Piilopihan kulunvalvonta (...?)

Keskustelua radan ja rakennusten sähköistämisestä. Digitaali / analogi järjestelmistä, vaihdemoottoreista ym.

Valvojat: jhr, Hermanni

kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 201
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Piilopihan kulunvalvonta (...?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Ruokahalu kasvaa syödessä...
Nyt tuumailin, että mitenkähän saisin junat (=veturit) pysähtymään 'automatic' piilopihan raiteelle. Ratkaisuksi ajattelin laittaa näitä aiemmin esittämiäni opastindekoodereita
(kts. https://www.veturitalli.fi/viewtopic.php?f=16&t=1914),
ei opastimena vaan virran katkaisijoina.
Eli siis: Ohjelmoidaan vetureiden dekoodereihin kiinteät jarrutusmatkat. Esim ESU Lokpilot/Loksound ja Uhlenbrock Silver/Gold -dekoodereista löytyy ko. ominaisuus. Siis kun jo ollaan piilopihan 'varastoraiteella', niin nopeussäätö nollaan, jolloin veturi jarruttaa ja pysähtyy. Pysäytysjakso (varmuuden vuoksi) kytketään opastindekooderilla & reed-releellä virrattomaksi (=punainen), jolloin veturi varmasti pysähtyy. Jos ei virralliselle raiteelle, niin ainakin virrattomalla osuudelle.
Opastindekooderin 12F629 -prosessori pystyy hyvin ohjaamaan 5 V reed-relettä. Kun releen kelan vastus on n. 0,5 kohm, niin virtaa tarvitaan n. 10 mA. Normaalisti 'opastin' on punaisena eli pysäytysjakso virrattomana. Kun veturi (juna) halutaan liikkeelle, niin annetaan vihreä opastin hetkeksi (esim 10 sek).
Kokeilua en ole vielä tehnyt. Katsotaan miten onnistuu.
//kari
Samuelsson
Lämmittäjä
Viestit: 271
Liittynyt: 28.06.2007 18:19

Re: Piilopihan kulunvalvonta (...?)

Viesti Kirjoittaja Samuelsson »

Toimiiko tuollainen järjestely molempiin ajosuuntiin, vai onko tarkoitus käyttää tiettyjä raiteita aina samaan suuntaan ajettaessa?

Olen pähkäillyt itsekin samaa asiaa. Näkyvälle asemalle pitäisi tehdä jonkinlainen suojastus perustuen opastimiin. Kaikessa yksinkertaisuudessaan punainen opastin katkaisisi ratavirran pysäytysjaksolta, ja vihreä kytkisi virran takaisin. Vaan mites kun ajetaan punaisen opastimen ohi vastakkaiseen suuntaan?

Ylipäätään houkuttaisi valtavasti rakentaa linjasuojastus, tai kokonainen kulunvalvonta kotirataan, mutta taitaa olla tekemätön paikka.
kari-g
Lämmittäjä
Viestit: 201
Liittynyt: 21.05.2007 22:38

Re: Piilopihan kulunvalvonta (...?)

Viesti Kirjoittaja kari-g »

Tämä piilopiha on nyt vähän erikoistapaus kun varsinaisia näkyviä opasteita ei tule. Sen sijaan kullakin varastoraiteella on kaksi 'opastinta'. Alkupäässä (loppupää) yksi ja loppupäässä ('alkupää') toinen. Alku/loppupää-määritteet vastaavat kulkusuuntia.
Kun ajetaan esim vasemmalta oikealle, niin eka opastin (kulkusuunnassa) näyttää 'vihreätä' eli rele antaa (alkupään) pysähdysjaksolle sähköä. Seuraava 'opastin' on punainan, eli ko rele on lepotilassa = ei sähköä loppupään pysähdysjaksolle. Ts veturi pysähtyy siihen paikkaan. Kun juna laitataan taas eteenpäin, niin tämä 'punainen' laitetaan 'vihreäksi', eli annetaan sähköä pysäytysjaksolle. Kun kulkusuunta vaihdetaan, niin näiden 'alku-' ja 'loppu'päiden opstimet ohjataan toimimaan päinvastaisesti kuin edellisessä tilanteessa. Lepotilassa kaikki releet ovat päästäneenä, eli kaikki pysäytysjaksot (alku- ja loppupäät) ovat virrattomia.
Jotenkin tällaisesti kuvittelisin homman toimivan. Tämä on yksinkertainen 'karvalakkimallinen' kulunvalvonta...
//kari
Vastaa Viestiin