Suunnittelua
Valvojat: jhr, Hermanni
Suunnittelua
Hei. Sain enoltani pari vuotta sitten vanhaa Pikon, Liman ja Mehanon H0 rataa. Minä innokkaana rautatieharrastajana innostuin heti ja päässä alkoi tulla suuruudenhulluja ajatuksia, kun olin pari pienoisrautatietä nähnyt Sinä kesänä sitten raivattiin sitä varten yksi aitta ja sinne hommattiin lattiana käytettävää levyä (en tiedä onko mikään paras pienoisrautatien pohja). Aitta on talvisin kylmä, kun sitä ei lämmitetä ja kesäisin innostus aina hiipui. En pariin kesään saanut mitään aikaiseksi.
Eilen sitten jysähti mieleen, että kaikki kalusto oli siellä kylmässä ja joskus kosteassakin aitassa! Kävin ne sieltä pelastamassa ja toin tänne sisälle. Samalla heräsi idea meidän yläkerran eteisen raivaamisesta ja että sinne sitten saisin ratani, jos sen saisi jollain ilveellä raivattua ( ). Olen vielä niin nuori, etten itse oikein voi mitään kalustoa tilata, mutta mielessä olisi, että jostain saisin ostettua jonkinlaisen digitaalisen aloitussetin ja sen pohjalta lähtisin rataani tekemään. Nyt olen suunnitellut rataani ja tässä ohessa on piirustus.
Nyt kuitenkin tarvitsisin neuvoa esim. noiden lisälevyjen suhteen, miten olisi mahdollista ne liittää tuohon ja jonkinlainen toivomus olisi saada myös vaihdemoottorit. Sitten se, että millä kiskot kannattaa kiinnittää, minkälainen äänieristys olisi suositeltavaa ja miten yhdistää Liman ja Pikon raiteet toisiinsa? Kannattaako ostaa metrikiskoa?
Tuo suunnitelma on tosiaan vaan jonkinlainen ihan nopeasti tehty ja etenkin vaihteita pitäisi hommata todella paljon lisää, että tuon saisi toteutettua.
Yksi juttu on myös semmoinen, että menin nuo saadessani maalaaman noita vaunuja ja rumiahan niistä tuli
Millä maali kannattaisi irrottaa?
Olen seuraillut täällä olevia keskusteluita, muta päätin nyt tehdä ihan oman aiheen.
Eilen sitten jysähti mieleen, että kaikki kalusto oli siellä kylmässä ja joskus kosteassakin aitassa! Kävin ne sieltä pelastamassa ja toin tänne sisälle. Samalla heräsi idea meidän yläkerran eteisen raivaamisesta ja että sinne sitten saisin ratani, jos sen saisi jollain ilveellä raivattua ( ). Olen vielä niin nuori, etten itse oikein voi mitään kalustoa tilata, mutta mielessä olisi, että jostain saisin ostettua jonkinlaisen digitaalisen aloitussetin ja sen pohjalta lähtisin rataani tekemään. Nyt olen suunnitellut rataani ja tässä ohessa on piirustus.
Nyt kuitenkin tarvitsisin neuvoa esim. noiden lisälevyjen suhteen, miten olisi mahdollista ne liittää tuohon ja jonkinlainen toivomus olisi saada myös vaihdemoottorit. Sitten se, että millä kiskot kannattaa kiinnittää, minkälainen äänieristys olisi suositeltavaa ja miten yhdistää Liman ja Pikon raiteet toisiinsa? Kannattaako ostaa metrikiskoa?
Tuo suunnitelma on tosiaan vaan jonkinlainen ihan nopeasti tehty ja etenkin vaihteita pitäisi hommata todella paljon lisää, että tuon saisi toteutettua.
Yksi juttu on myös semmoinen, että menin nuo saadessani maalaaman noita vaunuja ja rumiahan niistä tuli
Millä maali kannattaisi irrottaa?
