Sehän ei siis pidä lainkaan paikkansa että Märklin olisi sen kalliimpi kuin Roco esim, tai muut merkit.
Pari esimerkkiä alla vaikkapa digitaalialoitus paketeista.
Roco 51236 alkaen 155€, sisältää yhden BR 218 dieselveturin, kaksi vaunua, raidesoikion. http://www.haertle.de/product_info.php? ... s_id=11230
Piko 57156 alkaen 159€, sisältää yhden BR 218 dieselveturin, kolme vaunua, paloauton, raidesoikion ja yhden vaihteen sivuraiteella. http://www.neckermann.at/index2.mb1?mb_ ... d=26254621
Fleischmann 89395 alkaen 197.17€, sisältää yhden class 53 höyryveturin, kolme vaunua, kaksi vaihdetta sivuraiteella. https://www.sc99-shop.de/shop/index.php ... eef1608772
Märklin 29755 159.99 sisältää yhden BR 212 dieselveturin, kolme vaunua, paloauton, kaksi vaihdetta sivuraiteella. http://www.haertle.de/product_info.php? ... ts_id=7766
Tuosta kun laskee kaikki mitä pakettiin kuuluu niin Märklin antaa jopa paremman vastineen rahoille kuin Piko!
Entäs veturit, katsotaan vaikka halvimmat digitaaliset veturit...
Roco 63917 Diesel locomotive class 232 232.90€
Piko 51080 Electric locomotive class E 63 172.90€
Fleischmann 64405 Railbus motor car class VT 95 194.50€
Märklin 36871 Tank locomotive 0-6-0T 59.90.
Huomattavaa on että silti Märklinillä on vielä ainakin 10 erilaista digitaalista veturia alle 150€ hintaluokkaan kun muilla valmistajilla ei tietääkseni ole mitään tarjota tuohon hintaluokkaan!
Sitten vaihteiden hinnat.....
Roco 42441 16.10€
Piko 55220 9,90€
Fleischmann 6070 17.75€
Märklin 2265 K kiskovaihde, 13.90€
Ja kiskot (noin 1000mm pitkät flexit).....
Roco 42200 970mm 3.30€
Piko 55209 940mm 3.25€
Fleischmann 6106 800mm 7.50€
Märklin 2205 900mm 9,90€
Suorissa kiskoissa tulee ns takkiin rajusti verrattuna Rocoon ja Pikoon, flaisuun ei hintaero olekkaan enään niin hirveä.
Mutta keskimäärin jos hankkii yhden veturin saa noin 5-7 flexiä samaan hintaan kuin kilpailijalta pelkän veturin, tältä kantilta Märlkin ei tule sen kalliimmaksi kuin muutkaan.
Jos suorat kiskot olisivat vielä Rocon tai Pikon hintaisia niin Märklinhän olisi jopa ylivoimaisesti halvin!
Myöskin se yleinen harhaluulo että kolmikiskoharrastaja olisi "yksin" ja jotenkin riippuvainen Märklinin tuotannosta ei pidä paikkaansa, kaikki suuret eurooppalaiset vamistajat tekevät paljon kolmikiskovetureita (Roco, Piko, Fleischmann, Lilliput ja Brawa ainakin).
Vaunuillahan ei sinänsä ole mitään merkitystä, kaikki edellä mainittujen merkkien vaunut kyllä kulkee aivan hyvin Märklin radalla.
Loppujen lopuksi, minkä järjestelmän sitten kukin valitsee on minusta aivan sama, hyvä vain jos harrastajia saadan lisää tänne kotosuomeenkin.
