Gg-maitovaunu.
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Gg-maitovaunu.
Kun etäopetus ja kotikaranteeni alkavat käydä tylsäksi...aika kaivaa esille keskenolevat H0-projektit.
Ostin jo aikoja takaperin Mallikaupasta Gg-maitovaunun Jouni Rautiaisen teettämät ruiskupuristeosat. Alustaksi kaiveli romuvaunu laatikosta sopivan mittaisen Fleischmannin vaunun, josta kori oli jo valmiiksi poistettu. Projekti alkoi luonnollisesti irroittamalla pyöräkerrat, joiden metallikehys lähti pois samalla.
Fleisun kytkimekanismi olisi vain tiellä, joten sahasin ensin jiirisahalla kiinnitysnastan poikki, jonka jälkeen kytkivarren pystyi vetämään kolostaan pois. Tämän jälkeen sahasin korokepalan pois, jotta vaunun pääty olisi tasainen uutta kytkintä (Symboda) varten. Samalla sahasin vaunun alkuperäiset puskimet pois, koska päätyseinät tulevat nykyisen ulkopuolelle ja sarjassa on Gg-vaunuun paremmin sopivat puskimet.
Junat-lehdestä 63 (Marraskuu 1997) löytyivät vaunun piirustukset, joille löytyykin käyttöä määriteltäessä erikoisempien osien sijoituksia.
Fleischmannin vaunu oli sopivan mittainen mutta liian kapea, joten ensialkuun liimasin päällekkäin kaksi 1x2 mm styreenisoiroa toisiinsa ja lisäsin sellaiset vaunun molemmille laidoille. Levyttä pitänee kasvattaa vielä ainakin 0,5 mm, jotta vaunu on päätyjensä levyinen.
Ostin jo aikoja takaperin Mallikaupasta Gg-maitovaunun Jouni Rautiaisen teettämät ruiskupuristeosat. Alustaksi kaiveli romuvaunu laatikosta sopivan mittaisen Fleischmannin vaunun, josta kori oli jo valmiiksi poistettu. Projekti alkoi luonnollisesti irroittamalla pyöräkerrat, joiden metallikehys lähti pois samalla.
Fleisun kytkimekanismi olisi vain tiellä, joten sahasin ensin jiirisahalla kiinnitysnastan poikki, jonka jälkeen kytkivarren pystyi vetämään kolostaan pois. Tämän jälkeen sahasin korokepalan pois, jotta vaunun pääty olisi tasainen uutta kytkintä (Symboda) varten. Samalla sahasin vaunun alkuperäiset puskimet pois, koska päätyseinät tulevat nykyisen ulkopuolelle ja sarjassa on Gg-vaunuun paremmin sopivat puskimet.
Junat-lehdestä 63 (Marraskuu 1997) löytyivät vaunun piirustukset, joille löytyykin käyttöä määriteltäessä erikoisempien osien sijoituksia.
Fleischmannin vaunu oli sopivan mittainen mutta liian kapea, joten ensialkuun liimasin päällekkäin kaksi 1x2 mm styreenisoiroa toisiinsa ja lisäsin sellaiset vaunun molemmille laidoille. Levyttä pitänee kasvattaa vielä ainakin 0,5 mm, jotta vaunu on päätyjensä levyinen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Gg-maitovaunu.
Toinen rakennuspäivä alkoi sivu- ja päätyseinien toisiinsa liimauksella. Suorakulmaa ja pikaliimaa apuan käyttäen tämä kävi nopeasti.
Alustaa pitikin lyhentää vielä lisää, sillä otin mitan sivuseinistä mutten muistanut huomioida, että päädytkin täytyy sisällyttää siihen mittaan. Niinpä 90 mm pitkää alustaa piti lyhentää molemmista päistä 1,5 mm, että rungon mitaksi jäi 87 mm.
