Käytän omien Kbp-vaunujeni pohjamaalaukseen edullisia, helppokäyttöisiä sekä laajasti saatavilla olevia
Mastonin spraymaaleja. Osat pohjamaalataan erillään, jotta osien hiominen olisi helpompaa.
Nailoniset 3D-tulosteet kestävät erinomaisesti useimpien maalien liuottimia sekä maalinpoistoaineita, joten käyttämieni maalien tilalla voi käyttää sangen vapaasti sekä turvallisin mielin myös muita (täyte)pohjamaaleja tai kittejä. Erilaisten kemikaalien soveltuvuuden vaunujeni PA2200-nailonille voi tarkastaa oheisesta englanninkielisestä oppaasta:
https://web.archive.org/web/20201013155 ... PA2200.pdf. Tiedot löytyvät oppaan loppuosasta. Itselle sopivimpien pohjustusaineiden valinnassa voi puolestaan hyödyntää tältä foorumilta löytyvää
3D-tulosteiden maalaus -ketjua, johon on koottu neuvoja sekä kokemusperäistä tietoa aiheesta.
Käyn seuraavissa kappaleissa yksityiskohtaisesti läpi, miten olen suorittanut Kbp-vaunujeni pohjustuksen. Olen kehitellyt omaa pohjustusmenetelmääni hivenen eteenpäin aiemmista maalaukseen liittyvistä postauksistani. Kerron samalla, minkä asian johdosta olen päätynyt tekemään asiat tietyillä tavoilla. Aiheesta voidaan tarvittaessa virittää laajempaa keskustelua
3D-tulosteiden maalaus -ketjuun.
Valmistelut
Ennen pohjamaalausta tuen pikkuosat aaltopahvin palaseen kiinni (katso alapuolen kuva). Puskimet, vaunujen päätyelementit sekä astimet pysyvät tukevasti paikallaan, kun pahviin tekee reiät päätyjen ja puskimien ohjaintapeille sekä astimien varsille. Painesäiliöt ja kylkien pylväät olen liimannut ohjaintapeistaan pahviin pienellä määrällä
Micro Kristal Klear -liimaa (
Erikeeperin kaltainen liima, joka kuivuu nopeammin ja on joustavampaa). Kokeilin pylväiden ja painesäiliöiden tukemista myös maalarinteipillä, mutta teipin liimauksella oli ikävä taipumus pettää maalien sisältämien liuottimien vaikutuksesta. Maalarinteippi soveltuu kuitenkin hyvin jarruvivun kotelon kiinnittämiseksi alustaan.
(Voisin kokeilla vastaisuudessa myös ilmastointiteippiä pylväiden ja painesäiliöiden tukemiseen, jolloin välttyisin tarpeettomalta liimailulta.

)
Suojaan pyöränkannattimien laakeripesät maskeerausteipin palasilla (
Tamiyan keltainen maskeerausteippi), jonka jälkeen tuen pyöränkannattimet viistetyillä tulitikuilla kiinni pyöritettävään maalaustelineeseen. Maalaustelineenäni toimii
Bilteman juotosteline (5 €), joka on suojattu muovipussilla maaliroiskeiden välttämiseksi. Vaunurunko lepää maalauksen aikana parin tulitikun välityksellä maalausalustan päällä, jotta vaunu koskisi mahdollisimman harvasta pisteestä maalausalustaan (Kuivuva runko ei näin toimittaessa jämähdä kiinni maalausalustaan).
Pikkuosat kiinnitettyinä maalaustelineisiin.JPG
Rakennussarjojeni spraymaalausvaiheet olen suorittanut taloyhtiöni pihamaalla kahdesta pahvilaatikosta rakennetussa maalauslaatikossa. Laatikosta löytyy kuva
aiempien rakennussarjojeni kokoonpano-ohjeesta. Laatikko antaa suojaa tuulelta sekä tuulen kuljettamilta roskilta. Maalauslaatikon sisätilan olen vuorannut sanomalehdillä, joita vaihdan säännöllisin väliajoin maalipölyn kertymisen estämiseksi. Noudatan spraymaalipullojen kyljistä löytyviä suihkutusetäisyyttä, maalauslämpötiloja sekä ilmankosteudelle määritettyjä raja-arvoja koskevia ohjeita.
Pohjamaalauksen suorittaminen
Aloitan Kbp-rungon pohjamaalauksen asettamalla vaunun ylösalaisin maalausalustalle, jonka jälkeen suihkutan rungon alapinnoille, kylkiin sekä päätyihin ohuehkon kerroksen
Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520. Musta spraypohjamaali estää valon kajastuksen rungon läpi. Annan mustan maalikerroksen vetäytyä noin viisi minuuttia, jonka jälkeen jatkan alustan pohjamaalausta
Mastonin punaruskealla pohjamaalilla numero 519. Punaruskea pohjamaali on hyvä valinta rungon pohjamaalaukseen, sillä se ei paista yhtä herkästi pintamaalikerroksen läpi kuin musta pohjamaali. Levitän punaruskeaa pohjamaalia useita ohuita kerroksia ja useasta eri suunnasta maalia suihkuttaen, jonka jälkeen jätän rungon kuivumaan 10 minuutiksi. Toistan käsittelyn, jonka jälkeen jätän rungon kuivumaan 20-25 minuutiksi.
