H0 Dv12-tekniikkaa
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Näin vorg:ssa kuvia 2608:sta. Etu- ja takaikkunat alumiinipokin?. Onko aina ollut näin, vai vasta remonttien jälkeen. Jos koettaa rakennella masiinaa alkuperäiseen asuunsa. Se jo selvisi, että "tikasikkunan" yläpuolen hantaaki näyttää olevan katonvärinen, joissakin numeroissa, tai veturisarjoissa se on punainen.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Alumiinipokat ja tummennetut tuulilasit tulivat 1980-luvulla.ealab kirjoitti: ↑29.10.2017 22:11 Näin vorg:ssa kuvia 2608:sta. Etu- ja takaikkunat alumiinipokin?. Onko aina ollut näin, vai vasta remonttien jälkeen. Jos koettaa rakennella masiinaa alkuperäiseen asuunsa. Se jo selvisi, että "tikasikkunan" yläpuolen hantaaki näyttää olevan katonvärinen, joissakin numeroissa, tai veturisarjoissa se on punainen.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Kiitos! Saavat sitten olla jo mustatut! Koppakin jo suojalakattu Maston 331:llä. Antaa sen muutama päivä kuivua rauhassa, kovettua. Kestää kulmatkin sitten paremmin kulumisia. Sitten klasit, valot.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 304
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Olisi mukavaa nähdä tämäkin valmiina. 

-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
On sitten valmis! DC-käytölle. On toimivat valot. Vielä äänidekon hankinta ja ämyrin asennus. Sellaiseksi tulee entisestä läppäristä purettu. Sopii pitkittäin konehuoneen "kattoon". Kuunnellaan sitten, minkä sorttinen äänimaailma syntyy? "Emolevynä" Märklin 60946, MTC21-liitäntäinen. Valokuva ei aivan hyvälaatuinen. Hmmh.. antenni ja kaiteet jääneet oikomatta.
Telejä on hieman manipuloitu. Lähinnä ratas/hammasvälyksien tarkistusta, minimointia. Kierretään säätöruuveja vähän ylös, jos näin säätelemällä saadaan välykset ok, niin ok. Muuten aluksi moottorin yläpuolelle pala sähköteippiä. Kierretään laakereita kannattavia kuusiokoloruuveja sen verran, että syntyy juuri havaittava hammasvälys/ hammaskosketukset koko alalta. Siis hampaidenvälinen, ei laakereista johtuvaa.(voitelut!). Samalla saa säädettyä "tassujen" tasaisen kontaktin, tasaisella alustalla. Moottorin alasuoja/piirilevystä irrotetaan kumilevy, josta leikataan 2mm suikaleet, jotka liimataan takaisin moottorin päiden kohdille. Samalla voi piirilevylle juottaa pienet korvakkeet ajosähköä varten. Pyörien mm. putsauksiin, ohjelmointiin. Masiinalla painoa nyt 250g.
Telejä on hieman manipuloitu. Lähinnä ratas/hammasvälyksien tarkistusta, minimointia. Kierretään säätöruuveja vähän ylös, jos näin säätelemällä saadaan välykset ok, niin ok. Muuten aluksi moottorin yläpuolelle pala sähköteippiä. Kierretään laakereita kannattavia kuusiokoloruuveja sen verran, että syntyy juuri havaittava hammasvälys/ hammaskosketukset koko alalta. Siis hampaidenvälinen, ei laakereista johtuvaa.(voitelut!). Samalla saa säädettyä "tassujen" tasaisen kontaktin, tasaisella alustalla. Moottorin alasuoja/piirilevystä irrotetaan kumilevy, josta leikataan 2mm suikaleet, jotka liimataan takaisin moottorin päiden kohdille. Samalla voi piirilevylle juottaa pienet korvakkeet ajosähköä varten. Pyörien mm. putsauksiin, ohjelmointiin. Masiinalla painoa nyt 250g.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ealab, 16.04.2018 12:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 304
- Liittynyt: 28.06.2007 18:19
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Upea siitä tuli!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Kuva telistä. Laitoin korvakkeet käyttösähköä varten. On mm. hyvä putsata pyörät, pyörien. Näkyy myös koplinkisysteemiä. Sen "peti" olisi saanut olla suppeampi, olisi helpompi säädellä korkeutta peltiä taivuttamalla. Toimii lähikytkimilläkin. Häiriönvaimennuskondensaattori lisätty, 3n3/50V. Tuo F-komponentti on sulake, automaattisesti palautuva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut ealab, 25.04.2018 22:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 590
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Hyvää työtä kerrassaan!
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
On tullut eteen tilanne, jossa kaivataan äänidekoa DC-deeveriin. Mieluiten ao. äänillä ja dekoliitäntä MTC21 (märklin-emolevy). Onko näistä tietoa.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Käytimme muutamissa asiakkaille rakennetuissa valmismalleissa ESU 54400 Loksound -lutikkaa. Kajari mahtuu hyvin hyttiin.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Vaikka laitoin vähän lyijyä, sovitettuna kaistaleena konehuoneen kattoon, sain silti sopimaan ämyrin. Se on kotoisin entisestä läppäristä, pitkänä, soukkana. Odottelen äänimaailmaa. Ja jos tulee liiemmälti korkeataajuisia krähinöitä, kuten tavallista, koetan laittaa taajuus-/voimakkuusrajoitusta. Esim. kuristimin. Mutta kuka, mikä saisi tuohon dekoon äänet ja paljon maksaisi. Se nyt ei olisi kynnyskysymys, kun kuitenkin tarvitaan. Pitäisi vielä olla MTC21-liitäntäinen, koska on Mä-emolevy. Niitä on jäänyt muutama reserviin. Ovat käteviä sopiessaan.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 970
- Liittynyt: 17.12.2007 10:03
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Mainitsemassani ESUn lutikassa on äänet valmiina.
-
- Veturinkuljettaja
- Viestit: 1182
- Liittynyt: 21.09.2007 09:49
Re: H0 Dv12-tekniikkaa
Läppärin ämyri toimii hyvin, jo vain dekon perusäänilläkin. Kun ottaa huomioon dekossa mainitun Hifi-äänentoistolaadun. !