sirompiakin vaihteita kuin märklinin omat http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... index.html


Ylläpito
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Ja useampia vaihdemallejakin löytyy, kuten tasapuolinen vaihde ja kaksoisvaihde, joita Märklinin kuvastoissa ei ole taidettu koskaan nähdä.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
"Eikö juuri päästy sopuun siitä, että kaksoisvaihdetta sanotaan kolmitievaihteeksi. Mikä se onkin!"
Nämä kolmikiskovaihteet ovat siistejä. Vaikuttaisivat olevan käsityötä. Ainakin osittain.

Nämä kolmikiskovaihteet ovat siistejä. Vaikuttaisivat olevan käsityötä. Ainakin osittain.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
He..etin hienoja vaihteita, harmi kun olen siirtynyt N-skaalaan.
No, pitää pistää korvan taakse josko mieli vielä muuttuisi.
No, pitää pistää korvan taakse josko mieli vielä muuttuisi.
-
- Ratavartija
- Viestit: 45
- Liittynyt: 04.02.2007 10:24
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
En saanut selkoa onko noita myytävänä vai jonkun harrastajan itselleen tekemiä?
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 421
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Kyllä ne sieltä sivustoilta kappalehintoineen löytyi, elikkä ainakin itse ymärsin että myyntiin ovat tarkoitettu...Pkh kirjoitti:En saanut selkoa onko noita myytävänä vai jonkun harrastajan itselleen tekemiä?
Ylläpito
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Tuo kuvien keskinastaston tyhjä väli vaihteessa ihmetyttää,riittääkö väli laahaimelle vai onko liian suuri?Ottaako laahain tuossa kohdassa kiskoihin kiinni,aiheuttaen oikosulun?
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Kiitos, tämä olikin hyvä linkki. Kaveri tekee vaihteita täysin tilauspohjalta ja tarpeen vaatiessa uusiakin malleja. Ilmeisesti tilauksia riittää, koska toimitusaika on useamman kuukauden.
T. Väiski
Loivissa vaihteissa laahain ottaa kiskoon kiinni ja sen takia tarvitaan kytkentä, jolla kiskokin saadaan virroittamaan laahainta vaihteen asennosta riippuen. Esimerkkikytkentä: http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... trik-k.htmjartsa kirjoitti:Tuo kuvien keskinastaston tyhjä väli vaihteessa ihmetyttää,riittääkö väli laahaimelle vai onko liian suuri?Ottaako laahain tuossa kohdassa kiskoihin kiinni,aiheuttaen oikosulun?
T. Väiski
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Kytkentä viittaa siihen, että sen voi toteuttaa samalla tavalla, kuin 2-kiskovaihteen ristikon. Tarvitaan vain asennosta riippuva vaihtokosketin, joka yhdistää keskikiskon sitä risteävään eristettyyn välikiskoon.
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Tässä voitetaan/menetetään silloin 3kiskojen hyödyt/haitat,palataan 2kiskoisiin ja todetaan se tosiasia että,kaksikisko ilman ratapenkkaa on luonnollisempi vaihtoehto.Miksi Märklin olisi luopunut kokonaan tai asteittain peltikiskoista,ja alkanut valmistaa tätä 2200-sarjan?raidetta.Nykyään on palannut aivan taas peltikiskon tasolle,näissä muovipenkere kiskoissa.Mukamas luonnollisia?ealab kirjoitti:Kytkentä viittaa siihen, että sen voi toteuttaa samalla tavalla, kuin 2-kiskovaihteen ristikon. Tarvitaan vain asennosta riippuva vaihtokosketin, joka yhdistää keskikiskon sitä risteävään eristettyyn välikiskoon.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 971
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Penkalliset raiteet eivät ole ns. "malliraiteita". Uusi penkallisia raiteita on ilmaantunut useille kiskovalmistajille viimeisten 10 vuoden aikana. Märklinin C-kiskon lisäksi myös amerikkalaine Bachmann sekä japanilainen Kato ovat tuoneet sellaiset markkinoille. Niiden etu lattialle koottuina on kiistaton. Harvemmin niistä tosin varsinaisia kiinteitä pienoisrautateitä rakennetaaan.jartsa kirjoitti:Tässä voitetaan/menetetään silloin 3kiskojen hyödyt/haitat,palataan 2kiskoisiin ja todetaan se tosiasia että,kaksikisko ilman ratapenkkaa on luonnollisempi vaihtoehto.Miksi Märklin olisi luopunut kokonaan tai asteittain peltikiskoista,ja alkanut valmistaa tätä 2200-sarjan?raidetta.Nykyään on palannut aivan taas peltikiskon tasolle,näissä muovipenkere kiskoissa.Mukamas luonnollisia?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Väiskin linkissä oleva kytkentä, tai vastaava lienee välttämätön, jos haluaa käyttää vähän luonnollisempia, loivia vaihteita. Mainitusta laahainongelmasta johtuen. 3- kiskoetuja ei menetä. Huom! Vaihteen osien nimitykset.jartsa kirjoitti:Tässä voitetaan/menetetään silloin 3kiskojen hyödyt/haitat,palataan 2kiskoisiin ja todetaan se tosiasia että,kaksikisko ilman ratapenkkaa on luonnollisempi vaihtoehto.Miksi Märklin olisi luopunut kokonaan tai asteittain peltikiskoista,ja alkanut valmistaa tätä 2200-sarjan?raidetta.Nykyään on palannut aivan taas peltikiskon tasolle,näissä muovipenkere kiskoissa.Mukamas luonnollisia?ealab kirjoitti:Kytkentä viittaa siihen, että sen voi toteuttaa samalla tavalla, kuin 2-kiskovaihteen ristikon. Tarvitaan vain asennosta riippuva vaihtokosketin, joka yhdistää keskikiskon sitä risteävään eristettyyn välikiskoon.
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Märklinin valmistamilla vaihteilla tällaista kytkentää ei toki tarvita. Loivimpien K-kiskovaihteiden kaarresäde on 900 mm. Se on tietysti makuasia, mutta minulle tuo on riittävän loiva. Märklinin K-kisko valikoimasta puuttuu kuitenkin esim. loiva kaarrevaihde, jollaisia tämä Weichen-Walter tarjoaa ja jollaisen kanssa tuota kytkentää on käytettävä. Kieltämättä tuolla sivulla oleva yli 5 metrin kaarresäteellä oleva vaihde on todella hieno, mutta harvalla on tilaa tehdä ratapihaa niitä käyttäen.ealab kirjoitti:Väiskin linkissä oleva kytkentä, tai vastaava lienee välttämätön, jos haluaa käyttää vähän luonnollisempia, loivia vaihteita. Mainitusta laahainongelmasta johtuen. 3- kiskoetuja ei menetä. Huom! Vaihteen osien nimitykset.
Re: Vaihtoehtoja Märklinin omille vaihteille?
Tuo asia on totta,kuten totesit.Väiski kirjoitti: Kieltämättä tuolla sivulla oleva yli 5 metrin kaarresäteellä oleva vaihde on todella hieno, mutta harvalla on tilaa tehdä ratapihaa niitä käyttäen.