EMD F7 kirjoitti:Terve!
Laajennuspakkaus 2216
http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html En osaa muokata linkkiä nätimmäksi. Sillä pakatilla saa saman näkösen sivuraiteen tehtyä kuin Pikon Alex paketissa on. Ostin itekki kys Pikon junaradan Lidlistä kun sain halvalla. (80€) Ennestään on Märkliniä (M) vaikka kuinka paljon.
Sanon että nykyään kannattaa hankkia 2-kiskorata. Tietysti ne, ketkä on aikoinaan Märkliniä ostaneet, eivät voi myöntää että aika on ajanut M:n ohi. Märklin on nykyään sitä ihan samaa halvalla tuotettua roskaa kuin muutkin, eli nimestä ei kannata maksaa ylihintaa kun 2-kiskojunat on paljon halvempia.
Se Alex-Hercules mikä mulla on kulkee kauniisti. Mut kyllä vastaava veturi Märkliniltäkin on ihan hyvä.
Monesta Pikon veturista on myös 3-kiskomalli. Katso Pikon sivuilta.
Märklinin tuotehaku:
http://maerklin.de/de/produkte/tools_do ... nbank.html Syötä kohtaan "Artikel-Nr." artikkelinumero, niin löydät tietoa.
Noitten mainitsemiesi alotuspakkausten veturit on teknisesti hyviä, vaikka ovatkin halpatuotantoa. Niissä on tavallisen lelumoottorin näkönen kone, mutta ovat vahvoja vetäjiä ja kulkevat nätimmin mitä vanhemmat, M:n omalla mooottorilla varustetut veturit. Muuten, jos aiot laittaa radallesi ajolangat niin noitte kummankaan veturin virrottimet ovat pelkkiä koristeita, niistä ei oo vadetty kaapalia sisälle veturiin.
Ennoo kokeillu Alex-vaunuja M radalla, 2-kisko- ja 3-kiskoradoissa on pieniä eroja raideleveydessä. Märklinin C-kiskoilla kulkee yleensä 2-kiskovaunut ihan hyvin. Vanhoilla M-kiskoilla oli ongelmia vaihteissa. K-kiskoista en tiiä yhtään mittään. Joku toinen voi selventää noita raideleveysjuttuja enemmän.
Nyt taisi tulla kerrottua enemmänkin mutua kuin tietoa.
Märklin ei ole sen kalliimpi kuin muutkaan kun verrataan samoilla ominaisuuksilla varustettuja settejä tai vetureita keskenään, usein jopa päinvastoin.
Raideleveyksissä ei ymmärtääkseni ole eroja H0 on H0, sitävastoin kiskoprofiilien muodoissa ja korkeuksissa on eroja. Kaksikiskovaunut kulkee hienosti Märklinin radalla, mutta ei päinvastoin, koska Märklinin vaunujen eripuolen pyörät on sähköisesti yhdessä, eli aiheuttaisivat oikosulun kaksikiskojärjestelmässä.
Painotan vielä tuota sähköistyksen helppoutta, Märklin systeemissä ei tarvitse miettia mitään eristyksiä ja muita koukeroita jotta ei vahingossa aiheuttaisi oikosulkuja mm vaihteissa, paluusilmukat saa tehdä miten haluaa, toisin kuin kaksikiskojärjestelmässä.
Märkliniä tarjotaan eBayssä runsain mitoin tosi edulliseen hintaan, joskus jopa puoleen hintaan siitä mikä on suomalaisen liikkeen pyyntihinta.
Suomesta saa myös Märkliniä uutena ja käytettynä muita kanavia pitkin kuin myymälästä, mm Huuto.netistä.
Sen verran Märklinistä vielä, että Märklin tarjoaa yksittäisenä valmistajana laajinta veturimallistoa joissa on kaikki moottorin ja toiminnan äänet jo vakiona. Kun kerran on kokenut äänellisen höyryveturin omalla radalla, niin äänettömissä ei ole oikein mitään kivaa enää.
OT: Olen siirtynyt N-skaalan keräämiseen. Syy Märklin-kaluston vähentämiseen, en siis aio luopua kaikista, on se, että tilat ei anna myöten riittävän ison ja mielenkiintoisen radan rakentamiseen. N-skaala on kaksikiskoa ja siinäpä onkin haastetta miten isomman radan saa ongelmitta sähköisesti toimimaan. Tilaetu on kuitenkin merkittävä, eli N-skaalan (1:160) saa rakennettua lähes neljäsosaan siitä mitä H0:n (1:87).