LOK kirjoitti:Mukavaa, että
Jaahe ja Jaahen projektit löysivät tiensä myös Veturitalliin. Jälki on komeaa, jatka samaan malliin!
Itse rakennettujen veturien, vaunujen, rakennusten ja maisemien kokoonpanoa yksityiskohtaisesti esittelevät kuvasarjat ovat näiden foorumien suola, ja siksi erittäin tervetulleita. Toivottavasti jaksat valokuvata ja kirjoitella projekteistasi myös jatkossa Veturitalliin: projektien dokumentointi sanoin ja valokuvin, jopa videoiden, on yllättävän raskasta touhua.
Metalliprofiilien ohuuden hyödyt nousevat herkästi arvoon arvaamattomaan, kun alkaa mallailemaan pienoismallivetureita. Kun 0,8-1,0 mm paksun 3D-tulosteseinämän vaihtaa 0,3-0,5 mm:n metallipeltiin, kopan sisälle saa kriittisen, noin millimetrin verran lisätilaa voimansiirron komponenteille ja niiden kiinnityksille. Tämä noin millimetrin ero seinämävahvuudessa saattaa usein ratkaista, mahtuuko moottori paikalleen ja selviytyykö teliveturi halutusta kaarresäteestä kampeutumatta kiskoilta. Sileää metallipintaa on myös ilo maalata, kun pohjamaalauksen yhteydessä ei ole käytännössä lainkaan hiottavaa.
Oletko ajatellut tuottaa vaunujesi ja veturiesi rakennussarjoja tai jopa valmiiksi koottuja pienoismalleja muiden saataville? Lisätarjonta 1980-, 1990- ja 2000-luvun Suomi-kalustolle olisi erittäin positiivista näin harrastajakunnan tulevaisuutta ajatellen.
Kiitoksia ja varmasti jatketaan!
Pyrin päivittelemään projektieni etenemistä aina kun jotain tapahtuu, mutta työni puolesta kesä on kovin kiireistä aikaa ja harrastustoiminta tällöin luonnollisesti etenee välillä vähän hitaammin. Itse olen samaa mieltä, että rakentelu ja aina muutenkin uudet jutut ovat mielenkiintoisia ja toivottavasti saamme nähdä myös muilta paljon rakenteluun liittyvää dokumentaatiota.
Lähdin Hai- vaunujeni suunnittelussa ja toteutuksessa oikeastaan kahdesta perusajatuksesta liikkeelle, jotka olivat että en käytä luovuttajavaunuja ja hyvään lopputulokseen olisi päästävä ilman kittausta ja sen tuomia hiomisia. Hajuakaan ei ollut että onnistuuko se, mutta hyvin se meni ja itse olen lopputuloksiin tyytyväinen. Metallit ja niiden työstäminen on minulle tuttua ja alusta asti on ollut selvää, että eri metalleista tulen mallejani rakentamaan.
Minulla on mallina lainassa 3D-tulostettu Dv12:n koppa, jossa konepeiton seinämävahvuus on 2mm
Eli käyttämällä 0,5mm alumiinipeltiä päästään yhteensä jopa 3mm avarampaan tilaan konepeittojen sisäpuolella.
Ainakin tämän ensimmäisen Dv12:n kohdalla jouduin tinkimään periaatteistani ja ostamaan luovuttajaveturin tekniikalle ja teleille. Löysin Ebaysta vanhemman Rocon digitaalisen BR215:n, jossa on RP25-normin pyörästöt, mutta myös muhkeat metallivalutelit. Telit ovat jykevät ja painavat, mutta vaativat myös kaiken mahdollisen tilan konepeittojen sisäpuolelta. Moottorin joudun vaihtamaan huomattavasti pienempään.
Rakennussarjoja olen miettinyt ja oikeastaan osa noista kahdeksasta Hai-kopasta on jo alustavasti myyty eteenpäin. Käytännössä kaikki osat on tuotettavissa, mutta muutaman osan suunnittelua ja toteutusta vien hieman eteenpäin ennen kuin käsissä olisi myytävä sarja.
Lisäksi suunnittelupöydällä on tällä hetkellä siniset vaunut ja IC2-vaunut, mutta niistä lisää myöhemmässä vaiheessa