Märklin ratani

Keskustelua radan rakentamisesta, maisemoinnista, ratapihakaavioista, ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

Hei!

Olen nuori harrastaja ja tällä hetkellä rakennan toista rataani. Vanhaan rataani kyllästyin jo n. viiden kuukauden rakentamisen jälkeen. Päätin rakentaa isomman radan, joka on Märklin digitaali m-raiteilla.
Rakentamista youtube kanavallani ”ModellerTeen” https://www.youtube.com/@ModellerTeen
Olisi mukava, jos tilaisitte kanavani. Etukäteiskiitokset!
Kuvia radasta:
IMG_2028.jpeg
IMG_2029.jpeg


IMG_2030.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Hyvin olet päässyt maisemoinnin makuun! Vaikuttaa lupaavalta, lisää kuvia ja videoita vaan kun projekti etenee!
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

tv_tyyppi kirjoitti: 23.01.2025 14:53 Hyvin olet päässyt maisemoinnin makuun! Vaikuttaa lupaavalta, lisää kuvia ja videoita vaan kun projekti etenee!
Kiitoksia! :D Päivittelen ajan myötä.
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

Noniin!
Päätinpä sitten purkaa radan, kun oli paljon ongelmia. Nousut liian jyrkkiä, huono suunnitelma.

Olisi tarkoitus samalle OSB-levylle alkaa rakentaa ”vanhan” radan raiteilla uusi suunnitelma ja maisema. Olen hieman pähkäillyt pitäisikö maiseman olla Suomi-teema vai vanha kunnon Saksa? Olisi pieni himo tehdä Kuopio-Pieksämäki teemainen rata kun täällä Savossa asutaan.🤔
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Parempi purkaa ja aloittaa alusta nyt kuin siinä naiheessa kun maisemointi on viittä vailla valmis.

Tuo Suomi vai Saksa -kysymys onkin sitten haasteellisempi. Molemmilla puolensa!
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

tv_tyyppi kirjoitti: 31.01.2025 17:38 Parempi purkaa ja aloittaa alusta nyt kuin siinä naiheessa kun maisemointi on viittä vailla valmis.

Tuo Suomi vai Saksa -kysymys onkin sitten haasteellisempi. Molemmilla puolensa!
Mietin tuossa, että Saksa olisi helpompi ja siitä voi saada näyttävämmän kun tekee esim. vuoria. (Suomessa ei ole)
Ja myös kalusto olisi helpompi. Nyt vain sitten suunnittelemaan. :D
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Helpompihan se saksalaisrata olisi joka tapauksessa. Mikä aikakausi olisi mielessä? Kun siinäkin pitänee valita vähintään lähteekö rakentamaan wanhan ajan höyryveturimaailmaa, jotain vähän uudempaa vai haluaako ajella nykyaikaisissa maisemissa modernilla kalustolla. Kullakin aikakaudella puolensa! (videolla sulla näyttää olevan ainakin hollantilainen sarjan 1200 sähköveturi (noin 60-70 -luvun väreissä) ja suht moderni saksalainen dieseli.)
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

tv_tyyppi kirjoitti: 31.01.2025 17:47 Helpompihan se saksalaisrata olisi joka tapauksessa. Mikä aikakausi olisi mielessä? Kun siinäkin pitänee valita vähintään lähteekö rakentamaan wanhan ajan höyryveturimaailmaa, jotain vähän uudempaa vai haluaako ajella nykyaikaisissa maisemissa modernilla kalustolla. Kullakin aikakaudella puolensa!
Tarkoitus olisi ajaa molempia, koska molemmat kiinnostavat. Itselleni ei kuitenkaan ole harmia vaikka maisema olisi 70-lukua ja pari modernia junaa kiitää läpi maiseman. Tarkoitus olisi tehdä jotain 70-luvun maisemaa. Piiloasemankin voisi tehdä, mutta se vaatisi niitä automaattivaihteistoa ym. Enemmän tykkään vanhemmasta kalustosta.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Epäilen että useimmille radoille päätyy ajoittain vähän mitä junia nyt sattuu kuulumaan liikennöitisjän kokoelmaan. Laittele ratakaaviosuunnitelmia tänne jos kaipaat kommentteja.
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

Asiantuntijat, tässä olisi minun Märklin karkea ratasuunnitelmani. Onko tässä jotain virheitä? Mietin, että onkohan liian simppeli. Tilaa kun vain on rajoitetusti. L-muotoinen alue radalle, 300cm X 200cm ( kun otetaan L siipi huomioon ). Kommenteja ja inspiraatiokuvia otetaan vastaan. Kuva Pahoittelut huonosta kuvasta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Vaikuttaa oikein toimivalta suunnitelmalta.

