Alustaksi veturiini on hankittuna Trixin analoginen Br185, joka oli varustettu neljällä yksipolvisella virroittimella. Näistä rakensin käytettävissä olevin keinoin mahdollisimman lähellä esikuvaa olevat suden virroittimet.
Haluaisin kuitenkin virroittimista toimivat myös mahdollisesti veturin virroittamisen suhteen, mutta tehokkaan jousipaineen luominen vaatisi jousituksen täydellistä uudelleen suunnittelua sekä toteutusta ja tätä pohtiessani tulikin ajatus servoilla toimivista virroittimista.
Löysinkin rc-lennokkilaatikostani hommaan mahdollisesti sopivat servot ja kärsivällisesti uh-langoista taittelemalla ja sovittamalla mekaaninen tekniikka saataneen toteutettua, mutta:
Sähköjen kanssa suottaa mennä hieman sormi suuhun, joten löytyisikö täältä kokemuksia tai ideoita asiaan?
Eli ajatus on että virroittimet nousevat ja laskevat esikuvan mukaisesti aina veturin kulkusuuntaa muuttaessa.
Ongelmat / kysymykset:
1. Servot eivät kuitenkaan kestäne jatkuvaa virran syöttöä, joten virransyötön pitäisi katketa aina kun virroitin on saavuttanut ääriasennon?
2. Molemmat virroittimet pitäisi saada laskettua myös yhtäaikaa ala-asentoon (kuljetus, varikolla seisonta).
3. Mistä virta kannattaisi servoille napata ja minkälainen ohjaus servoille pitäisi tai onko ylipäätänsä mahdollista toteuttaa analogisessa veturissa? (itselläni ajatus pyörii jotenkin valojen kanssa samassa).
4. Meneekö kaikki uusiksi jos veturin meinaa digisoida myöhemmin?
5. Kuulin että Rocolla jossain mallissa tämmöinen ominaisuus jo onkin, mutta onko jollakulla tietoa tekniikan toteutustavasta?
Tai onko tämä tuhoon tuomittu idea jo heti kättelyssä?