Olen seuraillut täällä olevia keskusteluita, muta päätin nyt tehdä ihan oman aiheen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Suunnittelua
Näyttäisi mielenkiintoiselta suunnitelmalta ainakin äkkiä vilkaistuna. Tuo lisäosan ratapihaan voisi liittyä esim. toimiva laskumäki. Vaununirrotuslaite mäen harjalle ja vaunut valuu yksi kerrallaan sopivalle raiteelle. Siinä kohtaa en kuitenkaan laittaisi rataa menemään tunnelissa.juketsu kirjoitti:Nyt olen suunnitellut rataani ja tässä ohessa on piirustus.
Jos eno on pienoisrautatietä joskus hankkinut ja vissiin ollut asiasta kiinnostunut, niin ehkä voisit puhua hänet ympäri jelppimään hieman tukevan rungon aikaansaamiseksi. Nuo lisäpalat voi liittää paikalleen sopivan tukevalla irroitettavalla tavalla ja vetää kiskot paikalleen vasta sitten kun palat on kiinni. Jos pala tarvii irrottaa, pitää raiteet katkaista vaikka pienellä laikalla poikki sauman kohdalta.juketsu kirjoitti:Nyt kuitenkin tarvitsisin neuvoa esim. noiden lisälevyjen suhteen, miten olisi mahdollista ne liittää tuohon
Helpointa olisi varmasti laittaa näkyviin jäävät moottorit, jotka on valmiiksi vaihteeseen sopivat. Johdot vain kiinni ja toimii. Täällä on erilaisia piiloon tulevia moottoreita esitelty paljonkin, mutta ne on hivenen vaativia rakennella.juketsu kirjoitti:jonkinlainen toivomus olisi saada myös vaihdemoottorit.
Rata pysyy sepelöinnin jälkeen oikeastaan paikallaan. Sepelin kiinni pitävä liima pitää samalla radankin aika mukavasti. Äänieristyksessä on mm. korkki ollut aika paljon käytössä. Myös muita vaihtoehtoja on olemassa. Itsellä on korkkia, mutta kyllä sitä ääntä silti kuuluu aika paljonkin. Esim pehmeä matto sopivassa kohtaa lattialla ym. voi imeä ääntä myös jos tulee ongelmaa. Ei kai Pikon ja Liman raiteitten yhdistämien ole mitenkään hankalaa? Luulisi käyvän ihan tuosta vaan. Metrikisko on taivuteltavaa ja olettaisin sen sopivan radassasi varsinkin loiviin kaariin hyvin. Jyrkkiä kaaria kannattaa jopa välttää, mutta jos niitä tekee, ne tulisi ehkä parhaiten palakiskoista.juketsu kirjoitti:Sitten se, että millä kiskot kannattaa kiinnittää, minkälainen äänieristys olisi suositeltavaa ja miten yhdistää Liman ja Pikon raiteet toisiinsa? Kannattaako ostaa metrikiskoa?
Vaarmaan tähän vaikuttaa mitä maalia käytit. Joku joskus käytti jotain viemärin avaamiseen tarkoitettua kemikaalia, mutta en muista minkä maalin poistoon. Toivottavasti ei sula muovit mukana...juketsu kirjoitti:Yksi juttu on myös semmoinen, että menin nuo saadessani maalaaman noita vaunuja ja rumiahan niistä tuli
Millä maali kannattaisi irrottaa?
Suunnittelu kannattaa tehdä huolella ja jos saat apuja joltain aikuiselta, niin se olisi varmasti eduksi vaikeissa kohdissa.
Jos haluat kaksikiskosysteemiä digitaalisena, kannattaa harkita melkeinpä laitteita, jotka toimii DCC-systeemillä. Niitä saa moneltakin valmistajalta, kuten Roco, Lenz, useat amerikkalaiset merkit jne... Itse hommasin postimyynnin kautta Rocoa, mutta siinä ei ole suomenkielisiä manuaaleja mukana. Aikuisen apu olisi varmasti tarpeen, jos jotain säätöjä joutuu muuttamaan.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 332
- Liittynyt: 24.02.2007 12:32
Re: Suunnittelua
Kuvasta ei oikein käy selville kuinka tila on käytettävissä, mutta jos iso levy on seinässä kiinni, ja se on kokonainen lastulevy (1,2 metriä syvä) niin kuinka ajattelit pästä putsaamaan raiteita tuolla takana olevalla asemalla, ja kuinka esimerkiksi teet vaihtotöitä, kun et yltä irrottamaan ja kytkemään vaunuja...
