Märklin ja modulit
Valvojat: jhr, Hermanni
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Kävin minäkin Fremo-moduuleja katsomassa ja pari sanaa vaihtamassa heti aamulla. Suuri yleisö ei pörrännyt siellä silloinkaan ehkä kahdestakin syystä. Luokka oli vähän sivussa "tapahtumien keskipisteestä". Varsinaista liikennöintiä ei myöskään ainakaan sillä hetkellä ollut. Maastot oli monessa moduulissa aika pelkistetyt tai moduuli oli vielä kesken. Varmasti tilanne olisi ollut toinen, jos moduulit olisivat olleet vilkkaammassa kohtaa näyttelyä ja liikenne olisi ollut vastaavaa, kuin esim. turkulaisten radalla, joka keräsi erittäin runsaasti katsojia ympärilleen. Upea se olikin, vaikka tamperelaisena sitä on tietysti vaikeaa myöntää...
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 375
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
Mie olin paikalla 12:30-16:00. Fremomoduuleja kävin useampaankin otteeseen katsomassa ja juttelin Painion Juhan kanssa pitkät tovit moduuleista ja varsinkin hänen Lapinlahti -projektistaan.
Turkulaisten rata oli kyllä hieno ja taitaa vain koko ajan parantua. Rata onehdottomasti päässyt jo samaan luokkaan Löylymäen kanssa, ellei ole jopa jo parempikin kun asemille löytyy oikeat esikuvatkin.
Kunhan saan purettua muistikortin sisällön koneelle niin voin näyttää räpsimiäni kuvia.
Turkulaisten rata oli kyllä hieno ja taitaa vain koko ajan parantua. Rata onehdottomasti päässyt jo samaan luokkaan Löylymäen kanssa, ellei ole jopa jo parempikin kun asemille löytyy oikeat esikuvatkin.
Kunhan saan purettua muistikortin sisällön koneelle niin voin näyttää räpsimiäni kuvia.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Tämä asemaprojekti kehityy varmasti seuraavan ModelExpon asti, jos kaveri vain jaksaa.mudhoney kirjoitti: Mie olin paikalla 12:30-16:00. Fremomoduuleja kävin useampaankin otteeseen katsomassa ja juttelin Painion Juhan kanssa pitkät tovit moduuleista ja varsinkin hänen Lapinlahti -projektistaan.
Tämä ei ole urheilukilpailu, vain harrastus, ei dopingaineita, ei mitä (...tai vähän ). Turkulaisten filosofia on erilainen, ympyrärata, historia, museotyyli, nostalgia, ym.mudhoney kirjoitti:Turkulaisten rata oli kyllä hieno ja taitaa vain koko ajan parantua. Rata onehdottomasti päässyt jo samaan luokkaan Löylymäen kanssa, ellei ole jopa jo parempikin kun asemille löytyy oikeat esikuvatkin.
mudhoney kirjoitti:Kunhan saan purettua muistikortin sisällön koneelle niin voin näyttää räpsimiäni kuvia.
Nyt kun mun muistikortti on tyhjä, milloin ottamme kuvia sun moduuleista?
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Hyvä, että edes pari sanaa oli vaihdettu.Jaska kirjoitti: Kävin minäkin Fremo-moduuleja katsomassa ja pari sanaa vaihtamassa heti aamulla.
Kolmas syy oli, koska en olut itse projektivastullinen tässä keikassa ja valitettavasti joku muu oli pääsuunnittelija.Jaska kirjoitti: Suuri yleisö ei pörrännyt siellä silloinkaan ehkä kahdestakin syystä.
Tapahtumien keskipiste on aina Alppirata, koska sielä on jatkuva kaksinsuuntainen junaliikenne massiivisella vuoristoradalla, siksi täsä tapauksessa koulunjumppasali oli täynä.Jaska kirjoitti: Luokka oli vähän sivussa "tapahtumien keskipisteestä".
Pendolino myöhestyi taas varmasti samalla tavalla kuin oikeassa VR:n aikataulussa.Jaska kirjoitti: Varsinaista liikennöintiä ei myöskään ainakaan sillä hetkellä ollut.
Ymmärsin, että moduulirata oli La. vasta klo. 13 valmis pystytetty.
Myös saksalaisissa FREMO-treffeissa ei ole ihan kaikki moduulit valmis maisemoitu. Maailmaa ei ole täydellinen. Se on hyvä, jos näytetään myös keskenaraisia projekteja.Jaska kirjoitti: Maastot oli monessa moduulissa aika pelkistetyt tai moduuli oli vielä kesken.
