Veturin huolto ja voitelu
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Matkustaja
- Viestit: 1
- Liittynyt: 16.04.2018 17:42
Veturin huolto ja voitelu
Mahtaisiko löytyä linkkiä märklin veturin voitelu ja huolto ohjeisiin. Vuonna -90 ostettu veturi niin nitisee ja natisee. Mitä öljyä ja minne pitäisi lisäillä?
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Veturin huolto ja voitelu
Kaikki laakerit voisi voidella ja pitää voideltuina. Vaikkapa moottori-, tai vaihteistoöljyllä. Myös mekanismin puhtaus on hyvä. Villakoirat pois, myös hammasrattaiden hampaiden väleistä, rattaiden väleistä, jne.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Veturin huolto ja voitelu
Ehdottaisin voiteluun Märklinin omaa öljyä. Käytä öljyä säästeliäästi. Moottorin ja pyörien laakereihin riittää tippa. Liika öljy roiskuu kiskoille ja kerää sitten likaa.
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/7149/
Löytyy Hesasta ainakin Mallikaupasta.
//kari
https://www.maerklin.de/en/products/det ... icle/7149/
Löytyy Hesasta ainakin Mallikaupasta.
//kari
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 217
- Liittynyt: 21.05.2007 22:38
Re: Veturin huolto ja voitelu
Huolto-ohjeita löytyy täältä:
https://www.maerklin.de/en/service/product-database/
Hae veturin numerolla esim 30000, jolloin pääset tuotesivulle. Klikkaa edelleen 'Details' josta sitten löytyy mm. Manuals, Spare parts list, jne.
Toivottavasti pääset näillä ohjeilla hieman eteenpäin.
//kari
https://www.maerklin.de/en/service/product-database/
Hae veturin numerolla esim 30000, jolloin pääset tuotesivulle. Klikkaa edelleen 'Details' josta sitten löytyy mm. Manuals, Spare parts list, jne.
Toivottavasti pääset näillä ohjeilla hieman eteenpäin.

//kari
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Veturin huolto ja voitelu
Minkälaisia vaatimuksia Märklin-mekanismi aiheuttaa voiteluöljylle. Itse käytän kalustomerkistä riippumatta paineilmanaulainöljyä. Ei hassumpaa sekään. Ja onko siinäkään mitään erikoista. Mutta toimii. Öljy kuitenkaan ei saisi olla kapillaarista/liian pientä pintajännitystä. Kuten fillarin ketjuöljy. Leviää pitkin maisemia, kuin "Jokisen eväät", ei pysy laakereissa. Voitelu on parempi, kuin voiteluitta.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 356
- Liittynyt: 28.04.2008 10:26
Re: Veturin huolto ja voitelu
Itse en ole kauheasti kantanut huolta veturien voitelusta.
Olen ostanut DDRTeTeltä lukuisia Pikon ym. DDR aikaisten valmistajien vetureita ja ne olen yleensä saanut käyntiin pulssiajolaitteen avulla, välistä valtavan rohinan säestyksellä. Sitten olen ruikkinut niihin alla näkyviin rattaisiin ja kankiin Ballistol aseöljyä - sen jälkeen toimineet Buiccin lailla!
Olen ostanut DDRTeTeltä lukuisia Pikon ym. DDR aikaisten valmistajien vetureita ja ne olen yleensä saanut käyntiin pulssiajolaitteen avulla, välistä valtavan rohinan säestyksellä. Sitten olen ruikkinut niihin alla näkyviin rattaisiin ja kankiin Ballistol aseöljyä - sen jälkeen toimineet Buiccin lailla!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: Veturin huolto ja voitelu
Tuosta Ballistol-öljystä on ollut juttuja. Pitäisi itsekin kokeilla. Kanget, rattaat ja tietenkin akselit, laakerit, voidellen. Ei sitten esim. Märkliniin tarvitsi laittaa uusia akseleita, kun peltilaakerit syöneet akseleihin syvät urat, kaulat. Uusia akseleita näihinkin 2,5mm:iin, ex. korppuasemasta. Laadukasta, pintakarkaistua, kiillotettua terästä. PIKO, mm. veturissaan Br55, käyttää, tai käytti akseleissaan pitkiä 2,5mm:n laakerineuloja, Sen parempia ei olekaan. Itsekin omissa kohteissani 2 x 21,5mm laakerineuloja, niistä tehtyjä. Runsaasti. Voitelemattomuudesta koettua, Ms-matoruuvipari ei monta kierrosta kestänyt, kun oli jo "jauhona".