Jos haluat ehdottomasti pitää levyn yhtenäisenä niin ehkä kannattaisi ajatella ratakaavio siltä osin uusiksi että toisitkin sen aseman siihen eteen ja linjaosuuden jättäisit taakse. Levy pitää myös tukea alapulelta niin ettei se pääse taipumaan. Jos teet levyn alle syrjälleen asetetusta laudasta kehän ja panet kehään pari poikkipuuta niin saat radastasi jäykemmän. Jos leikkaat levyyn keskelle esim 60 x 120 cm aukon voit operoida rataa tuosta aukosta, ja yltät siitä ison levyn joka nurkkaan. Tällaisessa tapauksessa kannattanee alapuolinen runkorakenne tehdä niin että aukon reunojen alle tulee laudat ja vaikka loveamalla liität laudat aukon nurkkien kohdalta ja saat näin aukon huolitelluksi. Aukon kokoa miettiessäsi kannattaa ajatella että sovit siellä itse olemaan myös ehkä muutaman lisäkilon kanssa. Jos levy on 120 cm syvä jää levystä jäljelle enää 30 cm eteen ja taakse, mutta päissä on kuitenkin tilaa maisemalle.
pekka
Jos haluat ehdottomasti pitää levyn yhtenäisenä niin ehkä kannattaisi ajatella ratakaavio siltä osin uusiksi että toisitkin sen aseman siihen eteen ja linjaosuuden jättäisit taakse. Levy pitää myös tukea alapulelta niin ettei se pääse taipumaan. Jos teet levyn alle syrjälleen asetetusta laudasta kehän ja panet kehään pari poikkipuuta niin saat radastasi jäykemmän. Jos leikkaat levyyn keskelle esim 60 x 120 cm aukon voit operoida rataa tuosta aukosta, ja yltät siitä ison levyn joka nurkkaan. Tällaisessa tapauksessa kannattanee alapuolinen runkorakenne tehdä niin että aukon reunojen alle tulee laudat ja vaikka loveamalla liität laudat aukon nurkkien kohdalta ja saat näin aukon huolitelluksi. Aukon kokoa miettiessäsi kannattaa ajatella että sovit siellä itse olemaan myös ehkä muutaman lisäkilon kanssa. Jos levy on 120 cm syvä jää levystä jäljelle enää 30 cm eteen ja taakse, mutta päissä on kuitenkin tilaa maisemalle.
Koodi: Valitse kaikki
___
/ /;
/ / ;
/ / ;
/ / ;
/ / /| ;
/ / || ;
/__/ || /
; ; ||/
; ; |
; ; /
; ; /
; ; /
;_ ;/
_____________ _______________
/____________/| /______________/\
\ || | \
/ || | /
\ |__| \/
/ /
\ \/
/ /
______________________________
______________________
/|____/|_______/|___ /|
// // // //
// // // //
/_____/________/_____//
/|____/|______ /|____//
// // // //
// // // //
// // // //
// // // //
/_____/________/_____//
/|____/|_______/|____//
// // // //
// // // //
/_____/________/_____//
|____________________|
______________________
/ /|
/ //
/ //
/ _________ //
/ /|______ / //
/ // / //
/ // / //
/ // / //
/ // / //
/ _________/ //
/ //
/ //
/ //
/_____________________//
|_____________________|
Re: Suunnittelua
En usko, että on kovin kiinnostunut enää, hän oli nuo pienenä ostanut.Jaska kirjoitti:Jos eno on pienoisrautatietä joskus hankkinut ja vissiin ollut asiasta kiinnostunut, niin ehkä voisit puhua hänet ympäri jelppimään hieman tukevan rungon aikaansaamiseksi.
Erilaiset liittimet. (ilmeisesti jotain vanhaa Pikoa)Jaska kirjoitti:Ei kai Pikon ja Liman raiteitten yhdistämien ole mitenkään hankalaa? Luulisi käyvän ihan tuosta vaan.
