Märklin-radan lisäsähköt?

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

Palunen2024
Matkustaja
Viestit: 3
Liittynyt: 29.12.2024 17:59

Märklin-radan lisäsähköt?

Viesti Kirjoittaja Palunen2024 »

Meillä on digitaalinen Märklin-rata n. 2 m × 1,3 m ja siitä kaksi pistoraidetta puskureineen sekä aseman sivuraide. Kaksi junaa (höyryveturit+3-5 vaunua). Varsinkin tenderillä oleva veturi hyytyy pienemmällä vauhdilla eikä radalle kärsi kehitellä yhtään korkeuseroa. Iso veturi on käynyt huollossa mutta ei juuri parantunut menohalut. Ollaan imuroitu ja kivellä puhdistettu raiteita. Junat toimivat kyllä vielä radan rakentumisen alkuvaiheessa (digitaalinen isompi starttipaketti). Sitten alettiin lisäämään jatkopalikoita, vaihteita ja pistoraiteita.

Ostin jo 3-lankaista servo-johdinta sekä soveltuvia liittimiä mutta olis kiva saada jonkin sorttinen kaavio, mistä ja mihin lisävirtaa kannattaa piuhoittaa. Jostain luin että lisävirtaa suositellaan vähintään 2 metrin välein. Kannattaako lisävirroitus vetää jotenkin powerista vai kohdasta jossa virtapiuhat on nyt vedetty kiskoon? Löytyykö asiasta jotain sähköistä manuaalia tai videota?

Voiko takerteluongelmat johtua vanhoista, aikoinaan analogisessa perusradassa olleista kiskopätkistä?
Avatar
Jaska
Asemapäällikkö
Viestit: 590
Liittynyt: 09.01.2007 10:58

Re: Märklin-radan lisäsähköt?

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kun rata on digitaalinen, voidaan tuon kokoinen rata hoitaa yhtenä virtapiirinä. Tarkoitus tuolla 2m vältein tapahtuvalla virtasyötöllä on varmistaa virran kulku perille siten, että se ei joudu kulkemaan useitten epävarmasti toimivien liittimien läpi. Mielestäni tuota 2m välein nyrkkisääntöä parempi olisi laskea monenko liitoksen välein lisäsyöttö kytkettäisiin. En ole Märkliniä harrastanut, joten joku muu varmaan osaa paremmin kertoa, miten johdot kannattaa liittää kiskoihin. (2-kisoisissa radoissa usein juotetaan johto suoraan kiskoliittimiin kiinni.)