
Pahin kaikista, oikeanpuoleinen pääty. En vieläkään käsitä mikä aivopieru minulle tuli seiniä liimatessa, että seinä tuli vinoon ja koska kattoa paikalle sovittaessa huomasin yläreunaan jäävän raon, täytin sen ainoalla käsillä olleella osasella ELI kivijalan palasella, joka olisi kuulunut liimata seinän alaosaan ja sitä myöten seinäkin olisi tullut suoraksi. Myös ikkunankarmeissa on valujäämiä.

Etuseinällä ei ole juuri mitään varsinaista vikaa. Tästä kuvakulmasta huomataan, että ainoa osanen, jonka rakennuksesta aikoinaan maalasin, oli katto.

Vasemmasta päädystä löytyy toiseksi pahin lepsus: en tiedä mitä alkuperäiselle ikkunanpokalle tapahtui mutta olen liimannut kuistin oven yläpuolelle kuuluvan ikkunan (kts. edellinen kuva) väärin päin oikean ristikon eteen.

Takaseinältä löytyy myös paranneltavaa. Toinen lastauslaiturin ovista on väärin päin - kahva on nurkkaa vasten! Lastauslaiturin kohdalle kuuluisi minun mielstäni myös räystäs. Takaseinän ikkunankaremissa ja myös valupurseita ja ne ovat ainoat ikkunat rakennuksessa, joista puuttuvat lasit.
---

Siispä purkamaan rakennusta. Ensimmäisenä luonnollisesti katto piti viipottaa askarteluveitsellä liimasaumoistaan irti, jotta lastauslaiturin oviin ja etenkin vinoon päätyseinään pääsisi käsiksi.

Purkamisen yhteydessä päätin, että koskapa lastauslaiturien ovet tulevat olemaan raoillaan, täytyy rakennukseen tehdä sisälle lattiakin.

UHU:n muoviliima tuntui taaskin periksiantamattomalta mutta liimasaumat murtuivat kun askarteluveitsellä varovasti sahasi saumoja ylhäältä alaspäin. Kivijalan palanenhan on liian lyhyt, joten kivijalkaa täytyy täyttää jollain muulla tavoin.

Kolme neljästä ovesta lähti kivuttomasti irti. Yhden kehys oli sen verran raollaan, että se täytyi liimata uudestaan. Muuten oville riitti vanhojen liimaklönttien raaputtaminen ja valujäämien poisto. Etuseinän laiturin kattotuoli oli myös väärin asennettu, sitä olisi pitänyt kääntää horisontaalisesti 180 astetta. Nyt kaikki valumuotin kiinnikkeistä jääneet reiät näkyivät ulospäin. Siispä kattotuoli ja tukipylväät irti.

Keskellä kattotuolin tukipylväs, laidoilla uudisosia. Puuttuvan ikkunankehyksen liimasin 0,5 x 1,0 mm:n styreenisuikaleista. Oikealla sementtivaunun rakennussarjasta jääneet tikkaat.

Vino seinä on liimattu paikoilleen. Kivijalkaan jääneet aukot täytin Vallejon Plastic Putty -muovitäyteaineella.

Kivijalan kuivuessa aloin maalaamaan seiniä. Periaatteessa originaali tehdasväritys ei ole hassumpi mutta silti ehkä turhan kiiltävä, joten valitsin maaliksi Revellin 16 eli hiekan (sama maali, jolla maalasin asetinlaitetornin puuosat). Laiturin ovien reunukset sekä kattoristikon osat tarvitsivat tummempaa sävyä, joten käytin siihen puuvaunun ruskeaa (VR10).