Jep, tuota en ottanut huomioon, mutta suunnitelma varmasti tulee vielä tuosta muuttumaan.Psi kirjoitti:Kuvasta ei oikein käy selville kuinka tila on käytettävissä, mutta jos iso levy on seinässä kiinni, ja se on kokonainen lastulevy (1,2 metriä syvä) niin kuinka ajattelit pästä putsaamaan raiteita tuolla takana olevalla asemalla, ja kuinka esimerkiksi teet vaihtotöitä, kun et yltä irrottamaan ja kytkemään vaunuja...
Levyn voisi tosiaan paloitella, jos semmoinen tilaisuus joskus eteen sattuisi.Psi kirjoitti:Jos haluat ehdottomasti pitää levyn yhtenäisenä niin ehkä kannattaisi ajatella ratakaavio siltä osin uusiksi että toisitkin sen aseman siihen eteen ja linjaosuuden jättäisit taakse.
Jonkinlainen tukikehikko tuohon alle olisi jotenkin tietenkin saatava. Levyn ei varmaankaan tarvitse tulla seinään kiinni, mutta kuhan joskus sitä pääsen sinne kokeilemaan, niin luulen että osaan suunnitella tuon paremmin.
Mikähän olisi halvin vaihtoehto saada radasta digitaalinen?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Suunnittelua
Nuo vanhat Pikon kiskot rehellisesti sanottuna epäilyttävät. On ehkä syytä harkita uuden raidemateriaalin hankintaa. Sen osa budjetissa on kuitenkin aika vähäinen, mutta vaikutus radan toimivuuteen voi olla suurikin. Mitenkähän lie sen Limakaan laita... Minullakin olisi ollut jotain sekalaista kiskoa jemmassa kun aloitin uusimman projektini, mutta päädyin hankkimaan uutta kuitenkin. Vaihteethan ne eniten kuitenkin maksaa ja jos ne joutuu pääasiassa hommaamaan, niin saman tien vissiin uusisi kiskot kaikkikin.
Starttipaketit on houkuttelevan hintaisia, jos digitaalista haluat. Kun tuota Ollin "Apua aloittelijalle" ketjua lukee, voi tietenkin käydä mielessä, että ostaisi varmuuden vuoksi kotimaiselta jälleenmyyjältä setin, niin saisi varmuutta siihen, että ongelmien sattuessa ne voi helposti myös selvittää asiat. Ulkomailta tilattaessa on hankalampaa jos tulee jotain reklamaatiota, tuen tarvetta tai muuta. Ulkomailta kyllä saa halvemmalla näitä.
Starttipaketit on houkuttelevan hintaisia, jos digitaalista haluat. Kun tuota Ollin "Apua aloittelijalle" ketjua lukee, voi tietenkin käydä mielessä, että ostaisi varmuuden vuoksi kotimaiselta jälleenmyyjältä setin, niin saisi varmuutta siihen, että ongelmien sattuessa ne voi helposti myös selvittää asiat. Ulkomailta tilattaessa on hankalampaa jos tulee jotain reklamaatiota, tuen tarvetta tai muuta. Ulkomailta kyllä saa halvemmalla näitä.
Re: Suunnittelua
Joo, ajattelin jos ainakin kaarteisiin ostaisi metrikiskoa, kun tuolla Model-Expossa varmaan pääsen taas käymään.Jaska kirjoitti:On ehkä syytä harkita uuden raidemateriaalin hankintaa.
Eilen kävi myös ilmi, että saan paljon isomman huoneen käyttööni, kun tuon mikä tuossa suunnitelmassa on.
Re: Suunnittelua
Mitenkäs, kun meinasin tässä joskus nyt sitten tilata Roco aloitussetin. Selasin näitä eri pakkauksia, mutta melkein kaikissa taitaa olla tuota Rocon geoLINE raidetta..
1. Onko Rocolla normaaleilla kiskoilla olevia aloitussettiä?...
2. ...vai pitäiskö minun rakentaa tuo rata kokonaan geoLINEstä?...
3. ...tai ostaa kenties jonkun muun kun Rocon setti, vaikkapa Pikon?...