Toisen päivän päätteeksi maalasin runkoon lisätyt styreenisoirot sekä korin osat kertaalleen Tamiyan XF-69:llä eli Nato Blackilla. Korin osissa musta maali toimii pohjamaalina, koska jäähdytysvaunun valkoinen tarttuu aina vähän huonosti maalaamattomaan muoviin.
Kolmas päivä alkoi miljoonalaatikon tonkimisella, että vaunu saisi puskimet. Päätin hyödyntää Gb-vaunun rakennussarjasta yli jääneet varsipuskimet. Liimauksen jälkeen piti jälleen kokeilla koria rungon ympärille.
Seuraavaksi tuli vuoroon kytkinmekanismin asennus. Koska vaunun runko on matala, kytkinmekanismin kiinnityslevy pitäisi melkein saada pohjalevyyn kiinni. Niinpä päätyihin piti jyrsiä kolot tätä varten.
Jyrsinnän jälkeen oli tullut aika liimata kori runkoon. Ihan jo siksikin, että kytkinmekanismin optimaalisinta kohtaa hakiessa kori ei seilaisi sormissa holtittomasti.
Ennen rungon maalausta, olisi hyvä lisätä siihen jo isoimmat objektit. Ensimmäiseksi valikoituivat lastausovien alle tulevat portaiden runkoraudat.
Kolmannen päivän päätöksenä pohjamaalasin katon ulkopuolen ja rungon kertaalleen Tamiyan Nato Blackilla.
Alustaa pitikin lyhentää vielä lisää, sillä otin mitan sivuseinistä mutten muistanut huomioida, että päädytkin täytyy sisällyttää siihen mittaan. Niinpä 90 mm pitkää alustaa piti lyhentää molemmista päistä 1,5 mm, että rungon mitaksi jäi 87 mm.
Toisen päivän päätteeksi maalasin runkoon lisätyt styreenisoirot sekä korin osat kertaalleen Tamiyan XF-69:llä eli Nato Blackilla. Korin osissa musta maali toimii pohjamaalina, koska jäähdytysvaunun valkoinen tarttuu aina vähän huonosti maalaamattomaan muoviin.
Kolmas päivä alkoi miljoonalaatikon tonkimisella, että vaunu saisi puskimet. Päätin hyödyntää Gb-vaunun rakennussarjasta yli jääneet varsipuskimet. Liimauksen jälkeen piti jälleen kokeilla koria rungon ympärille.
Seuraavaksi tuli vuoroon kytkinmekanismin asennus. Koska vaunun runko on matala, kytkinmekanismin kiinnityslevy pitäisi melkein saada pohjalevyyn kiinni. Niinpä päätyihin piti jyrsiä kolot tätä varten.
Jyrsinnän jälkeen oli tullut aika liimata kori runkoon. Ihan jo siksikin, että kytkinmekanismin optimaalisinta kohtaa hakiessa kori ei seilaisi sormissa holtittomasti.
Ennen rungon maalausta, olisi hyvä lisätä siihen jo isoimmat objektit. Ensimmäiseksi valikoituivat lastausovien alle tulevat portaiden runkoraudat.
Kolmannen päivän päätöksenä pohjamaalasin katon ulkopuolen ja rungon kertaalleen Tamiyan Nato Blackilla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Gg-maitovaunu.
Neljäntenä päivänä aloitin puuhastelun liimaamalla palan hiomapaperia maitoliimalla kattopalan kuperalle puolelle kuvaamaan massakattoa. Sen kun maalaa mustaksi niin muuta ei juuri tarvitakaan. Irroitin vaunun portaat ja katon kävelysillan valurangasta maalausta varten mutta jätin muut osat paikoilleen kokeillakseni kuinka paljon paikkamaalausta tarvitsee harrastaa, kun osat irroittaakin vasta maalauksen jälkeen. Lisäsin vaunun pohjaan myös miljoonalaatikosta löytyneen toisesta vaunusta puretun lisäpainon vakauttamaan vaunun pohjaa.
Viidentenä päivänä sama maalaus jatkui. Detaljiosista ainoastaan katto silta tulee maalata ruskeaksi, muut osat saavat jäädä mustiksi.