Pari ehdotusta:

Ratapihalle vasemmalle ei kovin pitkää kalustoa saa varastoitua kun raiteitten pituus on parinkymmenen sentin luokkaa. Brughornista voisi kenties laittaa vielä pistoraiteen oikeaan ylänurkkaan päin. Sen voisi ehkä jopa yhdistää oikean alalaidan silmukkaan.

Kienbach Süd on ehkä vähän turhankin lähellä Kienbachin asemaa, joten siitä voisi luopua ja sen voisi yhdistää pääasemaan.
kienbach.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

tv_tyyppi kirjoitti: 03.02.2025 21:56 Vaikuttaa oikein toimivalta suunnitelmalta.

Pari ehdotusta:

Ratapihalle vasemmalle ei kovin pitkää kalustoa saa varastoitua kun raiteitten pituus on parinkymmenen sentin luokkaa. Brughornista voisi kenties laittaa vielä pistoraiteen oikeaan ylänurkkaan päin. Sen voisi ehkä jopa yhdistää oikean alalaidan silmukkaan.

Kienbach Süd on ehkä vähän turhankin lähellä Kienbachin asemaa, joten siitä voisi luopua ja sen voisi yhdistää pääasemaan.

kienbach.jpg
Joo, tuon Kienbach südin voisi liittää kolmanneksi raiteeksi pääasemalle ja ratapihalle voisin kehitellä uuden paikan. Muistetaan, että tämä on vasta karkea suunnitelma ja koko suunnitelma voi muuttua. Vielä olisi kysymyksiä. Saako Märklin 5221 käsivaihteita moottorisoitua ja tehdä esim. ”control panel”, josta vaihteita ohjattaisiin. Näitä raiteita kun on kokoelmassa runsaasti. :?:
Avatar
City-Ilves
Ratavartija
Viestit: 15
Liittynyt: 17.03.2022 19:20

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja City-Ilves »

Tuohan on tosi kivan näköinen suunnitelma, tykkään varsinkin kahdeksikon muodon tuomasta vaihtelusta junan kulkusuuntiin (joskin olen myös samaa mieltä tuosta tv_tyypin ehdottamasta oikean ylänurkan lisäkaarteesta. Sen sijaan olisin eri mieltä Kienbach Südin yhdistämisestä Kienbachiin; koska asemat ovat eri raiteiden varrella, niiden välinen ajomatka on pitkä vaikka fyysinen etäisyys lyhyt. Kaksi asemaa tuolla toisi operointiin enemmän vaihtelua kuin yksi iso Kienbach.

Itse ehkä yrittäisin mahduttaa johonkin toisen pienen ratapihan, teollisuuslaitoksen sivuraiteen tai jotain vastaavaa. Tämä mahdollistaisi tavaraliikenteen kahden liikennepaikan välillä, mikä toisi lisää vaihtelua siihen mitä kaikkea radalla voi tehdä.

Mutta tämä kaikki vain ehdotuksena, ja ihmiseltä joka ei ole koskaan rakentanut senttiäkään Märklin-rataa.
ModellerTeen
Ratavartija
Viestit: 10
Liittynyt: 21.01.2025 17:55

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja ModellerTeen »

Noniin.
Tässä olisi uusi suunnitelma johon olen jo kiintynyt.
Kuva
Kommenteja otetaan vastaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
tv_tyyppi
Lämmittäjä
Viestit: 300
Liittynyt: 27.08.2006 19:49

Re: Märklin ratani

Viesti Kirjoittaja tv_tyyppi »

Vaikuttaa toteuttamiskelpoiselta ratasuunnitelmalta. Eipä tule mitään mieleen mitä ehdottomasti pitäisi muuttaa.

Jotain pienimuotoista pohdiskelua:

Stralburgin aseman laittaisin ehkä hieman kauemmas pöydän reunasta. Ensiksi ettei olisi vaaraa, että juna lentäisi metrin kohti lattiaa ja myös että saisi aavistuksen verran maisemaa reunan ja radan väliin. Voisi myös sijoittaa aseman siten, ettei se olisi aivan pöydän reunan suuntainen.

Oikeaan yläkulmaan voisi laittaa jonkin pistoraiteen (ehkä siellä on tukkien lastauspaikka tai muu pieni teollisuuslaitos) Edellisessäkin suunnitelmassa tosin se kulma oli tyhjä, joten voi olla, että sinulla on hyvä syy jättää se tyhjäksi. Siis hyvä, ettei ole väkisin laitettu jokaista neliösenttiä täyteen rataa, jotta on maisemoinnillekin tilaa, mutta tuo vaikuttaa aika suurelta tyhjältä alueelta.