4. ...vai ostaa Rocon geoLINE-raiteinen setti ja viskata ne geoLINEt johonkin nurkkaan ja yhdistää se ohjain jotenkin normaaliin kiskoon?...
5. ...vai ostaa paloja, joilla nuo saa yhdistettyä normaaliin raiteeseen?...
6. ...vai olenko tajunnut tämän jutun väärin?
Vinkkejä?
Näitä lähinnä katselin:
http://www.tee-usa.com/store/product6665.html
http://www.tee-usa.com/store/product6664.html
Tuo alempi näyttäisi olevan Mallikaupassa 169€
Itse radasta sen verran, että olen suunnitellut äitini kanssa puolen huoneen kokoista, lähinnä seinän vierellä kulkevasta, paloista koostuvasta radasta. Ollaan vaan mietitty, että miten sille saisi hyvän rungon..
Ja sitten vielä, että mitä eroa on H0:lla ja H0e:llä? Ja DC vetureissa on varmaan valmiina digitaalinen dekooderi?
EDIT:
1. Onko Rocolla normaaleilla kiskoilla olevia aloitussettiä?...
2. ...vai pitäiskö minun rakentaa tuo rata kokonaan geoLINEstä?...
3. ...tai ostaa kenties jonkun muun kun Rocon setti, vaikkapa Pikon?...
4. ...vai ostaa Rocon geoLINE-raiteinen setti ja viskata ne geoLINEt johonkin nurkkaan ja yhdistää se ohjain jotenkin normaaliin kiskoon?...
5. ...vai ostaa paloja, joilla nuo saa yhdistettyä normaaliin raiteeseen?...
6. ...vai olenko tajunnut tämän jutun väärin?
Vinkkejä?
Näitä lähinnä katselin:
http://www.tee-usa.com/store/product6665.html
http://www.tee-usa.com/store/product6664.html
Tuo alempi näyttäisi olevan Mallikaupassa 169€
Itse radasta sen verran, että olen suunnitellut äitini kanssa puolen huoneen kokoista, lähinnä seinän vierellä kulkevasta, paloista koostuvasta radasta. Ollaan vaan mietitty, että miten sille saisi hyvän rungon..
Ja sitten vielä, että mitä eroa on H0:lla ja H0e:llä? Ja DC vetureissa on varmaan valmiina digitaalinen dekooderi?
EDIT:
Eli siis H0e vaunut eivät käy H0 radalle ja päinvastoin?mudhoney kirjoitti:H0e kuvaa kapearaiteista rautatietä, Suomen oloissa noin 750mm raideleveydellä olevaa rautatietä ...
Viimeksi muokannut juketsu, 24.02.2008 20:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Suunnittelua
H0e kuvaa kapearaiteista rautatietä, Suomen oloissa noin 750mm raideleveydellä olevaa rautatietä jota ovat olleet esimerkiksi useimmat teollisuuslaitosten ja kaivosten radat sekä Jokioisten rautatie. H0e (lue: kapearaiteessa) on se etu, että jyrkät mutkat ja mäet, ahtaat paikat, ja lyhyet junat näyttävät luonnonmukaisemmalta kuin H0:ssa.juketsu kirjoitti: Ja sitten vielä, että mitä eroa on H0:lla ja H0e:llä?
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Suunnittelua
DCC merkintä viittaa digitaaliseen settiin. DC on tasavirta eli analoginen. Aloituspakkaus kannattaa mielestäni aina olla digitaalinen, jos mielii digitaalista jatkaa. Tästä on tuolla aiemmin kirjoitettu ja todettu, että pelkät digitaaliset peruskamat (jotka sisältyy yleensä starttipakettiin) maksaa irrallisina ostettuna tuon starttipaketin verran tai jopa enemmän. Starttipaketissa siis säästää todella paljon.juketsu kirjoitti:Ja DC vetureissa on varmaan valmiina digitaalinen dekooderi?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Suunnittelua
Eivät. Kapeampi raideväli. Normi-H0:n raideleveys on 16,5mm ja H0e:ssä se on 9mm.juketsu kirjoitti: Eli siis H0e vaunut eivät käy H0 radalle ja päinvastoin?