Viidentenä päivänä sama maalaus jatkui. Detaljiosista ainoastaan katto silta tulee maalata ruskeaksi, muut osat saavat jäädä mustiksi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Gg-maitovaunu.
Siistiä muovisarjatyötä. Kuvassa syövytesarja-Gg:n alustaa. Valokuvauksen perusteella tehty. Sarja on Mestarimallin. On myös funtsittu loivempi katto-versiota. Siinä on pidempi akseliväli, töitä tulisi. Myös alusta erilainen, eikä esikuvia taida enää löytyä. Se oli alun perin 3-akselinen, oli myös akseli + teli-versioita.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ealab, 21.04.2020 12:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- Matkustaja
- Viestit: 6
- Liittynyt: 10.02.2017 16:25
Re: Gg-maitovaunu.
Hei! Hyvältä näyttää. Nähdäänkö vaunu foorumilla valmiina. Kasasin syksyllä yhdenmuovi- maitovaunun. Nyt työn alla on muovi hdk.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 379
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Re: Gg-maitovaunu.
Tänään pienenä iltahommana liimailin katolle tulevat detaljiosat eli käyntisillan, jääntäyttöluukut, kamina savutorven ja torpedotuulettimet. Osat olin maalannut valurangassa kiinni ollessaan kahteen kertaan Tamiyan Nato Blackilla. Irroitettaessa paljastui luonnollisesti aina pieni kaistale muovin perusväriä, joten maalasin nämä kohdat mustalla tussilla. Osat kiinnitin katolle Loctiten pikaliimalla. Viimeisessä kuvassa katto on näön vuoksi vaunun korin päällä, joka on maalattu kertaalleen jäähdytysvaunun valkoisella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 18.08.2011 11:20
Re: Gg-maitovaunu.
Alkaa olla valmiin näköistä. Jätätkö noin tummuneeksi tuon alun perin valkoisen pinnan vai onko tulossa vielä maalikerros?
Onnistuiko hiomapaperin käyttö kätevästi kuvaamaan massakattoa, eli saiko sen liimaamalla pysymään hyvin paikallaan kaikkialta? Näyttäisi, että onnistui. Hiukan jäykkää nimittäin hiomapaperi ja siksi itse olen epäröinyt käyttää ettei ala reunoista irvistellä.
Itsellänikin noita ja muita Suomi-vaunuja jo aika iso määrä, mutta kokoamatta. Pitäisi kohta alkaa.
Mistähän vaunusta saisi helpoiten (ja halvan) alustan tuohon Gg:een?
Onnistuiko hiomapaperin käyttö kätevästi kuvaamaan massakattoa, eli saiko sen liimaamalla pysymään hyvin paikallaan kaikkialta? Näyttäisi, että onnistui. Hiukan jäykkää nimittäin hiomapaperi ja siksi itse olen epäröinyt käyttää ettei ala reunoista irvistellä.
Itsellänikin noita ja muita Suomi-vaunuja jo aika iso määrä, mutta kokoamatta. Pitäisi kohta alkaa.
Mistähän vaunusta saisi helpoiten (ja halvan) alustan tuohon Gg:een?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 107
- Liittynyt: 22.11.2016 15:56
Re: Gg-maitovaunu.
Rautiaisen erinomaisiin ja superedullisiin muovivaunusarjoihin saa edullisesti alustoja ainakin Rocon halvasta "aloittelija"-vaunusarjasta, jossa on 8 vanhanmallista tavaravaunua. Niitä on eri aikoina saatavana eri maiden rautateiden merkinnöillä, mutta vaunut ovat aina samoja. Ja toimivat hyvin, valmiit lyhytkytkimet jne.
Pieni visuaalinen haitta on se, että jarrupönkät ovat samassa linjassa laakeripesien kanssa, eivätkä siis todellisuudessa osuisi pyöriin, mutta käytännössä tätä ei huomaa, ellei rupea tihruilemaan oikein suurennuslasin kera.