Kuivauksen jälkeen käännän rungon varovasti oikeinpäin ja tuen rungon kahden tulitikun välityksellä maalausalustalle runkopalkeistaan. Tulitikut jättävät runkopalkkien maalipinnoille vain kevyet painaumat, jotka siistitään rungon hiomisen yhteydessä. Pohjamaalaan rungon yläpinnat, kyljet sekä päädyt edellä mainitulla punaruskealla maalilla. Jälleen 10 minuutin odotus, ja maalauksen toistaminen. Rungon annetaan tämän jälkeen kuivua 7 vuorokautta.
Rakennussarjan pikkuosat olen maalannut samalla tekniikalla. Olen tosin käyttänyt pikkuosissa vain
Mastonin mustaa spraypohjamaalia numero 520: ei tarvitse näin odotella mustan maalikerroksen kuivahtamista ennen seuraavan sävyn levitystä. Pikkuosat on helppo pohjamaalata kauttaaltaan samalla maalauskerralla, joten käsittelyn suorittaminen kahdesti riittää hyvin pikkuosille (10 minuutin kuivausaika käsittelyiden välissä).
Osien hiominen ja toinen pohjamaalaus
Hion kuivuneet 3D-tulosteet käsipelillä käyttäen vesihiomapapereita (karkeudet 800, 1000 ja 1500). En ole käyttänyt hiomisessa vettä, jotta selviäisin seuraavaan maalausvaiheeseen ilman osien kuivattelua (3D-tulostettu nailon on huokoista materiaalia ja imee siksi itseensä sangen herkästi vettä. Veden täydellinen haihtuminen onteloista voi viedä vuorokausia).
Olen tavallisesti hionut pikkuosat käyttäen ainoastaan karkeutta 1000. Irroitan pikkuosat pahvista, jonka jälkeen hion pikkuosista vain näkyvimmät rosot pois. Suurinta huomiota kaipaavat alueet löytyvät puskinlevyjen, pylväiden sekä pyöränkannattimien jarrurakenteiden reunoista.
Hiomisen jälkeen pohjamaalaan
pikkuosat toistamiseen käyttäen
Mastonin kirkasta mustaa spraymaalia numero 122. Ainoa poikkeus on jarruvivun kotelo, jonka olen pohjamaalannut toistamiseen käyttäen
Mastonin kirkasta harmaata maalia numero 800. Harmaa maali on jarruvivulle parempi vaihtoehto, sillä musta pohjamaalikerros paistaisi hyvin herkästi jarruvivun keltaisen pintamaalikerroksen alta. Harmaa maali vaikuttaisi kokemukseni perusteella olevan kirkasta mustaa maalia huomattavasti herkemmin valuvampaa, joten suosin tästä syystä muiden pikkuosien pohjustuksen viimeistelyyn kirkasta mustaa maalia.
Pikkuosien toisessa pohjamaalausvaiheessa olen käyttänyt aiemmin mainitsemaani maalaustekniikkaa: levitän tosin tällä kierroksella hivenen ohuempia maalikerroksia.
Mastonin kirkkaat maalit ovat aiemmin käytettyjä pohjamaaleja juoksevampia, minkä vuoksi kirkkaat maalit hakeutuvat oikeita pohjamaaleja tehokkaammin pintojen epätasaisuuksien pohjille. Kirkkaat maalit eivät kuitenkaan ole hiontaominaisuuksiltaan yhtä hyviä kuin aidot pohjamaalit: en tämän vuoksi käytä pelkkiä kirkkaita maaleja 3D-tulosteideni pohjustukseen. Maalauksen jälkeen annan osien kuivua jälleen 7 vuorokautta ennen seuraaviin työvaiheisiin siirtymistä.
Vaunurungon kohdalla aloitan hiomisen karkeudella 800. Keskityn hiomaan rungon kyljet, päädyt, kansiosan sekä runkopalkit eli rungon näkyvimmät alueet. Kun runko on kauttaaltaan hiottu, viimeistelen pinnat karkeuksilla 1000 ja 1500. Hiominen suoritetaan aina pintojen suuntaisin vedoin. Omien Kbp-runkojeni kohdalla alkuperäinen pohjamaalikerros sekä pohjamaalikerrosta seuraava välihionta ovat riittäneet hyvin runkojen pohjustukseen.
Vaunurungon hiomisen jälkeen olen olen liimannut kirkkaalla mustalla maalilla pohjustetut puskimet paikoilleen runkoon. Liimana olen käyttänyt
Micro Kristal Klear -liimaa. Annan liiman kuivua vuorokauden, jonka jälkeen runko on valmis pintamaalaukseen. Alla kuvasarja rungon pohjustusvaiheista.
Rungon pohjustus.JPG
EDIT 1: Oikoluettu. Linkit päivitetty HTTPS-muotoon.
EDIT 2: toimimaton linkki korvattu Archive.org-linkillä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.