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 415
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Suunnittelua
On sellaisia sovitekiskoja jolla saa yhdistettyä penkallisen ja penkattomat raideosat keskenään.....juketsu kirjoitti:Mitenkäs, kun meinasin tässä joskus nyt sitten tilata Roco aloitussetin. Selasin näitä eri pakkauksia, mutta melkein kaikissa taitaa olla tuota Rocon geoLINE raidetta..
1. Onko Rocolla normaaleilla kiskoilla olevia aloitussettiä?...
2. ...vai pitäiskö minun rakentaa tuo rata kokonaan geoLINEstä?...
3. ...tai ostaa kenties jonkun muun kun Rocon setti, vaikkapa Pikon?...
4. ...vai ostaa Rocon geoLINE-raiteinen setti ja viskata ne geoLINEt johonkin nurkkaan ja yhdistää se ohjain jotenkin normaaliin kiskoon?...
5. ...vai ostaa paloja, joilla nuo saa yhdistettyä normaaliin raiteeseen?...
6. ...vai olenko tajunnut tämän jutun väärin?
Myös on ollut saatavilla jopa tuohon Pikon "tappiliitoskiskoon" välipalaa jolla sen on saanut yhdistettyä normaalin penkattoman kiskoon (Tosin ei taida missään enään myynnissä olla).
Tosin tuo Pikon peltikisko ei todellakaan hääviä ole.......
Ylläpito
Re: Suunnittelua
Eli siis;Jaska kirjoitti:DCC merkintä viittaa digitaaliseen settiin. DC on tasavirta eli analoginen.
DC on analoginen (tasavirta?)
DCC = digitaalinen
Mutta mitäs sitten AC (vaihtovirta?) sitten pienoisrautateissä merkitsee..?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 361
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Suunnittelua
Kolmikisko-vaihtovirta järjestelmää, jota valmistaa lähinnä vain Märklin.juketsu kirjoitti:Mutta mitäs sitten AC (vaihtovirta?) sitten pienoisrautateissä merkitsee..?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Suunnittelua
Kolmikiskonimitys on ollut hieman harhaanjohtava jo pitkään Märklinin osalta, mutta onko parempaakaan tarjolla.
Kolmatta kiskoa ei varsinaisesti kiskon muodossa ole, vaan sen korvaa kiskojen välissä oleva nastarivi josta veturin laahain saa virran.
Koska molemmissa varsinaisissa kiskoissa on sama virtapiiri, ei mitään paluusilmukoiden jne kytkemisongelmia ole, eli kaikki rataratkaisut onnistuu ilman että ymmärtää höykäsen pöläystä virroituksesta.
Kolmatta kiskoa ei varsinaisesti kiskon muodossa ole, vaan sen korvaa kiskojen välissä oleva nastarivi josta veturin laahain saa virran.
Koska molemmissa varsinaisissa kiskoissa on sama virtapiiri, ei mitään paluusilmukoiden jne kytkemisongelmia ole, eli kaikki rataratkaisut onnistuu ilman että ymmärtää höykäsen pöläystä virroituksesta.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: Suunnittelua
Itse päädyin liki samantapaiseen Rocon aloitussettiin, kuin olit tuossa linkissä harkinnut. Olen ollut tyytyväinen, vaikka täytyypä sanoa, etten tällä hetkellä käytä niitä penkallisia kiskoja. Saatanpa vaikka myydä ne pois kuleksimasta tai sitten laitan ne jossain vaiheessa piiloratapihalle, jos sellaisen väsään. Nyt olen jo aikeissa ostaa uuden saman tapaisen aloitussetin, koska haluaisin toisen ajolaitteen. Voin tosin saada sen melko edullisesti puretusta aloitussetistä eBay:n kautta.
On huomattava, että suomenkielisiä manuaaleja ei sisälly ja teksti on englanniksi tai saksaksi ja melko teknistä lueskeltavaa.
On huomattava, että suomenkielisiä manuaaleja ei sisälly ja teksti on englanniksi tai saksaksi ja melko teknistä lueskeltavaa.