Näiden vaunujen alustoja sitten sovitellaan pituuden mukaan esim. sahaamalla liiat pituudet pois keskeltä tai päistä. Ja lyhimpiä voi vastaavasti pidentää muovista tehdyillä jatkeilla.
Suomessa näitä Rocon halpisvaunusatseja on usein näkynyt Helsingissä ainakin Mallikaupan hyllyssä, ja vieläpä ihan kohtuuhintaan, eli jotakuinkin samaan hintaan kuin mihin niitä myydään Saksassakin!
Niin, ja kiitos mudhoneylle hyvästä rakentelujutusta. Näist' mie tykkään!
Junnailija
Pieni visuaalinen haitta on se, että jarrupönkät ovat samassa linjassa laakeripesien kanssa, eivätkä siis todellisuudessa osuisi pyöriin, mutta käytännössä tätä ei huomaa, ellei rupea tihruilemaan oikein suurennuslasin kera.
Näiden vaunujen alustoja sitten sovitellaan pituuden mukaan esim. sahaamalla liiat pituudet pois keskeltä tai päistä. Ja lyhimpiä voi vastaavasti pidentää muovista tehdyillä jatkeilla.
Suomessa näitä Rocon halpisvaunusatseja on usein näkynyt Helsingissä ainakin Mallikaupan hyllyssä, ja vieläpä ihan kohtuuhintaan, eli jotakuinkin samaan hintaan kuin mihin niitä myydään Saksassakin!
Niin, ja kiitos mudhoneylle hyvästä rakentelujutusta. Näist' mie tykkään!
Junnailija
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!
-
- Ratavartija
- Viestit: 47
- Liittynyt: 18.08.2011 11:20
Re: Gg-maitovaunu.
Sitä tässä kaipaisi, että sattuisi sellainen vaunu vastaan joka sopisi ihan jetsulleen. Vähän kauhistuttaa ajatus sahailla alustaa tai toisaalta liimailla muovipätkiä sivuille tai päihin. Epäilen omassa tapauksessani tuloksen olevan jotain epämääräistä...
Mutta ehkä täydellistä 'mätsiä' ei olekaan tässä tapauksessa (?). Pitänee käydä omat vanhat vaunut läpi ja katsoa josko joku osuisi lähelle.
Vinkkejä otetaan silti vastaan...
Mutta ehkä täydellistä 'mätsiä' ei olekaan tässä tapauksessa (?). Pitänee käydä omat vanhat vaunut läpi ja katsoa josko joku osuisi lähelle.
Vinkkejä otetaan silti vastaan...

-
- Lämmittäjä
- Viestit: 107
- Liittynyt: 22.11.2016 15:56
Re: Gg-maitovaunu.
Tuo kahdeksan vaunun satsi maksaa reilut 60 euroa, eli vajaa 8 euroa kipale! Luulisi siitä voivan alustan tai pari uhrata sahailun opetteluun:-) Eikä se vaikeata ole, mutta hyvää jiirilaatikkoa (esim. X-acto) ja kapeaa, pienihampaista ja suoraa selkäsahaa (esim. X-acto) se kyllä kaipailisi. Rohkeasti kimppuun vaan!
Ja jos tulee liikaa sahailluksi, niin sitten muovisoiroa peliin vaan, ja jos taas liian vähän, niin eikun lisää. Ei siinä oikeastaan voi mennä pieleen, kun vaan saa sahauslinjat pysymään suorina.
Junnailija
(21.4.2020: Juurilaatikko korjattu jiirilaatikoksi:-)
Ja jos tulee liikaa sahailluksi, niin sitten muovisoiroa peliin vaan, ja jos taas liian vähän, niin eikun lisää. Ei siinä oikeastaan voi mennä pieleen, kun vaan saa sahauslinjat pysymään suorina.
Junnailija
(21.4.2020: Juurilaatikko korjattu jiirilaatikoksi:-)
Onko Mikkeliin mänijöitä? Juna män justiisa!