Turkulaisten kerhorata ja Alppirata ja Löylymäki ja Fremo-rata emme voi suoraan vertaila, koska on erillaiset konseptit ja katsojamäärä ei voi aina olla se mittari.Jaska kirjoitti: Varmasti tilanne olisi ollut toinen, jos moduulit olisivat olleet vilkkaammassa kohtaa näyttelyä ja liikenne olisi ollut vastaavaa, kuin esim. turkulaisten radalla, joka keräsi erittäin runsaasti katsojia ympärilleen.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 375
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Se on totta. Usein radan pääasiallinen tarkoitus on kuitenkin joku muu, kuin olla näyttelyrata. Jos rata tuo tekijälleen vastinetta käytetylle rahalle ja ajalle, niin homma on täysin kunnossa. Lisäksi usein juuri rakentaminen on hauskaa.kreikkalainen kirjoitti:Turkulaisten kerhorata ja Alppirata ja Löylymäki ja Fremo-rata emme voi suoraan vertaila, koska on erillaiset konseptit ja katsojamäärä ei voi aina olla se mittari.
Juuri tein autotallissa erästä moduulia, jossa on vähän reilummat maastonmuodot ja siihen tulee teräsristikkosilta, joka ylittää joen. Mukavaa puuhaa, vaikka ajamaan en ole vielä päässyt, kuin lattialla olevilla Rocon Geoline-kiskoilla.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
Jokainen moduuliomistaja askartelee yleensä yksin Fremo-moduuli rakentamisessa ja vasta kun moduulirata on pystytetty treffeissa tai näyttelyssä, leikitaan yhdessä. Muut näyttelyssä upeasti esitetyt ratat on lopputulos kerhomaisesta toiminnasta. Fremo-moduuleja voidaan rakenta myös tiimina kerkotiloissa samalla tavalla, kun tehdään TaPRK:ssa: https://taprk.org/fin/layout/fremo/haukikangas.htmlJaska kirjoitti:Se on totta.kreikkalainen kirjoitti:Turkulaisten kerhorata ja Alppirata ja Löylymäki ja Fremo-rata emme voi suoraan vertaila, koska on erillaiset konseptit ja katsojamäärä ei voi aina olla se mittari.
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Linkki vaihdettu toimivaan.
Syy: Linkki vaihdettu toimivaan.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 375
- Liittynyt: 12.06.2007 13:32
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 113
- Liittynyt: 31.03.2007 22:02
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 586
- Liittynyt: 09.01.2007 10:58
Taitaa onnistua vain Hampurissa, eikä lohkoratanamudhoney kirjoitti: Harvoinpa lohkoratoihin kovin suuria vuoria mahtuu rakentamaan.
Sinne tulee parasta aikaa kaksi kerrosta korkeat alpit (eikä mitään tavallisen korkuisia kerroksia vaan korkeita kerroksia. Kuva ei oikein paljasta mitään, kun ei ollut kalansilmäobjektiivia.
Viimeksi muokannut LOK, 17.12.2017 23:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
Syy: Toimimaton kuvalinkki poistettu.
-
- Lämmittäjä
- Viestit: 315
- Liittynyt: 24.02.2007 09:36
Re: Märklin ja modulit
Terve taas kaikki Märklin harrastajat!
En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?
Olen edelleen hieman suu ympyrkäisenä siitä mitkä on modulien vaatimukset ja määritelmät - onko jo olemasa koontia rakenneratkaisuista?
Markku
En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?
Olen edelleen hieman suu ympyrkäisenä siitä mitkä on modulien vaatimukset ja määritelmät - onko jo olemasa koontia rakenneratkaisuista?
Markku
-
- Asemapäällikkö
- Viestit: 417
- Liittynyt: 07.02.2006 18:05
Re: Märklin ja modulit
On kyllä tiettyjä asioita sovittu, moduulistandardi on Fremo, päätyinä käytetään joko F96, E96 tai B96 päätymalleja.markku55 kirjoitti:Terve taas kaikki Märklin harrastajat!
En ole nähnyt mitään uutta tapahtuvan ainakaan sivustolla, mikä on tilanne?
Olen edelleen hieman suu ympyrkäisenä siitä mitkä on modulien vaatimukset ja määritelmät - onko jo olemasa koontia rakenneratkaisuista?
Markku
Moduulin mittaa ei ole määrätty mutta suositus on 1080mm, mitta tulee siitä että perus suora kisko on 180mm, se kertaa 6...
Sähköliitännät moduulista toiseen tehdään 4mm banaaniliittimillä, jne...
Teenkin tänne pysyvän aiheen johon on kaikki tarvittavat speksit tarkoin kerrottu...
EDIT Mittavirheet korjattu..
Ylläpito